Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V70 2.5T 2008, polestar optimerad, automat 25 000 mil. Har problem med att den går varm och ibland trycker ur sig kylarvätska. Står jag still och belastar motorn ordentligt går det bra. Men är jag ute och kör och belastar den så går den lätt för varm. Med ett Biltema diagnosinstrument inkopplad kan jag se motortemperaturen lätt drar iväg upp mot 120 grader, om jag t.ex. gasar på i en uppförsbacke på E4:an, och nån gång även lite drygt över det. Bilen varnar då för hög motortemperatur stanna genast men brukar snabbt övergå till hög motortemperatur sänk farten som också försvinner snabbt om jag kör lugnt. Kollar jag på fläkthastigheten så ger den inte 100% förrän den kommer upp i dom höga graderna. Känns som fläkten borde börja arbeta på högre varv tidigare?? Vad tror ni det kan vara? Var ska man börja? Tänker att det kan ha med temperaturgivaren, termostaten, fläkt eller fläktstyrdon att göra.
Andra symtom är att bilen går lite ojämnt på tomgång vid kallstart, som att den misständer lite. Motorlampan tänds ibland och jag kan läsa ut felkod ECM-P217821 System fet blandning under körning - bank 1. Generellt signalfel. Felaktig signal.
Är det någon som har uppgifter på fläkthastighet kontra motortemperatur skulle det vara intressant!
Vattenpumpen byttes på Autoexperten för 7000 mil/ 7 år sedan.

Tacksam för tips på vad det kan vara för fel och tillvägagångssätt för felsökning.
Har kollat termostaten. Den verkar öppna och stänga som den ska.
Har mätt upp temperatursensorn, den verkar okej.

Det här felet uppstod efter en motortvätt. Det känns långsökt att motortvätten skulle vara orsaken. Har iaf kollat kontakter till styrenheten och styrenheten för kylfläkten. Har även öppnat styrenheten till kylfläkten för att kolla att inga fukt hade trängt in. Inga tecken på fukt.
När jag startat bilen och låter den få arbeta upp arbetstemperatur står det i diagnosverktyget att fläkten går på 7% men den står still. Är det normalt? Kan det vara tecken på en defekt styrenhet till kylfläkten?

Känns som nästa steg blir att skruva lös och kontrollera vattenpumpen eller beställa en ny styrenhet till kylfläkten.

Tacksam för tips!
Har nu tagit bort vattenpumpen och den var trasig. Det var en sån där jävel med plastimpeller. En vinge har lossnat helt och impellern sitter löst på axeln. Bara hoppas att topplockspackningen har klarat sig. Å att jag lyckas få ur resterna från impellern.

Vad ska det vara för glykol till den här? Blir inte klok på det här med kylarvätska
Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Släpper magnetkopplingen på kompressorn[…]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]