Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Bytte motorolja förra veckan.
Åkte 20 mil i går och plötsligt poppade info upp i instrumentbrädan: -"Oljenivå lågt" . . . stannade med det samma och kollade mätstickan. Lite olja fanns längst ner på stickan helt i endan.
Som tur var fanns 4 liter olja bak i bilen så jag fyllde på till maxstrecket . . . det gick med en och en halv liter.
Motorn har altså tappat en och en halv liter på en vecka.
I dag kollade jag oljepluggen då jag var säker på att läckan befann sig där,-men icke. Pluggen och området runt var helt torrt, samma sak med oljefilterhuset också. -Däremot så fanns det mängder med färsk olja nere vid vevaxelns kilremshjul.
Hur många alternativ finns det då? -Oljepumpens tätning eller vevaxelns tätning?
Jag planerar att köpa burkar med brakeclean och göra rent med högtryckspolare för att bättre se var oljan kommer från.
Vilken förbannad otur mitt i arbetet med att byta hjullager och få loss det där djävulska spindelledet som vägrar lossna . . .
av V70Rob
Jag kan inte svara på din fråga mer än att konstatera att många har fått samma eller liknande meddelande genom åren, inklusive jag själv. Det verkar vara så att sensorn är mycket känslig och varnar i god tid. Vissa menar att den varnar på tok för tidigt. Andra har bytt den mot en annan men ändå inte märkt någon skillnad. Jag tror att man ska hålla oljenivån högt upp, nära max faktiskt, eller som minst 3/4 och uppåt. Däremot så får man vara mycket försiktig med hur mycket man toppar upp oljan. Helst inte mer än säg 3 dl. i taget.

Min erfarenhet är den här: efter att meddelandet har dykt upp så svänger jag av så snart jag kan, stänger av motorn och kontrollerar oljenivån. Då har nivån verkat vara mycket låg, kanske längst ned på stickan Även om den visade 3/4 innan åkturen! Efter en paus på kanske 10-15 minuter så är meddelandet borta och jag har då fortsatt - som senast - kanske ytterligare 20 km. och fyllt på 3-5 dl. väl hemma.

Jag kör många korta turer och det är nog där skon klämmer. Men visst, det är märkligt.
av emtor
Jag kör också korta turer, men ibland ganska långa, minimum 40 mil då det är långt mellan platser här uppe i norra Norge.
Har köpt en 5 liters burk med brakeclean så nu skall det bli rent i motorn så att jag kan se bättre var oljan kommer från.
av VolvovänS80
V70Rob skrev: fre 05 jul 2024, 15:24 Jag kan inte svara på din fråga mer än att konstatera att många har fått samma eller liknande meddelande genom åren, inklusive jag själv. Det verkar vara så att sensorn är mycket känslig och varnar i god tid. Vissa menar att den varnar på tok för tidigt. Andra har bytt den mot en annan men ändå inte märkt någon skillnad. Jag tror att man ska hålla oljenivån högt upp, nära max faktiskt, eller som minst 3/4 och uppåt. Däremot så får man vara mycket försiktig med hur mycket man toppar upp oljan. Helst inte mer än säg 3 dl. i taget.

Min erfarenhet är den här: efter att meddelandet har dykt upp så svänger jag av så snart jag kan, stänger av motorn och kontrollerar oljenivån. Då har nivån verkat vara mycket låg, kanske längst ned på stickan Även om den visade 3/4 innan åkturen! Efter en paus på kanske 10-15 minuter så är meddelandet borta och jag har då fortsatt - som senast - kanske ytterligare 20 km. och fyllt på 3-5 dl. väl hemma.

