Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1579175
Tjena!
Jag har en volvo 740 från 1990 som jag hade en vanlig b230f i men den motorn pajade och är ute för renovering. Under tiden så stoppade jag i en b230fb och de va då problemen började.. Första uppstart gick den bra i mina ögon och öron men sen helt plötsligt så började den hacka och nästan blöddra. Den dör även på tomgång nu mera. Och undrar därför ifall det finns nån som har några förslag som kan vara problemet.
Saker som är bytt:
Lambda
LMM
Rotor
Fördelarelock
Tändkablar
Tempgivaren till motorstyrning
Spridare
Packning till insug
Röret till insuget
Luftfilter
spridare
impulsgivare
Har säkert glömt nått men som sagt har typ bytt allt och problemet kvarstår..
Är tacksam för förslag :-)
#1579198
}}} och 0
MaximilianNilzén skrev:har testat den bränsletrycksregulatorn från den förra motorn och det är LH 2.4 i bilen.
Är det samma bränslebox till f som fb?
Eftersom det är en annan typ av motor så är det (med all sannolikhet) andra boxar.
Bendix tänd och bränslesystem satt på 740 för export till USA. Och på årsmodell 91 och 92 års 740 som såldes i Sverige. Så en importerad 90 års 740 kan ha Bendix.
#1579324
Den kan mycket väl skilja lite på boxarna, men inte så pass så att motorn inte ens går.

Har du gått ett varv och kollat så att allt sitter fast och att alla kontakter sitter ordentligt? Kommit ihåg jordningarna dels mellan topp och torpedvägg men även dem som sitter på insuget?

Spridarna du bytt mellan, exakt vilka är det?
#1579358
MaximilianNilzén skrev:Har säkert glömt nått men som sagt har typ bytt allt och problemet kvarstår..
Är tacksam för förslag
Om det finns felkoder, måste dom raderas. Annars kan felet vara kvar även om du bytt delar då boxarna inte kan återställa sig själv. Är där inte, eller inte varit några felkoder har du kanska bytt en massa delar i onödan. Då är felet i något som inte är elektriskt/elektroniskt. Typ bränsletillförsel, tänddelar och liknande.
MaximilianNilzén skrev:Har säkert glömt nått men som sagt har typ bytt allt och problemet kvarstår..
Är tacksam för förslag
Om det finns felkoder, måste dom raderas. Annars kan felet vara kvar även om du bytt delar då boxarna inte kan återställa sig själv. Är där inte, eller inte varit några felkoder har du kanska bytt en massa delar i onödan. Då är felet i något som inte är elektriskt/elektroniskt. Typ bränsletillförsel, tänddelar och liknande.
Vi hade under några år en Mitsubishi Lancer av c:a 1990 års modell. Den hade ett Japan tillverkat Bosch tänd bränsle system. Bränsleboxen slutade fungeraså vi skaffade en annan från en exakt likadan bil. Samma motor, samma årsmodell men ett annat artikelnummer. Bilen blen körbar men gick riktigt illa. Plockade då isär och sprayare original boxen med WD40 och torkade av. Där var "ärg" lite här och var, främst vid kontakt stycket. Satte tillbaka original boxen och bilen gick som en klocka i flera år till.
Det var min mor som köpte denna bil. När hon inte kunde köra längre vandrade den bilen runt bland alla familje medlemmar i flera år, den (och dottern med sambo oskadda) överlevde t.o.m en kanska kraftig älg kollision.
#1579360
MaximilianNilzén skrev:Har säkert glömt nått men som sagt har typ bytt allt och problemet kvarstår..
Är tacksam för förslag
Om det finns felkoder, måste dom raderas. Annars kan felet vara kvar även om du bytt delar då boxarna inte kan återställa sig själv. Är där inte, eller inte varit några felkoder har du kanska bytt en massa delar i onödan. Då är felet i något som inte är elektriskt/elektroniskt, utan typ bränsletillförsel, tänddelar och liknande.
Vi hade under några år en Mitsubishi Lancer av c:a 1990 års modell. Den hade ett Japan tillverkat Bosch tänd bränsle system. Bränsleboxen slutade fungeraså vi skaffade en annan från en exakt likadan bil. Samma motor, samma årsmodell men ett annat artikelnummer. Bilen blev körbar men gick riktigt illa. Plockade då isär och sprayare original boxen med WD40 och torkade av. Där var "ärg" lite här och var, främst vid kontakt stycket. Satte tillbaka original boxen och bilen gick som en klocka i flera år till.
Det var min mor som köpte denna bil. När hon inte kunde köra längre vandrade den bilen runt bland alla familje medlemmar i flera år, den (och dottern med sambo oskadda) överlevde t.o.m en kanska kraftig älg kollision.
Skrammel från D4

Sådär, nu har jag klippt ac remmen utan[…]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]

Trycksensor DPF V70 2011

Testade på min bil. Tomgång: 7 hPa 30[…]

Rengjort ratten med mirakelsvamp. Svampen blev sva[…]