Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1581232
batmac skrev:Såpass. Mitt snitt på samtliga registrerade tankningar är 0,74 och med tanke på hur mycket höga siffror jag hade ett tag så är det även ganska många lägre.
Det låg där hela tiden. Men om jag hade mätt över nån enstaka långtur hade det säkert legat lägre nån gång. Men jag hade inte riktigt den kollen, och har det ärligt talat inte på Teslan heller. Det är inte direkt kwh som är det dyra som Teslaägare :-/
Användarvisningsbild
av batmac
#1582321
Ny ruta idag äntligen, skönt.
IMG_6083.jpeg
IMG_6083.jpeg (1.31 MiB) Visad 3928 gånger
225 mil garanti kvar, ska ge mig på ett försök att få fixat det högfrekventa pipet som uppstår i vissa hastigheter. Har även noterat att det knarrar/tjuter lite när man vrider på ratten så ger mig väl på det också.
Användarvisningsbild
av batmac
#1584249
Startade nytt ärende hos Tesla, nästa lediga tid 29 augusti. Med ett högfrekvent vinande ljud som nu är såpass högt att det stör mig varje gång jag kör bilen så kände jag att jag var tvungen att se om jag kunde hitta på något själv. Misstanken har hela tiden varit en jordkabel "någonstans". Spenderade en alldeles för sen natt på reddit, youtube och hamnade till slut på teslamotorclub-forumet där man diskuterade problemet och potentiella lösningar.

Stötte till slut på en tråd som menade på att det är jordpunkterna för främre (om man har en) och bakre drive unit som är boven, samt ett inlägg som menade på att man kommer åt jordpunkten för den bakre genom att bara lyfta av däcket bak på förarsidan, om man ville slippa plocka täckskydden undertill. Genom att lossa den, göra rent och sedan dra åt igen så hade ljudet minskat/försvunnit för flera. Jag tänkte att det var värt ett försök för så liten ansträngning. Tji fick jag.

Bild

Började med ett försök med domkraften. Fick till att börja med rulla upp på flera lager skivor och plankor för att öht komma under, men sen skar den liksom in i lyftpuckarna så det kändes inte stabilt. Testade med en träbit emellan men fortfarande kändes det inte bra då den knakade väldigt mycket. Bestämde mig för att försöka få tag i en GDS-hall med lyft. Den biten gick bra, men då var även bilen för låg där. Lyckades till slut rulla upp på den med redan fastsatta lyftpuckar, men då var istället lyften för kort och alla ramp-bitarna utom en satt som berget, tvärt omöjliga att fälla upp. Slapp åtminstone betala och åkte vidare till biltema där jag köpte mig en större jack pad till domkraften. Väl hemma igen utrustad med den, en större träbit mellan och även reglar under domkraften för hängslen och livrem lyckades jag få upp bilen.

Bild

(trycker sönder hela uppfarten på kuppen)

I efterhand kanske en vanlig lyft man rullar upp på och ta av skyddskåporna hade varit smidigare...

Men ja jag tog loss, rengjorde och skruvade tillbaka och det gav faktiskt resultat. Ljudet är inte helt borta men jag behöver akivt lyssna efter det eller köra med fällda säten för att höra det. Det överröstar inte radion längre iallafall. Ska ta en dialog med Tesla kring kabeln, tror jag vill testa att byta den helt men tror inte dom kommer tycka att det är så hemskt ljud. Speciellt inte nu när det är "fixat". Men vi får väl se. Kan inte vara så dyrt att få bytt iaf om det är så..

Valde att boka in en extra besiktning också eftersom garantin som sagt löper ut snart. Ingenting att anmärka på bortsett från att halvljusen var helt åt helvette. Men det hjälpte dom till med, jag justerade från bilen och dom sa stopp. Väldigt trevliga på den bilprovningen faktiskt, lär återkomma. Jag var inne på att byta skivor och belägg för sinnesro (bilen har ändå gått 12k nu), men dom tyckte inte det behövdes. Får ge mig ut på lite mer brake burnishing bara.

Bild

Vi märkte tyvärr också en spik/skruv i ett av framdäcken. Inget vi haft problem med för den har väl hållit däcket tätt, men skönt ändå för en roadtrip stundar. Så raka vägen till däckfirman vägg i vägg som kunde ta in bilen efter nån halvtimme och lyckades laga det utan problem. Skönt.

jag inser dock att jag måste skaffa mig en ny domkraft, det var inte kul att behöva härja så bara för att lyfta upp bilen. Speciellt inte om vi ska börja byta däck hemma framöver. Synd bara att det också är en jäkla djungel.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1584254
Bra att du fick det lite bättre i alla fall! Jag har kört 4000 mil problemfritt med min nu. Lånade ut den till syrran som tog den med familjen till Skåne för några veckor sedan. Även om de aldrig kört elbil tidigare tyckte de det fungerade kanon att stanna på Supercharger och ladda där bilen rekommenderade. Igår körde jag upp till Lappland en sväng för att fiska med en kompis.

