Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Men när man ska UR rondellen ska man använda blinkern!
Då folk ej ens kan blinka ut ur rondellen hur ska de klara av blinka i den??? Ibland funderar jag fan på åka ifatt personen och fråga om deras blinkers är trasig :evil: . visst glömmer jag blinka ibland men försöker alltid att blinka i go tid och inte när man väl svänger som många gör.
:evil:
Angående LASTBILAR. har de ej färdskrivare(går att manipulera jag vet det) :wink: och får inte vissa köra max 80km/h???? eller hur ligger det till med hastighets begränsningen på tung trafik??? någon som kan upplysa om lite info :wink: :roll:
Användarvisningsbild
av vetten
Ja på tal om att använda blinkers eller att dom flesta inte gör det men samtidigt verkar det som dom flesta har GPS så varför inte koppla ihop blinkersen med GPS:n så slipper ju idioterna som inte blinkar tänka alls (U)
Användarvisningsbild
av uno83
Är ju ingen idé att blinka när man redan börjat svänga... Tror inte att alla matar in rutten i gps:en så fort dom ska nånstans.
Användarvisningsbild
av hebbe
Angående LASTBILAR. har de ej färdskrivare(går att manipulera jag vet det) :wink: och får inte vissa köra max 80km/h???? eller hur ligger det till med hastighets begränsningen på tung trafik??? någon som kan upplysa om lite info :wink: :roll:[/quote]

tung lastbil alltså över 3,5 ton är spärrade till 90km/h, kan vara vissa äldre bilar som inte har denna spärr, har för mig att det under 12 tons totalvikt, (kan ha fel), tung lastbil UTAN släp får köra i 90 på motorväg och motortrafikled och i 80 på andra vägar även om det är skyltat högre hastighet. ja själv kör tung lastbil utan släp och undrar åxå hur bråttom en del chaufförer har, man tjänar ju ingenting på att köra om en som kör marginellt långsammare, då är det bättre att släppa 1km/h på farthållaren. ibland när man kör på motorvägen så kommer nån om å ska fram till varje pris och i slutändan när man kanske ska av på samma avfart så har den andre tjänat en hel minut....... knappt det ibland...
av matzen10
grammse skrev:Då folk ej ens kan blinka ut ur rondellen hur ska de klara av blinka i den??? Ibland funderar jag fan på åka ifatt personen och fråga om deras blinkers är trasig :evil: . visst glömmer jag blinka ibland men försöker alltid att blinka i go tid och inte när man väl svänger som många gör.:evil:
Jag håller sorgligt nog med dej...Lite artighet i trafiken har aldrig skadat! Vi kanske skulle bilda en förening som heter "Rondell-Indianerna"?! :lol: :twisted:

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Finns verkligen många sorter... :)

* Den som blinkar hela tiden
* Den som blinkar efter han svängt (så han vet vart han kom från???)
* Den som blinkar höger runt en hel rondell
* Den som inte vet att bilen är utrustad med blinkers, eller bara vägrar blinka (mycket vanligt bland "raggare". det förstör ju bilens utseende om man slår på blinkers!)
Användarvisningsbild
av Nexus
_lucifer_ skrev:Finns verkligen många sorter... :)

* Den som blinkar hela tiden
* Den som blinkar efter han svängt (så han vet vart han kom från???)
* Den som blinkar höger runt en hel rondell
* Den som inte vet att bilen är utrustad med blinkers, eller bara vägrar blinka (mycket vanligt bland "raggare". det förstör ju bilens utseende om man slår på blinkers!)
Du glömde nämna ORDNINGSMAKTEN . :wink: Nästan varje gång jag har hamnat bakom en polis bil så blinkar EJ de i rondell eller vid sväng!
Ska inte de föregå med gott exempel???????
Användarvisningsbild
av Lilja
Ska ge mig på en ganska kvalificerad gissning på detta.
Jag kör själv väldigt mycket lastbil och precis som någon tidigare skrev så är det lag på att alla lastbilar ska vara spärrade till 90 km/h. Vet dock att många inte är det, framförallt lite äldre lastbilar och även utlänska lastbilar. I vilket fall för min del är det såhär iallafall att när man ligger på motorvägen sitter man oftast med gasen i botten bara, eftersom den stannar vid 90 ändå. Ligger det då en framför som ligger i 85 så blir det ganska irriterande att sitta och parera med gasen för att inte köra in i framfövarande. Men å andra sidan tar det väldigt långt tid att köra om eftersom skillnaden bara är 5 km. Jag väntar alltid tills det blir helt fritt långt bakom men många bryr sig kanske inte.

PS. Alla lastbilar med totalvikt över 3.5 ton ska vara spärrade och det har funnits fartbegränsare på lastbilar sedan nån gång i mitten på 80 talet om inte ännu tidigare. Dessutom får lastbilar med tungt släp endast köra i 80 km/h på motorväg.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:
PS. Alla lastbilar med totalvikt över 3.5 ton ska vara spärrade och det har funnits fartbegränsare på lastbilar sedan nån gång i mitten på 80 talet om inte ännu tidigare. Dessutom får lastbilar med tungt släp endast köra i 80 km/h på motorväg.[/
Min svågers bror jobbade på Scania som mek och enligt honom var det super enkelt att "fixa" med färdskrivare. Och en gammal jobbarkompis som numera kör lastbil 24 metare sa att de har ett annat färdskrivar kort som de fuskar med eller hur det var :???: . men att kringå var inge svårigheter sa han .Med det är ju en fara för oss andra om de kör som galningar och med långa pass utan vila
av S60Turbo
Antar att det är lika jobbigt och sitta och "parera" med gaspedalen i personbilen också bakom någon som ligger i 110, så det är väl bara att stämpla pedalen i golvet där också och dra fram i 220? :???:

Är det så fruktansvärt jobbigt att hålla gasen på rätt ställe så går det ju alltid att nyttja farthållaren!
...eller det kanske är den som saknas! Då förstår jag varför man måste lägga en tegelsten på gaspedalen, så man kan lägga upp fötterna på instrumentbrädan och koppla av! 8)

Då är det ju klart svårt att nå bromspedalen också om man ser en personbil i sidospegeln som kommer i omkörningsfilen..
Det enklaste alternativet återstår, dvs slå på blinkersen och lägg dig på omkörning! :evil:

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]