Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1579420
Hej, har börjat få lite problem med accelerationen i min XC70 2014 D5 AWD.

Saker jag har gjort:
Service:
Olja + filter
Luftfilter
Bytt tryckslang mellan IC och spjällhus
Rengjort EGR ventilen
Regenererat partikelfiltret med VIDA och fått ner sotmängd från 44g till 6g (hade felmeddelande om sotfilter fullt)

Det jag har märkt är att kör jag i hastigheter över 160kmh vill bilen knappt accelerera mer om vägen lutar lite uppför. Ja, jag vet att det är olagligt att köra så fort så det behöver vi inte diskutera mera.

Innan var accelerationen helt ok i hastigheter under 100kmh men tror ändå inte den har varit bra. Detta är min första D5 med dubbelturbo, bara haft lilla D5 tidigare med enkelturbo och 175hk (även kallad 2,4D)

Vad tror ni kan orsaka detta?
Luftläckage?
Dålig turbo?

Har inga felkoder eller felmeddelande. Har däremot sett att börvärde på lmm inte stämmer med faktiska värdet (se bild), samma sak med börvärde på laddtrycket mot faktiska laddtrycket.
IMG_7588.jpeg
IMG_7588.jpeg (3.89 MiB) Visad 562 gånger
Att temperaturerna på kat och dpf är höga beror på att detta är efter regenereringen av dpf.

Mätarställning: 29600 mil
av Ceska
#1579430
Kan vara även att tryckfallet över DPF är fortfarandet för stor vid belastning att turbo inte orkar hålla börvärdet på trycket. Vad har du för ärvärden på tryckfallet över DPF?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1579436
daekol skrev:Det jag har märkt är att kör jag i hastigheter över 160kmh vill bilen knappt accelerera mer om vägen lutar lite uppför. Ja, jag vet att det är olagligt att köra så fort så det behöver vi inte diskutera mera.
Min XC70 D5 accelererade fortfarande när den pekade på 215 km/h, så visst ska den kunna mer än så. Jag fick ett gnällande ljud från passagerarstolen då, så det blev aldrig utforskat hur fort den verkligen kunde gå.

Inte var det olagligt heller, för det var på en frifartssträcka på Autobahn.
av daekol
#1579453
Ceska skrev: fre 24 maj 2024, 09:02 Kan vara även att tryckfallet över DPF är fortfarandet för stor vid belastning att turbo inte orkar hålla börvärdet på trycket. Vad har du för ärvärden på tryckfallet över DPF?
Hittar tyvärr inget börvärde på tryckgivaren. Har bara ärvärde i VIDA. Ute och provkör nu, går lite bättre men ska försöka få upp en video här på ärvärden.
av daekol
#1579454
apersson850 skrev: fre 24 maj 2024, 10:10
daekol skrev:Det jag har märkt är att kör jag i hastigheter över 160kmh vill bilen knappt accelerera mer om vägen lutar lite uppför. Ja, jag vet att det är olagligt att köra så fort så det behöver vi inte diskutera mera.
Min XC70 D5 accelererade fortfarande när den pekade på 215 km/h, så visst ska den kunna mer än så. Jag fick ett gnällande ljud från passagerarstolen då, så det blev aldrig utforskat hur fort den verkligen kunde gå.

Inte var det olagligt heller, för det var på en frifartssträcka på Autobahn.
Alltid är det gnäll i passagerarsätet :-D
av daekol
#1579477
Äntligen fick jag motorlampa, så nu har jag en felkod att felsöka. Finns ju dock en mängd möjliga orsaker, jag hoppas på luftläckage. Tycker mig höra nåt susande vid gaspådrag på motorvägen men är osäker på om det är vindljudet jag hör eller ett läckage.

Felkoden heter ECM-P029900
IMG_7598.jpeg
IMG_7598.jpeg (6.25 MiB) Visad 452 gånger
av Ceska
#1579517
Du har för lite luft förre turbo och även efter turbo, så att både LMM och tryckgivare skulle visa fel ät ganska osannolikt, så jag tror på själva turbo aggregat.
av daekol
#1579561
Felsökning fortsätter. Wastegatearmen rör sig fint. Med motorn av upplever jag dock ett litet glapp. Sen är jag osäker på om det är rätt att armen sugs in i klockan helt så fort bilen startar?
2023 xc60 fälgar.

Hej, provat sökt igenom men inte riktigt hi[…]

TS kan ta det på reklamationsrätten &[…]

Vad heter den har del?

Jag har en V70 2013. Idag hittade jag läckag[…]

V50 T5, Motor dör

Din generator fungerar i alla fall. Men hade inte […]