Jag kör många korta turer och det är nog där skon klämmer. Men visst, det är märkligt.
Har du missat att trådstartaren fick hälla i 1,5 liter olja? Det var alltså verkligen låg nivå och inte nån "känslig givare".
av V70Rob
Har Du missat A) att jag inte svarade specifikt på hans fråga mer än konstaterade att många har upplevt samma sak, inklusive jag själv och B) att man ska vara mycket försiktig med mängden olja som man toppar upp med? Det finns folk som har hällt i 1-2 liter olja och riskerat mer än ett "låg oljenivå"-meddelande... Återigen, min erfarenhet är den att 3-5 dl. räcker, eller t o m en kortare paus vid sidan av vägen för att oljenivån ska höjas och meddelandet försvinner. En känslig givare/sensor alltså. I "ts" fall så är det fullt möjligt att det rör sig om ett läckage någonstans, kanske pga det faktum att han har överfyllt och därmed har oljan tryckts ut genom packningar, etc.
av VolvovänS80
Goddag yxskaft. Du svarar ju inte på hans fråga utan börjar surra om att felet är en känslig givare osv. Och ditt "tips" om att stanna 20 minuter och vänta på att oljan rinner tillbaka låter väldigt praktiskt 👍. Jag hade nog valt att fylla på olja istället.
av V70Rob
VolvovänS80 skrev: sön 07 jul 2024, 20:03 Goddag yxskaft. Du svarar ju inte på hans fråga utan börjar surra om att felet är en känslig givare osv. Och ditt "tips" om att stanna 20 minuter och vänta på att oljan rinner tillbaka låter väldigt praktiskt 👍. Jag hade nog valt att fylla på olja istället.
Eftersom du uppenbarligen inte läser eller förstår det som jag skriver och dessutom inte tillför tråden ett enda dugg mer än skitsnack, så föreslår jag att du kniper igen ”truten” och ser besvär någon annanstans. Uppenbarligen så fungerade mitt ”tips” alldeles ypperligt senast när det hände mig. Så du, lägg ned nu.
av emtor
Kollade oljestickan just nu,-den var på tok överfyllt, och jag tror jag vet varför:
När jag fick varningen "oljenivå lågt" stannade jag motorn och kollade stickan som viste mycket lågt nivå.
Jag hällde på till nästan max, vilket bara tog några sekunder och man kan ju bara gissa hur mycket olja som höll på att rinna ner i tråget från motorns övre delar.
Samma mängd som det jag fyllde på kan jag tänka mig.
Dom flesta vet, och jag borde också veta att man fyller inte på för än det har gått ett bra tag efter att man har stannat motorn.
Har nu tappat ur oljan och fyller den på igen till 75% på mätstickan.
Men kvar finns ju problemet med läckan, så jag har beställt pakning till vevaxeln samt oljepumpen.
av V70Rob
emtor skrev: mån 08 jul 2024, 14:18 Kollade oljestickan just nu,-den var på tok överfyllt, och jag tror jag vet varför:
När jag fick varningen "oljenivå lågt" stannade jag motorn och kollade stickan som viste mycket lågt nivå.
Jag hällde på till nästan max, vilket bara tog några sekunder och man kan ju bara gissa hur mycket olja som höll på att rinna ner i tråget från motorns övre delar.
Dom flesta vet, och jag borde också veta att man fyller inte på för än det har gått ett bra tag efter att man har stannat motorn.
Men kvar finns ju problemet med läckan, så jag har beställt pakning till vevaxeln samt oljepumpen.
Det var just det som jag försökte att förklara till träskallen innan dig i tråden.

Troligtvis så har oljan tryckts ut genom en packning/ar någonstans pga att du överfyllde. Därför menade jag också att genom att ta en paus på kanske 15 min. så hinner en del av oljan att rinna ned i tråget. Då slocknar lampan - troligtvis. Så gick det till i mitt fall för några veckor sedan - och även andra gånger. Väl hemma så hällde jag i 3-5 dl. och meddelandet har inte kommit tillbaka sedan dess. Det är sensorn som varnar tidigt och det finns andra som har menat på precis samma sak.
av emtor
V70Rob skrev:
emtor skrev: mån 08 jul 2024, 14:18 Kollade oljestickan just nu,-den var på tok överfyllt, och jag tror jag vet varför:
Det var just det som jag försökte att förklara till träskallen innan dig i tråden.

Troligtvis så har oljan tryckts ut genom en packning/ar någonstans pga att du överfyllde. Därför menade jag också att genom att ta en paus på kanske 15 min. så hinner en del av oljan att rinna ned i tråget. Då slocknar lampan - troligtvis. Så gick det till i mitt fall för några veckor sedan - och även andra gånger. Väl hemma så hällde jag i 3-5 dl. och meddelandet har inte kommit tillbaka sedan dess. Det är sensorn som varnar tidigt och det finns andra som har menat på precis samma sak.
Ja, olja har tryckts ut genom en pakning,-sannolikt Oljepump/vevaxelpakningen då jag upptäckte färsk olja innanför vevens kilremshjul när jag höll på att byta hjullager.
Vid kamaxeldrevet är det torrt. Oljekylaren samt oljepluggen var också torra.

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep pake[…]

Du har ju redan en tråd om detta varför[…]

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragar[…]

Tack så mycket. Då kan ja plocka lite […]