- fre 05 jul 2024, 09:28
#1583041
Bytte motorolja förra veckan.
Åkte 20 mil i går och plötsligt poppade info upp i instrumentbrädan: -"Oljenivå lågt" . . . stannade med det samma och kollade mätstickan. Lite olja fanns längst ner på stickan helt i endan.
Som tur var fanns 4 liter olja bak i bilen så jag fyllde på till maxstrecket . . . det gick med en och en halv liter.
Motorn har altså tappat en och en halv liter på en vecka.
I dag kollade jag oljepluggen då jag var säker på att läckan befann sig där,-men icke. Pluggen och området runt var helt torrt, samma sak med oljefilterhuset också. -Däremot så fanns det mängder med färsk olja nere vid vevaxelns kilremshjul.
Hur många alternativ finns det då? -Oljepumpens tätning eller vevaxelns tätning?
Jag planerar att köpa burkar med brakeclean och göra rent med högtryckspolare för att bättre se var oljan kommer från.
Vilken förbannad otur mitt i arbetet med att byta hjullager och få loss det där djävulska spindelledet som vägrar lossna . . .
Åkte 20 mil i går och plötsligt poppade info upp i instrumentbrädan: -"Oljenivå lågt" . . . stannade med det samma och kollade mätstickan. Lite olja fanns längst ner på stickan helt i endan.
Som tur var fanns 4 liter olja bak i bilen så jag fyllde på till maxstrecket . . . det gick med en och en halv liter.
Motorn har altså tappat en och en halv liter på en vecka.
I dag kollade jag oljepluggen då jag var säker på att läckan befann sig där,-men icke. Pluggen och området runt var helt torrt, samma sak med oljefilterhuset också. -Däremot så fanns det mängder med färsk olja nere vid vevaxelns kilremshjul.
Hur många alternativ finns det då? -Oljepumpens tätning eller vevaxelns tätning?
Jag planerar att köpa burkar med brakeclean och göra rent med högtryckspolare för att bättre se var oljan kommer från.
Vilken förbannad otur mitt i arbetet med att byta hjullager och få loss det där djävulska spindelledet som vägrar lossna . . .