Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
S90T5 skrev: lör 27 jul 2024, 11:19
AndS skrev: lör 27 jul 2024, 10:48 Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och nu 12000 mil. Byte bromsklossar bak och kör på andra uppsättningen sommardäck.
Är väl dags att byta fram pga ålder, börjat att ibland ge små "gnissel" men inte utslitna.
Skivor inga problem.
Servicepris har legat mellan 4000-6500 kr.
Fått byta en trasig framfjäder och åtgärd av ett oljeläckage, tja det var väl det som hänt.
Ja då har du inte haft mkt problem med din V90 CC. Inga problem med elektroniken som backkameran eller andra elektroniska funktioner? När bytte du till nya sommardäck? Eller på ett ungefär hur många mil hade du kört med dina sommardäck när du bytte? Min S90 har rullat 4500 mil. Men sommardäcken har ju inte rullat 4500 mil. Har ju haft vinterdäck under vintern. Så då borde ju sommardäcken rullat hälften av bilens miltal. Hur många mil kan man köra på en uppsättning sommardäck? 6000 mil typ? Har du inte bytt skivor en enda gång sen du fick bilen? Bara bytt klossar/belägg? Är bromsklossar billigare att byta än skivorna. Skivorna har jag hört är dyra att byta. Både fram och bak. Finns det ngt jag kan göra för att öka livslängden på mina skivor och däck? Har ni några tips? Hjulinställning har jag fått höra är rätt bra för att öka livslängden på däcken. Finns det fler saker jag kan tänka på när det gäller skivor, däck, klossar för att få behålla dom längre? Vad fick du betala för att åtgärda oljeläckaget samt trasig framfjäder? Framfjäder är väl rätt dyra eller?
Gjort det jag skrivit. Service en gång/år och märkesverkstad, åtgärderna efter servicenotering funderar inte mera. ;-)
Bilen, har flera, är för mig transportmedel med lite tvätt och städning vid hjulbyten vår/höst.
Kom på att det gjordes hjul/fyrhjulskontroll vid 9000 mil som extra tillval för 350 kr, om jag minns rätt, och inget behövde justeras.
Du har så många frågor som jag inte funderar på och ska du börja byta utan att det behövs kostar det onödiga pengar. ;-)
Mitt råd, ta det lugnt och åtgärda när behov så kräver.
Användarvisningsbild
av S65D
Bytte belägg en väldans massa gånger på samma skivor. Bytte skivor fram vid 13000 mil/7 år men då var det också dags. Dock aldrig fått nån anmärkning eller upplevt problem med skivorna, även in i det sista. Nu är det bak som ska bytas 15000 mil/9 år mil.

På en tidigare XC60 behöll jag samma skivor i 20 000/5 år mil (såldes sedan vidare) och på en V40 bytte jag (fram) vid 9000 mil/7 år. Det bästa är helt enkelt att hålla koll på dom och byta innan det är för sent.
av S90T5
S65D skrev: lör 27 jul 2024, 17:59 Bytte belägg en väldans massa gånger på samma skivor. Bytte skivor fram vid 13000 mil/7 år men då var det också dags. Dock aldrig fått nån anmärkning eller upplevt problem med skivorna, även in i det sista. Nu är det bak som ska bytas 15000 mil/9 år mil.

På en tidigare XC60 behöll jag samma skivor i 20 000/5 år mil (såldes sedan vidare) och på en V40 bytte jag (fram) vid 9000 mil/7 år. Det bästa är helt enkelt att hålla koll på dom och byta innan det är för sent.
Jäklar! Har du kört med en bil som skivorna höll 13000 mil? Det var ju riktigt bra. Du måste köra perfekt för att sluta på skivorna så lite som möjligt. Hur kör du? Vill köra som dig så jag slipper bli ruinerad av ett skivbutiks haha. Som sagt min har rullat 4500 mil och den är från 2018. Den är väldigt lugnt körd sen den togs ut från fabrik. Den är inte hårdkörd. Vad var det för bil som dina skivor höll i 20 000 mil? Låter fantastiskt. Men när skivorna börjar bli slitna börjar det inte gnissla från dom och ratten börja skaka vid inbromsningar?
av S90T5
S65D skrev: lör 27 jul 2024, 17:59 Bytte belägg en väldans massa gånger på samma skivor. Bytte skivor fram vid 13000 mil/7 år men då var det också dags. Dock aldrig fått nån anmärkning eller upplevt problem med skivorna, även in i det sista. Nu är det bak som ska bytas 15000 mil/9 år mil.

Såg nu att det var en xc60 som dina skivor höll i 20 000 mil. Xc60 verkar vara en fantastisk bil med de skivorna.
av valln
S90T5 skrev: lör 27 jul 2024, 21:10

Jäklar! Har du kört med en bil som skivorna höll 13000 mil? Det var ju riktigt bra. Du måste köra perfekt för att sluta på skivorna så lite som möjligt. Hur kör du? Vill köra som dig så jag slipper bli ruinerad av ett skivbutiks haha. Som sagt min har rullat 4500 mil och den är från 2018. Den är väldigt lugnt körd sen den togs ut från fabrik. Den är inte hårdkörd. Vad var det för bil som dina skivor höll i 20 000 mil? Låter fantastiskt. Men när skivorna börjar bli slitna börjar det inte gnissla från dom och ratten börja skaka vid inbromsningar?
Jag har kört med en S80 2.5T 2004 i 23 500 mil utan att byta några klossar eller skivor.
Som jag ser det är hemligheten att undvika att bromsa så långt som möjligt..
Användarvisningsbild
av apersson850
Precis, vägen till fart sitter inte i bromspedalen.
Jag bytte skivorna fram på den XC70 vi har kvar häromdagen. De var skrovliga på baksidan, så till den grad att den bara bromsade på halva ytan där. Dessutom ganska tunna. Men de har suttit på i 20000 mil.
På min egen bytte jag skivor fram efter 22000 mil, när jag hade den. Så det är rätt normalt om man använder bromsen vettigt, dvs helst inte. Jag släpper gärna så långt före cirkulationsplatserna att jag inte behöver bromsa, exempelvis.
av 246
Motionera gärna bromsarna med jämna mellanrum så de inte börjar rosta och du behöver byta de pga det istället.
Har gravrosten kommit blir du inte av med den.
Känner en meck som säger att det är mycket vanligt på bilar, särskilt bak, hos de förarna som ofta kör eco-driving.
Gör under kontrollerande former en hyfsat hård inbromsning med 2 månaders mellanrum sommartid och kanske 1 gång/mån vintertid, när väglaget tillåter
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag gör en sådan bromsning en gång i veckan, efter att jag tvättat bilen, för att värma/torka skivorna innan bilen ställs.
På min egen (nu sålda) XC70 varade skivorna fram i närmare 30000 mil.

Bytet jag refererade till ovan var på damens XC70. Den har vi kvar.

Ska kanske tillägga att när sommar- och vinterdäck byter plats med varandra, alltså två gånger om året, plockar jag dessutom isär bromsarna, putsar bort rost, smörjer beläggens anläggningsytor mot ok/hållare och smörjer glidpinnarna. Gör man det två gånger om året behövs det nästan aldrig.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
LED - bländande halvljus

på tiden

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]