PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av alme4484
Hej! Jag har en Swemax 690 med en Volvo Penta AQ130 från 1978. Efter dagens åktur upptäckte vi snabbt att det läckte vatten in i motorutrymmet. Vi började genast felsöka och upptäckte att kylvattnet läckte från ett rosthål i topplocket eller kylhuset (jag är inte säker på vad delen heter). Skrovet blev fyllt med vatten, och tyvärr fungerade inte pumpen för att tömma vattnet som hade kommit in. Vi lyckades tömma vattnet för hand, starta motorn och fånga läckande vattnet med en hink, och tur nog var vi nära båtplatsen.

Min fråga till er är vad jag bör göra nu. Bör jag fixa hålet och täppa till det, eller ska jag köpa ett nytt topplock/kylhus?
Vad kan jag täcka hålet med, alternativt var kan jag hitta ett nytt topplock/kylhus i Stockholm?

Se bifogade bilder

Tack på förhand! :)
Bilagor
IMG_6261.PNG
IMG_6261.PNG (6.66 MiB) Visad 5428 gånger
IMG_6251.JPEG
IMG_6251.JPEG (573.81 KiB) Visad 5428 gånger
IMG_6256.JPEG
IMG_6256.JPEG (1002.67 KiB) Visad 5428 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ser ut som en sönder rostad "frostplugg". Inget större jobb om man vet hur man gör. Risken finns dock att det är flera pluggar som är "på gång". B20 motorerna hade inte värmeväxlare som original (många är ombyggda i efterhand) så det är sjövatten som i så fall cirkulerar i blocket och man måste vara noga med "konserveringen" varje höst.
av LarsBd
Som sagt du behöver minst en expansionsplugg (som Volvo kallar dom) för ca 20-30kr. De är kupade som omonterade och ska knackas plana vid montage då de expanderar och fastnar samt tätar, de ska nog bestrykas med någon form av tätningsmedel vid montage.
Frostplugg är en mycket felaktig benämning (även inom "") eftersom de inte har någon som helst frostskyddsfunktion, pluggarna är för att täta de hål som är nödvändiga vid rensning av topp/block efter gjutning. Den som har en annan uppfattning får gärna förklara de "frostpluggar" som sitter på motorns vänstra sida och skyddar lyftare och stötstänger från "frostsprängning",
Visst kan någon plugg någon gång ha lossnat p.g.a. frysning men det beror nog mera på slumpen än en beräknad konstruktion.
av alme4484
Tack så hemskt mycket för era svar! Blir att beställa in en ny plugg helt enkelt, lite oklart om det är 45mm alternativt 35mm får dra och mäta imorgon!
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS