NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hqs
Hej,

Bilen i fråga är som sagt en V50, 2,4 liters bensinmotor från 2005. Bilen ger felmeddelandet Elsystem service snarast ungefär 30 sekunder efter start + att laddlampan lyser. Det finns flera trådar om det här ämnet, men jag har tyvärr inte genom dem hittat någon lösning.

Generatorn är kontrollerat att den laddar som den ska, och den är bytt för ungefär 1 år sedan. Batteriet byttes samtidigt och även det är kontrollerat att är OK. Kabelskorna sitter ordentligt fast och är rengjorda.

Inga felkoder med OBD-läsare finns. Har även testat med VIDA, men inga felkoder kommer där heller. Eller ja, en uppsjö av gamla felkoder kom fram, men inga nya alls.

Har ni ideer om hur jag ska gå vidare med detta? Svar emottages med tacksamhet! :-)
Användarvisningsbild
av HCP
Mät upp batteriet fristående från bilen, d.v.s inte bara volt utan en mätare som kan testa korrekt CCA.
Då har du uteslutet detta.
Att generatorn laddar som den ska, har du mätt ström ordentligt och inte bara spänning? En generator kan skicka 13-14v med 40A om de är kassa, en mätning med voltmätare så ser det okej ut men det saknas 100A-ish på laddströmmen.

När du har dessa två inom okej parametrar kan du fundera på bilen i nästa steg.
Att generator och batteri bytts är ingen garanti för att de fungerar som de ska, så mät upp om du inte kollat ampere ordentligt :-D

Enda jag vet utöver generator och batteri som kan spöka, som jag själv har problem med, är en tempgivare som sitter i botten på batterilådan som minskar laddströmmen om denna är out of spec. Det ger dock felkod på batteritemp.
av Okalettos
Hej, är verkligen ingen expert.. Men om spänning och ström från generatorn verkar ok.. Och du är säker på att batteriet är ok.. Så kanske det kan vara bristfällig jordning någonstans.. Finns väldigt många jordpunkter och beroende på hur 'bilen är programmerad' så kanske vissa fel inte nödvändigtvis genererar en felkod om inte felet kvarstår under en s k 'körcykel'.. 🤔
av Okalettos
Har man riktig otur så är det en 'intern' skada/defekt i någon kabel, kabelanslutning eller kontakt.. Vilket kan vara jäkligt svårt att lokalisera.. Defekter som isf kan ge intermittent spänningsfall/avbrott och trigga något..
av dieselputte
Har du haft detta larm sedan du bytte generatorn? Om ja så har du garanterat fått fel generator som bara har 2 stift i regulatorn, det skall vara 3 stift, det tredje är för övervakningen. Saknas tredje stiftet får man detta larm.
av hqs
Hej,

Generatorn är som sagt bytt ett år sedan. Men det är bara under de senaste veckorna meddelandet kommit.

En mek har kollat på den nu, och konstaterat att batteriet är OK, och generatorn är OK. Vad han mätt vet jag inte, men vi måste väl utgå från detta.

Om du menar 3 stift i kontakten som är på bild, så ja, det är tre stift. Däremot märkte jag först nu att två av stiften är ihopkopplade, se bild här: https://imgur.com/a/Of0V26e

Ska det vara så... ?

Han nollade också alla felkoder som funnits i bilen genom tiderna och konstaterade att kod A10B kommer tillbaka hela tiden.

Bilen var in på service strax innan felmeddelandet började komma. Då byttes bl.a. kamrem, multirem, vattenpump, olja och alla tre filter - kan de ha "gjort något" så att felmeddelandet började dyka upp?

Skulle det möjligen vara värt att testa rengöra ECM:en eller är det onödigt?

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Så frågar du mig så skulle jag […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]

Visa din semesterbil(d)

En första premiärtur blev ner till Fal[…]