av nyppa - lör 06 jul 2024, 10:50
- lör 06 jul 2024, 10:50
#1583112
Hej
Har en V70 2.5T 2008, polestar optimerad, automat 25 000 mil. Har problem med att den går varm och ibland trycker ur sig kylarvätska. Står jag still och belastar motorn ordentligt går det bra. Men är jag ute och kör och belastar den så går den lätt för varm. Med ett Biltema diagnosinstrument inkopplad kan jag se motortemperaturen lätt drar iväg upp mot 120 grader, om jag t.ex. gasar på i en uppförsbacke på E4:an, och nån gång även lite drygt över det. Bilen varnar då för hög motortemperatur stanna genast men brukar snabbt övergå till hög motortemperatur sänk farten som också försvinner snabbt om jag kör lugnt. Kollar jag på fläkthastigheten så ger den inte 100% förrän den kommer upp i dom höga graderna. Känns som fläkten borde börja arbeta på högre varv tidigare?? Vad tror ni det kan vara? Var ska man börja? Tänker att det kan ha med temperaturgivaren, termostaten, fläkt eller fläktstyrdon att göra.
Andra symtom är att bilen går lite ojämnt på tomgång vid kallstart, som att den misständer lite. Motorlampan tänds ibland och jag kan läsa ut felkod ECM-P217821 System fet blandning under körning - bank 1. Generellt signalfel. Felaktig signal.
Är det någon som har uppgifter på fläkthastighet kontra motortemperatur skulle det vara intressant!
Vattenpumpen byttes på Autoexperten för 7000 mil/ 7 år sedan.
Tacksam för tips på vad det kan vara för fel och tillvägagångssätt för felsökning.
Har en V70 2.5T 2008, polestar optimerad, automat 25 000 mil. Har problem med att den går varm och ibland trycker ur sig kylarvätska. Står jag still och belastar motorn ordentligt går det bra. Men är jag ute och kör och belastar den så går den lätt för varm. Med ett Biltema diagnosinstrument inkopplad kan jag se motortemperaturen lätt drar iväg upp mot 120 grader, om jag t.ex. gasar på i en uppförsbacke på E4:an, och nån gång även lite drygt över det. Bilen varnar då för hög motortemperatur stanna genast men brukar snabbt övergå till hög motortemperatur sänk farten som också försvinner snabbt om jag kör lugnt. Kollar jag på fläkthastigheten så ger den inte 100% förrän den kommer upp i dom höga graderna. Känns som fläkten borde börja arbeta på högre varv tidigare?? Vad tror ni det kan vara? Var ska man börja? Tänker att det kan ha med temperaturgivaren, termostaten, fläkt eller fläktstyrdon att göra.
Andra symtom är att bilen går lite ojämnt på tomgång vid kallstart, som att den misständer lite. Motorlampan tänds ibland och jag kan läsa ut felkod ECM-P217821 System fet blandning under körning - bank 1. Generellt signalfel. Felaktig signal.
Är det någon som har uppgifter på fläkthastighet kontra motortemperatur skulle det vara intressant!
Vattenpumpen byttes på Autoexperten för 7000 mil/ 7 år sedan.
Tacksam för tips på vad det kan vara för fel och tillvägagångssätt för felsökning.