- tis 25 jun 2024, 21:44
#1582236
Kom på förresten:
Gör såhär. Mät på batteriet bak. Förbered och lås sedan bilen. Gärna med multimetern ansluten och synlig genom fönster. Vänta en liten stund till spänningen stabiliserats och börjar stiga helst.
Lås upp och öppna förardörren. Notera spänningen.
Vilka värden har du innan du låser upp och öppnar dörren och vilka sjunker den till?
Lås sedan bilen igen och studera hur spänningen stiger.
Stiger den fort? Stannar av snabbt på märkbart lägre än innan?
Är batteriet friskt och hyfsat nyladdat så borde det ligge på typ kring 12,65-12,7isch V. När du sedan öppnar sjunker det men borde inte sjunka mer än låt säga 0,4isch V. Beroende på skick såklart.
Sjunker den från tän 12,65 till 12 är det enligt mig riktigt dåligt.
Exempel från min egen bil med nytt batteri i vintras:
Kört i dag och kom hem för cirkus 5,5 timme sedan. Hade bilen öppen en stund medan vi packade ur massa saker.
Mätte spänning med olåst bil (har battery sense så kan mäta hela tiden utan att öppna): 12,77V.
Öppnar förardörren och inom mindre än en minut sjönk spänningen till 12,53V och stannade sedan där. Väntade en liten stund och den låg stabilt.
Stängde och låste och inom kort började den sakta krypa upp och inom cirka 1 minut var den på 12,63 och sedan långsamt stigande. Bilen drar fortfarande en del ström i detta läge då det tar en stund (5-10 minuter?) innan alla datorer har somnat in.
Väder ute var cirka 20-grader. Batteriet kan ha varit lite varmare på grund av tidigare sol som värmt upp bilen.
Gör såhär. Mät på batteriet bak. Förbered och lås sedan bilen. Gärna med multimetern ansluten och synlig genom fönster. Vänta en liten stund till spänningen stabiliserats och börjar stiga helst.
Lås upp och öppna förardörren. Notera spänningen.
Vilka värden har du innan du låser upp och öppnar dörren och vilka sjunker den till?
Lås sedan bilen igen och studera hur spänningen stiger.
Stiger den fort? Stannar av snabbt på märkbart lägre än innan?
Är batteriet friskt och hyfsat nyladdat så borde det ligge på typ kring 12,65-12,7isch V. När du sedan öppnar sjunker det men borde inte sjunka mer än låt säga 0,4isch V. Beroende på skick såklart.
Sjunker den från tän 12,65 till 12 är det enligt mig riktigt dåligt.
Exempel från min egen bil med nytt batteri i vintras:
Kört i dag och kom hem för cirkus 5,5 timme sedan. Hade bilen öppen en stund medan vi packade ur massa saker.
Mätte spänning med olåst bil (har battery sense så kan mäta hela tiden utan att öppna): 12,77V.
Öppnar förardörren och inom mindre än en minut sjönk spänningen till 12,53V och stannade sedan där. Väntade en liten stund och den låg stabilt.
Stängde och låste och inom kort började den sakta krypa upp och inom cirka 1 minut var den på 12,63 och sedan långsamt stigande. Bilen drar fortfarande en del ström i detta läge då det tar en stund (5-10 minuter?) innan alla datorer har somnat in.
Väder ute var cirka 20-grader. Batteriet kan ha varit lite varmare på grund av tidigare sol som värmt upp bilen.