Jag har en låg domkraft från Biltema med aluminiumram, tror Jula har en exakt likadan med sitt märke på. Köpte den för många år sedan när föräldrarna hade en V50 driveE som låg två fingrar över marken. Jag har använt den flera gånger för att byta däck på Teslan utan några problem.
Användarvisningsbild
av batmac
#1584291
frasse4 skrev:Bra att du fick det lite bättre i alla fall! Jag har kört 4000 mil problemfritt med min nu. Lånade ut den till syrran som tog den med familjen till Skåne för några veckor sedan. Även om de aldrig kört elbil tidigare tyckte de det fungerade kanon att stanna på Supercharger och ladda där bilen rekommenderade. Igår körde jag upp till Lappland en sväng för att fiska med en kompis.
Ja visst funkar det kanon? Jag gillar verkligen tänket med att bara fylla upp det som är nödvändigt och sen komma iväg. Blir aldrig långtråkigt och man kommer fram väldigt utvilad med små pauser. Tänker rulla iväg till Norge nu någon vecka här framöver och ge mig på att sova i bilen. Det kan bli spännande.

frasse4 skrev: Jag har en låg domkraft från Biltema med aluminiumram, tror Jula har en exakt likadan med sitt märke på. Köpte den för många år sedan när föräldrarna hade en V50 driveE som låg två fingrar över marken. Jag har använt den flera gånger för att byta däck på Teslan utan några problem.
Ja det är väl Julas eller biltemas lågprofil-varianter för 2000-lappen som ligger lätt till hands. Men det tar emot att kasta 2000kr på en domkraft från något av dom, så eventuellt att jag kastar lite mer pengar på problemet och köper en bahco istället för lite, eventuellt inbillad, kvalitet iaf.
Användarvisningsbild
av batmac
#1584310
TommyP86 skrev:Bachon är erkänt dålig, så undvik den. Jag köpte en kamasa i stål för kanske 10 år sen, kostade inte våldsamt mkt och fungerar varje gång, varje år.

Tror det är den här:

https://www2.bilia.se/biltillbehor/verk ... _kgk21250/
"Den"? Är alla bahco erkänt dåliga? De recensioner som jag sett för t.ex BH12000 har varit bra, men är det skräp kanske man bara ska spara slantarna och nöja sig med feltema istället. 5000 lägger jag faktiskt inte på en domkraft, det är för mycket pengar även om det är fantastisk kvalitet. Vill även gärna ner på runt 7cm som lägsta istället för 9cm.
av Lövet
#1584311
batmac skrev:
TommyP86 skrev:Bachon är erkänt dålig, så undvik den. Jag köpte en kamasa i stål för kanske 10 år sen, kostade inte våldsamt mkt och fungerar varje gång, varje år.

Tror det är den här:

https://www2.bilia.se/biltillbehor/verk ... _kgk21250/
"Den"? Är alla bahco erkänt dåliga? De recensioner som jag sett för t.ex BH12000 har varit bra, men är det skräp kanske man bara ska spara slantarna och nöja sig med feltema istället. 5000 lägger jag faktiskt inte på en domkraft, det är för mycket pengar även om det är fantastisk kvalitet. Vill även gärna ner på runt 7cm som lägsta istället för 9cm.
Jag har en BH13000. Den lyfter Teslan utan att blinka eller svaja en mm men den har börjat läcka olja tyvärr.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1584312
batmac skrev:
TommyP86 skrev:Bachon är erkänt dålig, så undvik den. Jag köpte en kamasa i stål för kanske 10 år sen, kostade inte våldsamt mkt och fungerar varje gång, varje år.

Tror det är den här:

https://www2.bilia.se/biltillbehor/verk ... _kgk21250/
"Den"? Är alla bahco erkänt dåliga? De recensioner som jag sett för t.ex BH12000 har varit bra, men är det skräp kanske man bara ska spara slantarna och nöja sig med feltema istället. 5000 lägger jag faktiskt inte på en domkraft, det är för mycket pengar även om det är fantastisk kvalitet. Vill även gärna ner på runt 7cm som lägsta istället för 9cm.
Förstår det, gjorde ont vid inköp (men har köpt 3 big red på jula som också hamnat i skrotlådan ganska snart, var heller inte roligt 🫠)

Mitt råd är väl att köpa på biltema om det ska va billigt, eftersom de har en kundservice som fungerar bra och i regel smärtfritt.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1584314
Jag har denna sen tidigare, var övertygad om att det var en Bacho jag hade men tji fick jag.
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... ft-2250-kg
Såg dock i fakturan att jag betalade 1500kr från samma ställe, för 3 år sen. Återstår att se hur den lyfter Teslan, Volvon var en baggis och Minin lyfter hela sidan i ett svep, det är praktiskt. :D

Det där med ljudet har jag också noterat och följt lite trådar det senaste. I början trodde jag att det bara var en feature because elbil, men jag ska definitivt ta en koll själv framöver. Det här gav mig lite eld i baken! :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 24
Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]