Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
apersson850 skrev: fre 24 maj 2024, 10:10
daekol skrev:Det jag har märkt är att kör jag i hastigheter över 160kmh vill bilen knappt accelerera mer om vägen lutar lite uppför. Ja, jag vet att det är olagligt att köra så fort så det behöver vi inte diskutera mera.
Min XC70 D5 accelererade fortfarande när den pekade på 215 km/h, så visst ska den kunna mer än så. Jag fick ett gnällande ljud från passagerarstolen då, så det blev aldrig utforskat hur fort den verkligen kunde gå.

Inte var det olagligt heller, för det var på en frifartssträcka på Autobahn.

I Mitt fall så skrek det ÖKA ÖKA och då jag till sist släppte skrek hela bilen FEGIS...
Tyckte den va klen! o jo det stod 22,5mil/H
av daekol
VolvoB20 skrev: tor 27 jun 2024, 02:02 Koppla på en riktig obd läsare så du kan se turbotrycket när du kör. Standard fungerar inte. Den måste läsa volvospecifika parametrar och inte vanlig parametrarna

Vida är bäst
Det är vida jag använder! ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
daekol skrev: mån 01 jul 2024, 09:23
VolvoB20 skrev: tor 27 jun 2024, 02:02 Koppla på en riktig obd läsare så du kan se turbotrycket när du kör. Standard fungerar inte. Den måste läsa volvospecifika parametrar och inte vanlig parametrarna

Vida är bäst
Det är vida jag använder! ;-)
Ok, vilket tryck har du. Jag har 280 PSI utan polestar och 320 med.
av daekol
Här kommer ytterligare en uppdatering.

Bytte IC idag, hjälpte det? Såklart inte. Några tusenlappar fattigare.

Däremot märkte jag en grej vid testkörningen och gasar jag försiktigt upp en bit så har jag bra laddtryck men vid något tillfälle så tappar jag allt laddtryck. Känns mer som ett elektriskt fel än att det skulle vara något mekaniskt?

VolvoB20 för att svara på din fråga så ser mina värden ut såhär:
IMG_0053.jpeg
IMG_0053.jpeg (1.12 MiB) Visad 344 gånger

Värdet turboreglerventil-wastegate står hela tiden på 100% oavsett gaspådrag eller inte. Det känns inte rätt?

Bypass/VNT ändrar däremot värde.

Ibland vill jag bara ge upp på denna bilen men gillar den på nåt sätt ändå. :-(

Wastegate-armen som man lätt kommer åt ovanifrån rör sig förresten lätt. Vet inte hur det är med lågtrycksturbon för den sitter ju lite tajt till. :x
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu är det rätt längr sedan jag mekade med detta i min bil så jag kan ha glömt... men men... du får ta det för vad det är.

-Hur har du fått fram de där värdena i Vida? Är det i realtid under en fullgasrepa på ganska hög växel så motorn får chans att bygga maximalt laddtryck ?

-Vad jag minns måste värdena vara sjukt mycket högre äm vad du har för vida rapporterar absolut och inte relativt tryck. För det viktig är hur mycket som matas in i cylinder. Dvs utan något turbotryck all rapporterar vida 1.0 bar för det är vanliga lufttrycket. Och rapporterar den 2.5 bar är alltså övertrycket 1.5 bar i insuget jämfört med lufttrycket utanför. Dina värden är på tok för låga

På min var det turbotryck sensorn som hade gett upp. Den sitter på tryckröret från intercoolern strax under batteri, luftfilter längs ned i motorutrymmet. Men den har du väl redan kollat/bytt antar jag för den är väldigt vanligt att den ger upp.

Der är en himla massa rörmokeri. Vid lågt varv är det två turbofläktarna kopplade i serie och matar genom varandra. När motorn går över 2500 rpm så övergår de till att kopplas parallellt istället och laddar direkt in i motorn. Det görs helt automatiskt utan styrning från elektroniken.
Elektroniken styr dock wastewater som ser till att lsddtrycket in blir för högt.
av daekol
VolvoB20 skrev: tis 02 jul 2024, 23:20 Nu är det rätt längr sedan jag mekade med detta i min bil så jag kan ha glömt... men men... du får ta det för vad det är.

-Hur har du fått fram de där värdena i Vida? Är det i realtid under en fullgasrepa på ganska hög växel så motorn får chans att bygga maximalt laddtryck ?

-Vad jag minns måste värdena vara sjukt mycket högre äm vad du har för vida rapporterar absolut och inte relativt tryck. För det viktig är hur mycket som matas in i cylinder. Dvs utan något turbotryck all rapporterar vida 1.0 bar för det är vanliga lufttrycket. Och rapporterar den 2.5 bar är alltså övertrycket 1.5 bar i insuget jämfört med lufttrycket utanför. Dina värden är på tok för låga

På min var det turbotryck sensorn som hade gett upp. Den sitter på tryckröret från intercoolern strax under batteri, luftfilter längs ned i motorutrymmet. Men den har du väl redan kollat/bytt antar jag för den är väldigt vanligt att den ger upp.

Der är en himla massa rörmokeri. Vid lågt varv är det två turbofläktarna kopplade i serie och matar genom varandra. När motorn går över 2500 rpm så övergår de till att kopplas parallellt istället och laddar direkt in i motorn. Det görs helt automatiskt utan styrning från elektroniken.
Elektroniken styr dock wastewater som ser till att lsddtrycket in blir för högt.
Värdena var under fullgas. Lätt gas så laddar den över 2 bar men full gas så känns det som att nåt stryper, det känns verkligen som att turbon halvt lägger av.

Jag skall nu beställa en laddtrycksventil artnr: 31219138

Sitter bakom insuget mot kupén.
IMG_0057.gif
IMG_0057.gif (26.89 KiB) Visad 315 gånger
Är det nr 15 du menar att du bytte?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
daekol skrev: ons 03 jul 2024, 11:02
VolvoB20 skrev: tis 02 jul 2024, 23:20 Nu är det rätt längr sedan jag mekade med detta i min bil så jag kan ha glömt... men men... du får ta det för vad det är.

Värdena var under fullgas. Lätt gas så laddar den över 2 bar men full gas så känns det som att nåt stryper, det känns verkligen som att turbon halvt lägger av.

Jag skall nu beställa en laddtrycksventil artnr: 31219138

Sitter bakom insuget mot kupén.IMG_0057.gif

Är det nr 15 du menar att du bytte?

japp
av daekol
Fått för mig att det bara är en tempgivare på insugsluften? Sitter en likvärdig på insuget som ibland kan bli full med dieselklet/sot. MAF och TMAP. Mäter iförsig säkert trycket också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
daekol skrev: ons 03 jul 2024, 11:02 Värdena var under fullgas. Lätt gas så laddar den över 2 bar men full gas så känns det som att nåt stryper, det känns verkligen som att turbon halvt lägger av.

2 bar... läser du 3 bar i Vida då ? Så högt kommer man bara om bilen är trimmad.

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]