- tis 25 jun 2024, 21:34
#1582235
Har nu kört med optimeringen i några hundra mil och tänkte skriva ner några tankar eftersom jag själv sökt på forumet innan optimeringen men utan någon bra utvärdering. Bilen är som rubriken antyder en V60CC MY20 utan Drive Mode Settings (dvs bara Comfort och Eco).
Kort sagt kan jag säga att skillnaden är stor. Bilen känns så mycket lättare och piggare. ”Lagget” vid gaspådrag från stillastående och t.ex. vid inkörning i rondell är i princip borta. Störst skillnad är vid 70-80 km/h och 1500-1800 rpm, där bilen numera är riktigt pigg och kommer upp i 120 km/h på nolltid. Märker även stor skillnad på växellådan som beter sig mycket mer sportigt, särskilt vid kurvig landsvägskörning. Volvo påstår att det även skett några andra optimeringar, bl.a. mer driv till bakhjulen men jag har inte kunnat avgöra det. Men, bilen är numera riktigt rolig att köra och traktorkänslan är betydigt mindre.
Den stora frågan folk ställer sig är väl om det är värt pengarna. Jag köpte optimeringen för 7900 kr (tillfällig kampanj) och sedan tillkommer registreringsbesiktning (Opus billigast med 1195 kr). Så absolut, 9000 kr är inte gratis men gillar man att köra bil och värdesätter en piggare och aktivare körning skulle jag absolut säga att det är värt pengarna. Med tanke på hur mycket pengar man lagt på bilen i grundutförande framstår tilläggskostnaden kontra mervärdet i min mening absolut värt för att få en avsevärt roligare och bättre bil.
Jag har bara kört bilen i automatläge och bara värderat optimeringen i Comfort-läget. Jag har, trots en betydligt ”aggressivare” och mer aktiv körstil, inte alls märkt av någon ökad bränsleförbrukning.
Kort sagt kan jag säga att skillnaden är stor. Bilen känns så mycket lättare och piggare. ”Lagget” vid gaspådrag från stillastående och t.ex. vid inkörning i rondell är i princip borta. Störst skillnad är vid 70-80 km/h och 1500-1800 rpm, där bilen numera är riktigt pigg och kommer upp i 120 km/h på nolltid. Märker även stor skillnad på växellådan som beter sig mycket mer sportigt, särskilt vid kurvig landsvägskörning. Volvo påstår att det även skett några andra optimeringar, bl.a. mer driv till bakhjulen men jag har inte kunnat avgöra det. Men, bilen är numera riktigt rolig att köra och traktorkänslan är betydigt mindre.
Den stora frågan folk ställer sig är väl om det är värt pengarna. Jag köpte optimeringen för 7900 kr (tillfällig kampanj) och sedan tillkommer registreringsbesiktning (Opus billigast med 1195 kr). Så absolut, 9000 kr är inte gratis men gillar man att köra bil och värdesätter en piggare och aktivare körning skulle jag absolut säga att det är värt pengarna. Med tanke på hur mycket pengar man lagt på bilen i grundutförande framstår tilläggskostnaden kontra mervärdet i min mening absolut värt för att få en avsevärt roligare och bättre bil.
Jag har bara kört bilen i automatläge och bara värderat optimeringen i Comfort-läget. Jag har, trots en betydligt ”aggressivare” och mer aktiv körstil, inte alls märkt av någon ökad bränsleförbrukning.