S90T5 skrev: ↑lör 27 jul 2024, 11:19
AndS skrev: ↑lör 27 jul 2024, 10:48
Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och nu 12000 mil. Byte bromsklossar bak och kör på andra uppsättningen sommardäck.
Är väl dags att byta fram pga ålder, börjat att ibland ge små "gnissel" men inte utslitna.
Skivor inga problem.
Servicepris har legat mellan 4000-6500 kr.
Fått byta en trasig framfjäder och åtgärd av ett oljeläckage, tja det var väl det som hänt.
Ja då har du inte haft mkt problem med din V90 CC. Inga problem med elektroniken som backkameran eller andra elektroniska funktioner? När bytte du till nya sommardäck? Eller på ett ungefär hur många mil hade du kört med dina sommardäck när du bytte? Min S90 har rullat 4500 mil. Men sommardäcken har ju inte rullat 4500 mil. Har ju haft vinterdäck under vintern. Så då borde ju sommardäcken rullat hälften av bilens miltal. Hur många mil kan man köra på en uppsättning sommardäck? 6000 mil typ? Har du inte bytt skivor en enda gång sen du fick bilen? Bara bytt klossar/belägg? Är bromsklossar billigare att byta än skivorna. Skivorna har jag hört är dyra att byta. Både fram och bak. Finns det ngt jag kan göra för att öka livslängden på mina skivor och däck? Har ni några tips? Hjulinställning har jag fått höra är rätt bra för att öka livslängden på däcken. Finns det fler saker jag kan tänka på när det gäller skivor, däck, klossar för att få behålla dom längre? Vad fick du betala för att åtgärda oljeläckaget samt trasig framfjäder? Framfjäder är väl rätt dyra eller?
Gjort det jag skrivit. Service en gång/år och märkesverkstad, åtgärderna efter servicenotering funderar inte mera.
Bilen, har flera, är för mig transportmedel med lite tvätt och städning vid hjulbyten vår/höst.
Kom på att det gjordes hjul/fyrhjulskontroll vid 9000 mil som extra tillval för 350 kr, om jag minns rätt, och inget behövde justeras.
Du har så många frågor som jag inte funderar på och ska du börja byta utan att det behövs kostar det onödiga pengar.
Mitt råd, ta det lugnt och åtgärda när behov så kräver.