Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1580677
lennarte skrev:Vi har tänkt att gå över till timpris framöver. Läste ovan om "gridrewards", funkar det med vårat relativt lilla batteri? Elbilar har ju oftast mer än 50 kWh, vårt är på 10 kWh. Kollade på räkningen nu på morronen. Vi sålde förra månaden el för 81,64 kr (c:a en vecka). Denna månads el förbrukning ligger nu 90% under förra årets förbrukning vid samma tid. Håller den kalkylen så skulle vi få en elräkning på c:a 100 kr (fasta avgifter tillkommer förstås c:a 1200 kr ) + då det vi säljer. Som då borde bli c:a 3 - 400 kr. Ska bli spännande och se om jag räknat rätt BildBild
Det jag märkt är väl snarare att det har större betydelse kring hur snabbt man kan ladda. De flesta tillfällena med grid reward är på runt 30 minuter. När vi laddar/har vår andrabil inkopplad som bara kan ta emot på en fas så får vi mindre GR. Alltså på de tider som GR är aktivt hinner bilen inte ladda lika mycket som den andra som klarar 3-fas.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1580680
Då är inte gridrewards heller något för mig. Brukar inte ha bilen stående inkopplad. Dessutom kör tanten bil till jobbet två till tre gånger i veckan. Där laddar hon dessutom helt gratis. :-D

Nybyggda lokaler där det sitter ca 20 ladduttag som hon och chefen använder. Det är cirka 50 anställda som kör bil till jobbet och det är inte några laddbara. Men det kommer förhoppningsvis.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1580741
Var kommer pengarna till GA från?
Användarvisningsbild
av joel80
#1580742
Cotag skrev:Var kommer pengarna till GA från?
Från Svenska kraftnät.
Svenska kraftnät i sin tur får in det mesta av sina pengar via t.ex kapacitetsavgifter.

Den "ersättningen" har mångdubbelats senaste åren i och med hög export och stora skillnader mellan elzoner. EU gav Svenska kraftnät tillåtelse att betala tillbaka en del av de pengarna till oss konsumenter i samband med både första "elbonusen" som förra regeringen fick igenom samt den andra svängen som beslutades om efter valet.
Samtidigt som deras intäkter har ökat enormt har även kostnaderna för just frekvensreglering ökat rejält. Men inte alls till lika höga summor. 2022 fick man in ca 90 miljarder i kapacitetsavgifter.

Läste nån nyhet på svk.se att man tagit 4,4 miljarder från kapacitetsavgifterna för att täcka upp för förra årets frekvensregleringskostnader.
Användarvisningsbild
av joel80
#1581211
VolvoB20 skrev:https://www.tn.se/hallbarhet/37652/sven ... roduktion/
Batterikapaciteten i Sverige ökar extremt snabbt nu. Vid årsskiftet hade vi ca 100MWh i storskalig lagring (Alla privatbatterier borträknat) och det byggs nu under 2024 rejält och man väntar sig en ökning med 500% till årsskiftet. Alltså ca 600MWh.

Räknar vi in planerade byggen och inte bara påbörjade är det en ökning på kring 36x från årsskiftet.
Man väntar sig att inom ett par år ha 3500-4500MWh (3,5-4,5GWh) lagring med en effekt på ca 2500MW (2,5GW).

Det är ca 4 ggr så hög effekt som Karlshamsverket kan ge när de kör för fullt.
Priserna på batterier väntas dessutom sjunka ännu 70% under det här årtiondet. Finns en stor chans är att de här problemen helt kommer att försvinna närmsta åren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1581233
Vad bra, då har ju svenska kraftnät tokfel när de larmar och läget är lugnt och ingen behöver vara orolig.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1581234
@ joel80. Tycker nog att du är väl optimistisk. Blir nog export på allt lagrat till Tyskland om det fortsätter, eller troligtvis ökar. Måtte det inte bli en kabel ytterligare till Tyskland.
Användarvisningsbild
av joel80
#1581240
VolvoB20 skrev:Vad bra, då har ju svenska kraftnät tokfel när de larmar och läget är lugnt och ingen behöver vara orolig.
SVK skriver ju uttryckligen att de "vill att fler aktörer deltar på flexibilitetsmarknaderna”. Det är ju precis det som händer. Det är mycket möjligt att den som gjort rapporten inte haft full koll på hur mycket som faktiskt installeras nu.

För bara nån vecka sen gick t.o.m SVK ut med att riskerna har minskat för effektbrist under vintrarna.
https://www.svk.se/press-och-nyheter/pr ... --3501287/


Här finns att läsa om ökningen av batterilagring för den som är nyfiken:
https://growsverige.se/2024/01/31/sexfa ... rige-i-ar/
Eller här:
https://etn.se/index.php/nyheter/70749- ... arker.html

Låst artikel om man inte har ny teknik:
https://www.nyteknik.se/energi/unik-kar ... ng/4230110
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1581341
joel80 skrev: tor 13 jun 2024, 19:46
VolvoB20 skrev:https://www.tn.se/hallbarhet/37652/sven ... roduktion/
Batterikapaciteten i Sverige ökar extremt snabbt nu. Vid årsskiftet hade vi ca 100MWh i storskalig lagring (Alla privatbatterier borträknat) och det byggs nu under 2024 rejält och man väntar sig en ökning med 500% till årsskiftet. Alltså ca 600MWh.
Det är lika mycket lagrad enegi som kärnkraften producerar på 5 min.
joel80 skrev: tor 13 jun 2024, 19:46
Räknar vi in planerade byggen och inte bara påbörjade är det en ökning på kring 36x från årsskiftet.
Man väntar sig att inom ett par år ha 3500-4500MWh (3,5-4,5GWh) lagring med en effekt på ca 2500MW (2,5GW).
Det är lika mycketenrgi som kärnkraften producerar på 25 min.

Bygg ut det till 1000 ggr så hög kapacitet så klarar vi 14 dagar med kallt väder utan sol och vind på vintern utan kärnkraft.
  • 1
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 279

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]