PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej! Som rubriken lyder så har jag en vw bus som har en b20 från 69.
Köpte den med trasig topplockspackning så har ej kunnat köra mycket innan men nu är allt lagat.
har planat toppen på firma, slipat ventilerna och motorn går riktigt bra nu med en weber DCD förgasare 28/36 som jag hittade beg.

Motorn tycker jag går varmt. Jag har aldrig ägt en volvo med en b20 i innan och kan inte dessa motorer.
När jag provkörde bilen ca 6mil igår så låg den på 100 grader stadigt hela tiden på landväg i 80km/h.
Vad är normal temp på dessa motorer? Temp sensorn sitter i bak på toppen och är av biltema typ.
Bilen går bra och kör som den ska hela tiden. Den är bara 4växlad så när jag gör i 80km/h så varvar den 2800 varv och i 90 ca 3000 varv.

Kylsystemet är ett ihopplockat från olika bilar men en vertikal kylare som står i en av luftintagen på sidan med 2 fläktar på den som går konstant för att skapa circulation i motorutrymmet. Motorn sitter i bak. Slangarna som går till värmepaketet går ända fram i bilen ca 3-4m med en extrapump för att hjälpa till. Där framme finns ett värmepaket för kupevärmare samt en extra kylare imellan innan den går tillbaka till vattenpumpen. Jag har kopplat om och tagit bort en hel del onödiga skarvar och böjar för att effektivisera kylningen. Har även bytt ut kylarslangar till kylaren och annat som skapade en del risker med massa skarvade korta bitar.
Hjälppumpen sitter på den lilla korta rörbiten som går ur toppen bakåt. Om jag kopplat rätt där?

Jag undrar lite hur varmt brukar dessa gå? Jag mätte med IR sensor på toppen när den va 95 grader på mätaren under tomgång och då visade den 95 grader på själva toppen. Vattnet ut ur termostaten visar typ 88 grader.
Termostaten är en 88 eller va det är från kl racing (NY).

Några erfarenheter med kyla och temp på dessa motorer? Tacksam för svar!!!
Termostaten på en B20 ska vara 87° om jag kommer ihåg rätt, på B21/B23/B230 är den 92°. Finns vintertermostat på 82° också (B20). På moderna bilar ligger normalt temperaturen på 100 - 110°. Med rätt övertryck i kylaren och rätt glykol blandning kokar inte kylarvätskan förren vid 125 - 130° så det är ingen direkt fara. B20 hade origonal ett modernt kylsystem med expansion kärl, så jag gissar att du det på denna också. Annars sjunker kokpunkten 20°, minst.
Den har inte kokat och vid någon tidpunkt var den uppe i 110 grader men gick ner igen. Den har gått bra idag med när jag kört. Den håller lägre temp inne i stan när jag kör.
Expansionskärl har den från en saab 900 tror jag. Bytte lock till den för att vara säker på att den håller trycket. Jag åkte förbi bildelar och köpte water wetter och ska hälla i när den kylts av. Får se om den hjälper lite. Har även tänkt att sätta på avgasbandage och en värmesköld eller liknande för att få bort värme från avgasröret som går under motorn. Den värmer på bra.
Borra litet hål i termostaten eller släng i en 82graders.
Låter ju dok inte som att du har några riktiga överhettningsproblem.
Mer destillerat vatten och mindre glykol så får du bättre värmeväxling med.

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (144.25 KiB) Visad 6876 gånger
Jag har spolat ur kylsystemet under dagen och rengjorde det flera gånger. Har nu fyllt på med ny kylarvätska och water wetter. La samtidigt i den gamla termostaten som var i. Den har några extra hål borrade i den. Märkte sedan att bilen tar längre tid på sig att bli varm. Tomgång höll den runt 80 grader och i körningen var den mycket svalare. Efter en halvtimme var den uppe i 98-99 grader. Den höll sig där och bilen kändes svalare. Tror lite avgasbandage utöver detta så är det nog rätt bra.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS