Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Robert63
Ja varför ta risken? Jag väntar tills på måndag eller så kanske vi kan leta upp en Svensk Kassaservice som är öppen.
av Addekarlsson
Variosboy skrev:Olagligt att göra det utan köparens vetskap ja, men om man skriver i köpekontraktet att köparen betalar restkulden själv, så kan det väl knappast vara olagligt!
Köparen ska absolut ha vetskap om att där är en skuld på bilen.
Men.... Man får under inga som helst omständigheter sälja bilen, om inte kreditgivare har gett sin tillåtelse att sälja bilen, eftersom det är kreditgivaren som står som registrerad ägare, medans du som kredittagare står som registrerad brukare av bilen....
När du har en bil på kredit/leasing, så har du ej heller någon gul lapp, bara en blå.. Den som har gula lappen, är ägare....
Detta framgår dessutom på den blå delen, att fordonet ej får överlåtas utan kreditgivare/leasinggivares tillåtelse.

Så, skriftligt intyg från kreditgivare på att bilen får säljas, eller lösa skulden rakt av vid affär. Inga lustiga mellanaffärer som ovan föreslagna är mitt synsätt på detta...

Mvh/ Adde
av Robert63
Addekarlsson skrev:
Variosboy skrev:Olagligt att göra det utan köparens vetskap ja, men om man skriver i köpekontraktet att köparen betalar restkulden själv, så kan det väl knappast vara olagligt!
Köparen ska absolut ha vetskap om att där är en skuld på bilen.
Men.... Man får under inga som helst omständigheter sälja bilen, om inte kreditgivare har gett sin tillåtelse att sälja bilen, eftersom det är kreditgivaren som står som registrerad ägare, medans du som kredittagare står som registrerad brukare av bilen....
När du har en bil på kredit/leasing, så har du ej heller någon gul lapp, bara en blå.. Den som har gula lappen, är ägare....
Detta framgår dessutom på den blå delen, att fordonet ej får överlåtas utan kreditgivare/leasinggivares tillåtelse.

Så, skriftligt intyg från kreditgivare på att bilen får säljas, eller lösa skulden rakt av vid affär. Inga lustiga mellanaffärer som ovan föreslagna är mitt synsätt på detta...

Mvh/ Adde
Jag har den gula lappen. Jag har som sagt upplyst köparen om skulden och han har varit i kontakt med kreditgivaren. Men jag släpper inte bilen med mindre än att vi betalar in skulden direkt.
av Infide
Funk skrev:Har du lämnat över nycklarna och fått delvis betalt så är bilen i lagens mening inte stulen. Och stöldförsäkringen gäller inte...
Du får göra en anmälan om bedrägeri..

/Thomas
Om du nu får delvis betalt och blir blåst, så tro fan man håller käften om att man inte sett en krona....
Användarvisningsbild
av Brainy
Infide skrev:
Funk skrev:Har du lämnat över nycklarna och fått delvis betalt så är bilen i lagens mening inte stulen. Och stöldförsäkringen gäller inte...
Du får göra en anmälan om bedrägeri..

/Thomas
Om du nu får delvis betalt och blir blåst, så tro fan man håller käften om att man inte sett en krona....
Och hur visar man upp att man har nycklarna kvar?
Eller säger man att någon har stulit dem ur fickan?
av Infide
Vet inte, men om jag var i den situationen skulle ivf inte jag erhålligt några pengar, rent officiellt.
av Robert63
Sålde bilen för 43. Känns lite för lite, men å andra sidan hade jag mindre restskuld än vad jag trodde så det jämnar ut sig. Köparen var helseriös och vi gjorde upp affären på Svensk Kassaservice och betalade in restskulden+resten cash till mig.

Tipsade om forumet, så om köparen läser detta så önskar jag dig lycka till med bilen. Jag har varit otroligt nöjd med vagnen och hoppas att du och din familj får många fina mil med den.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]