Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Kom på förresten:
Gör såhär. Mät på batteriet bak. Förbered och lås sedan bilen. Gärna med multimetern ansluten och synlig genom fönster. Vänta en liten stund till spänningen stabiliserats och börjar stiga helst.
Lås upp och öppna förardörren. Notera spänningen.
Vilka värden har du innan du låser upp och öppnar dörren och vilka sjunker den till?
Lås sedan bilen igen och studera hur spänningen stiger.
Stiger den fort? Stannar av snabbt på märkbart lägre än innan?
Är batteriet friskt och hyfsat nyladdat så borde det ligge på typ kring 12,65-12,7isch V. När du sedan öppnar sjunker det men borde inte sjunka mer än låt säga 0,4isch V. Beroende på skick såklart.
Sjunker den från tän 12,65 till 12 är det enligt mig riktigt dåligt.

Exempel från min egen bil med nytt batteri i vintras:
Kört i dag och kom hem för cirkus 5,5 timme sedan. Hade bilen öppen en stund medan vi packade ur massa saker.
Mätte spänning med olåst bil (har battery sense så kan mäta hela tiden utan att öppna): 12,77V.
Öppnar förardörren och inom mindre än en minut sjönk spänningen till 12,53V och stannade sedan där. Väntade en liten stund och den låg stabilt.
Stängde och låste och inom kort började den sakta krypa upp och inom cirka 1 minut var den på 12,63 och sedan långsamt stigande. Bilen drar fortfarande en del ström i detta läge då det tar en stund (5-10 minuter?) innan alla datorer har somnat in.
Väder ute var cirka 20-grader. Batteriet kan ha varit lite varmare på grund av tidigare sol som värmt upp bilen.
av TheBing
Har en lång tabell med mätvärden :)

Här är vad jag mätt som liknar din sekvens:

2024-06-21 10:10 - 12,79 volt - mätt med bilen i vila (öppen baklucka och stått ett tag)
2024-06-21 11:10 - 12,58 volt - efter att tryckt på lås upp och höjt och sänkt luftfjädring för att få igång datorsystem
2024-06-21 12:15 - 12,73 volt - mätt med bilen i vila igen
av TheBing
Där jag känner att jag inte har koll är om den tjuvdrar ström - som kan vara indikation på kortslutning om jag förstår rätt. Om jag mäter spänningen på huvudbatteriet på kvällen och sen på morgonen kanske man kan få en indikation på det?

Vad är normalt att tappa i spänning på en natt?

Tänker också på att verkstaden sa att den endast haft 30% laddningsgrad efter att ha stått en vecka utan att varit startad. Den kanske tappar för mycket? Men vad är för mycket? Vad är normalt? Och det beror ju på vad batteriet har haft för laddning in så att säga, tänker jag. Och det beror på hur mycket korta/långa sträckor man kört.
av Xanthopteryx
Sommartid spelar sträckorna ingen större roll.
Det är värmaren som drar mest vintertid.

Ett friskt batteri kanske du tappar typ tiotalet mV.
Jag kanse går från 12,77 till 12,76 eller 12,75 över natten.

Kortslutning: Det är illa. Då ryker det typ.
Annars är det krypströmmar. Men åter igen, underskatta inte ett dåligt batteri. Det kan ge bra spänning obelastat men belastat skitkass.
Och om batteriet varit nere på 30% så har det haft låg spänning vilket blyackumulatorer Inte tycker om.
De vill helst vara fulladdade hela tiden, och aldrig användas.

Ett AGM-batteri som inte är inkopplat ligger på cirka 12,25V när det är 50% fult.
11,75 ligger det på vid 30%.
Går det under 11 är det riktigt illa och vi är nära 0 (10,5V). Notera att det droppar fort: Cirka 11,31 är 10%.
OBS, notera att detta då är ej inkopplat batteri som sagt!
Är det inkopplat skiljer det sig beroende på hur mycket ström som tas ur.
Är bilen i viloläge skiljer lite.
Är bilen öppnad skiljer mycket (som synes i mitt test ovan).

