Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Städat den sidan innan installatören kom. :-D :-D
Där ska nu hängas upp elsladdar och vattenslangar på lediga platser. Har hyllor längre in i garaget på bägge sidor där garaget är bredare. Lite drygt 11 m långt där jag också haft en hobbybil stående, senast en 5,05 meter lång Jaguar XJ6.

Bilarna du nämner där vet jag mycket väl hur dom såg ut, och hur dom var att köra. När jag var ung så va en favoritsyssla att köra runt till bilhandlarna och titta, klämma och provköra. Jag träder in i pensionsåldern om ett par månader. Jag har länge undrat vem det är som tittar på mig i badrumsskåpet. ;-) :-o

Tillägg: Det där garaget ser ut som ett där en bilmekaniker samlat på sig en del av vad livet har att ge! :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Tillägg: Det där garaget ser ut som ett där en bilmekaniker samlat på sig en del av vad livet har att ge!
Precis, på gått och ont. Måste nog börja "se om mitt hus" det absolut mesta som finns här går nog i graven med mig. Nästa generation sysslar inte med sådant här. Kanske generationer efter dom är tvungna att göra det.
Användarvisningsbild
av StefanN
Synd att det inte ser ut så här på vintern, och på detta är inte såld el avdragen än så det blir ytterligare en räkning med minustecken framför.
IMG_1851.jpeg
IMG_1851.jpeg (563.25 KiB) Visad 1838 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Funderar på det där med Effekt skatten. Vad är det för "hitte på"? Om jag fattat så kan man inte titta på TV och ha värmen (elvärme) på samtidigt??? Nu har jag eldat med ved vintertid, men elvärmen är på i ⅓ av huset när det är minusgrader ute (förråd, garage och sovrummen) brukar ha +15 - 17° i sovrummen och +6 - 8° i dom andra
Användarvisningsbild
av garinge
lennarte skrev:Funderar på det där med Effekt skatten. Vad är det för "hitte på"? Om jag fattat så kan man inte titta på TV och ha värmen (elvärme) på samtidigt???
klart du kan, men du kanske inte ska köra tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, arifryer, och dammsugare samtidigt då det blir en hög top peak av effekt... dom vill få folk att försöka jämna ut sin elanvändning så det inte är "allt" på en gång för typ alla så det är topp last timmar typ :)

"Hur beräknas effekttariffen? Den elförbrukning du har under en timme beror på hur stor effekt dina apparater förbrukat under just den timmen. Effekttariffen baseras på dina 2 högsta timförbrukningar under en månad, alltså de timmar då dina apparater förbrukat högst effekt."
Användarvisningsbild
av Steffe3
Vilket bara funkar för de som inte bor i lägenhet, som tyvärr är merparten av befolkningen. Dock har förstås inte alla egen tvätt/tork i lägenheterna.

Får se hur det går att övertala frugan att vi bör köra vissa maskiner nattetid när det väl införs :ninja:
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:Funderar på det där med Effekt skatten. Vad är det för "hitte på"? Om jag fattat så kan man inte titta på TV och ha värmen (elvärme) på samtidigt??? Nu har jag eldat med ved vintertid, men elvärmen är på i ⅓ av huset när det är minusgrader ute (förråd, garage och sovrummen) brukar ha +15 - 17° i sovrummen och +6 - 8° i dom andra
Ja, ett jä..a hittepå i stället för att fixa problemet.

Egna solceller och framförallt batterier gör att man kan kapa dom där effekttopparna. Gäller att programmera laddning och urladdning av batterierna på bästa sätt för en själv…
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Håller på och kollar på batteri, frågan är bara hur stort som är minimum för att göra nytta? 6.6 eller 13.3?
Jag köpte ett på 15kWh. Eftersom jag har en Huawei växelriktare så är det bara deras batterier som går att använda. Deras uppbyggnad är en ”basenhet” som byggs på med batteripackar om 5kWh, max tre stycken. Sedan ny bas med max tre 5kWh.

Ja, hur mycket behöver man? Jag ska nog klara mig sex, sju månader sommartid utan att behöva köpa från nätet. Sedan vill jag ha tillräckligt för att klara några dyrtimmar varje dygn under vintermånaderna.

Hur mycket kostar dom alternativ du funderar på?
  • 1
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 280

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]