Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
bensinskalle skrev: fre 28 jun 2024, 19:43 Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna, vilket lager är det du menar Yaniz? Jag trodde att man får med lager om man byter hela remskivan med magnetkoppling och allt, eller ingår inte lagret i t.ex. denna? Hallå där, kolla in NRF Magnetkoppling till AC i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/nrf/20485305

Eller menar du själva axellagret till kompressorn bakom remskivan och magnetkopplingen?

Nu under dagen har jag funderat mer och mer på om det inte är lagret/ lagren i själva kompressorn som är dåliga trots allt. Magnetkopplingen är säkert sliten den också, men eftersom det låter hela tiden när ac:n är igång, det luktar inte bränt från kopplingen eller så, och det blir knäpptyst när ac:n är avstängd så känns det som att det är själva kompressorn. Men jag ska försöka mog på att mecka isär lite och känna på sakerna först, det hade ju varit lite trevligare om jag slipper byta hela kompressorn…
Nej, jag tror inte det är kompressorn. Naturligtvis kan du köpa ny magnetkoppling med nytt lager, men du kan enkelt byta lagret i den gamla magnetkopplingen. Det är ett känt fenomen att lagret är av undermålig kvalitet som brukar lägga av efter ca: 15.000-20.000 mil. Men det är ditt val, du gör som du vill.
Hmm okej, jag förstår vad du menar. Jag får skruva isär och inspektera helt enkelt, jag blir som sagt väldigt lycklig om kompressorn är okej för det blir ju kalasdyrt att byta annars.

Om det nu inte är kompressorn det är fel på utan lagret så tänker oavsett jag att det är lika bra att byta hela kopplingen, jag har läst om många som får problem med den oavsett. Kopplingen är inte särskilt dyr.
Felet avhjälpt. Det var helt enkelt multiremmen som var dålig, den var riktigt slö.

Jag fick ett distinkt gnissel från remmen en fuktig dag när jag startade motorn, utan ac:n igång, och då slog det mig att det var remmen. Sen när ac:n slår till så är det helt enkelt mumtiremmen som slirade, inte ac-remmen eller magnetkopplingen. Magnetkopplingen är knäpptyst när den är i friläge (alltså lagret är helt okej).

Så problemet var enkelt avhjälpt
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]