Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Felixgreen
Hallå! Jag blir nt klok på min bil, jag va ute och körde på motorvägen för nån vecka sedan och märke att bilen vill ”dö” när jag varvade över 2000 varv så fick rulla in till ett rastställe och kolla om jag såg något uppenbart men det gjorde jag nt, sen när jag stog där kunde jag bara varva till 2000 varv och om jag gasade mer så stendog bilen och gock inte att starta på 5min sen när jag fick igång den igen så va det samma sak igen och igen. Sedan när jag bogserat hem bilen testkörde jag och då gick den som den ska men sen dagen efter så stegdog den totalt och nt hoppas igång efter det! Får ingen gnista eller soppa har ström till tändspole och spridare men inte längre än så, har bytt allt man kan tänka sig
Vevaxelgivare
Tändmodul
Tändspole
Stift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Tänd och bränslebox
Tändningslåskontakten
Och allt utan något resultat så tänkte höra om det är någon här som kanske har någon ide om man som kan vara fel! OBS kamrem står rätt och ej pillat med svönghjulet!!!
Gäller som sagt en 740 90 med B230FT lh.2,4
Tack på förhand!
av atteatte
Får du varken gnista eller signal till spridare är det antagligen något galet med signalen från vevaxelgivaren.
Har du kontrollmätt den nya så det inte är avbrott i den och sett så det inte ärgat i kontakten eller blivit något skav på kablaget?
En kompis hade en 940 med samma symptom och då hade isoleringen på kabeln till vevaxelgivaren torkat så den sugit upp vatten genom kabeln in i kontakten, så den var väldigt ärgad utöver att kabeln ärgat sönder.
av Felixgreen
Har testa 5 olika vevaxelgivare 3 av dem från fungerande bilar och 2 okänt skick har kontroll mätt den som sitter på nu och den är hel och har rengjort kontakten och det ser bra ut
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan testa om vevaxelgivare, spridar relä m.m fungerar med diagnostik boxen. Så man slipper byta delar i onödan. Är där inga felkoder koncentrera dig på tändstift, fördelarlock (kol biten) rotor, tändspole. Det händer (inte ofta) att stiftet mellan kamdrev och kamaxel går av. Då kan kamaxel stå fel även om kamdrevet står rätt. Bränsle reläet ger inte heller några felkoder, inte heller spridarmotstånd, bränsletryck m.m
av Felixgreen
Felkoder går till och från har felkod på att jag inte får någon varvtalssingnal men inget annat, och miljölampan menar du inne i instrumentet då eller? Isåfall så lyser den ja! Ska komma om det kan vara kamen när jag kommer hem!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Hörs det att bränslepumpen går ?
Om inte , prova byt bränslepumpsreläet, de brukar hålla i 10 år sen går de sönder.
Har råkat ut för det på 3 st (2 st 740, 1 st 940) bilar under kort tid.
av atteatte
Om du har felkod på att varvtalssignal saknas får inte ECUn någon signal från vevaxelgivaren, har du kollat i kontakten till ECUn så det inte ärgat där, och så den sitter ordentligt?
Jag har varit med om kontakter som tappat kontakten utan att det ens syntes någon smuts i kontakten, men bara dra ur och sätta i den några gånger löste felet.
av Felixgreen
Nu har mätt lite här och har kontakt från vevaxelgivaren till tändboxen på alla 3 kablar men bilen startar fortfarande inte! Tror ni att det kan vara boxen som är kass? Och isåfall vet ni om det är svårt å få tag i en box med slutnummer 148?
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]