Verkstaden borde kunna se om det finns onormalt mycket förbrukning då detta loggas. Jag kan med min FOxwell få ut information som visar på hur stora andelar av olika strömuttag som tagits.

När du mätte, öppnade du förardörren då eller bara låste upp och fipplade med fjädringen?
av TheBing
Mätt ikväll:

Efter att ha öppnat förardörr 12,49V
3-4 minuter efter att ha stängt och låst (med öppnad baklucka fortfarande, för att kunna mäta) hade jag 12,69V

Bilen har stått på laddning föregående natt. Och kört ca 12 mil under dagen.
av TheBing
Här kanske vi har något!

Igår kväll på mätte huvudbatteriet 12,72V med bilen i vila. Nu på morgonen mäter det 12,48V med bilen i vila. Ett tapp på 0,24V över natten.

Dåligt batteri?
Krypström som drar ur batteriet?
av Xanthopteryx
Ja titta! Mycket möjligt att det är ett dåligt batteri (men kan också vara krypström såklart).
En sådan här fungerar rätt bra för att få en skattning av batteriets skick. Inte helt hundra procent exakt såklart men fungerar förvånansvärt bra.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000043659

Om du nu i denna värme som åtminstone råder här, utan att stödladda batteriet, drar igång parkeringsklimatet.
Vad händer då med spänningen?
av least
Krypström är dock en variant av kortslutning, strömmen leds helt enkelt mot jord - och förbigår den tänkta kretsen.
Alternativt kan en integrerad krets ha gett upp internt, och leder åt fel håll.

Det behöver absolut inte ryka eller brinna - det kan lika väl vara en fråga om signalspänning som går mot jord.
av TheBing
Känns som att man först ska rikta in verkstaden på att utreda om bilen drar krypström. Och om ja - vad är orsaken till det?

Annars blir det ju inte bra att kasta nya batteri på bilen tänker jag?

Håller ni med eller är jag fel ute?

Jag såg i någon annan volvo-tråd att normal medelströmförbrukning i viloläge inte ska vara över 25mA. Kan det vara rimligt även för min bil?
Senast redigerad av 1 TheBing, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Ibland kan det vara någon kotakt som inte gör det den skall, som exempelvis till handsfacket varvid lampan lyser medan facket är stängt (kan enkelt kontrolleras genom att man lägger sin telefon däri, samtidigt som den spelar in video, och sedan stänger facket).
Dörrlampor kan bete sig likadant, en trasig givare kan göra att lampan i dörren inte släcks som tänkt.
Och bagageluckor likaså.

Har du inte någon du känner som har en tångamperemeter?
En som skall klara lägre strömmar.
Då kan du helt enkelt klämma den över minuskablaget på batteriet och låsa bilen och studera vad som händer där.

Likaså som sagt var en batteritestare.

Om du byter batteri så kan rekommenderas att sätta i 95Ah-batteriet, det som är lite större.
Åtminstone på V90 är det lätt gjort: Man tar bort en klack i batterilådan och därmed så passar det större rakt av.

Har du testat att köra på parkeringsklimatet och mäta spänningen samtidigt?
Då drar bilen lite mer ström. Du kan öppna bilen och starta det via mittskämren så får du till extra belastning.
Du kan även testa att dra på tändningen (håll inne startvredet några sekunder utan bromsen på). Då går massor igång.
För att maxa mer så kan du köra på rövvärme och rutvärme.

Detta skall batteriet klara kortvarigt utan bekymmer.

Test här:
12,84 började jag med. Körde för någon timme sedan.
Skitvarmt ute (sådant påverkar spänningen - batteriet är nog 35 grader varmt, minst).
Öppnade förardörr.
Satte mig.
Höll i startvredet för tändningen.
Startade förkonditionering i mittskärmen.
Väntade cirka 2 minuter.
12,33 låg spänningen på då.

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]