Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S60Turbo
Är det någon mer än jag som börjar tröttna på lastbilar som ockuperar omkörningsfilen på motorväg genom att försöka hanka sig om under några minuter för hans bil går 0,5 km/h fortare (trots att min mätare visar 95 km/h)!?
Dessutom slår det aldrig fel att många byter fil mitt framför näsan när man kommer... :evil:

Nu vet jag att oftast visar hastighetsmätare för mycket i bilar vilket innebär att lastbilen i själva verket håller kanske 85 km/h...
Men ändå...
Men vad är syftet med att utnyttja de där sista km/h som går innan fartbegränsaren går in och stryper vid 88 km/h för att köra om en annan lastbil som redan håller 85 km/h???
Ligg kvar bakom och spara lite soppa istället och skona miljön från några gram CO2...
Dessutom slipper jag ju ställa mig på bromsen för att sedan åter behöva accelerera upp till marschfart igen! (Borde spara miljön lite också...)
Det slår ju sällan fel att bilarna är utlands-registererade, men det förekommer även bland svenska...

Förslagsvis borde man göra som jag har för mig att jag sett i Tyskland på flera Autobahn, dvs man sätter max tillåten hastighet för lastbilar i omkörningsfilen till 80 km/h, vilket innebär att de inte skall köra om andra lastbilar så länge det inte går långsammare än 80 km/h. Men de har då ändå chansen att ta sig förbi om det skulle gå långsammare...

Är det fler som upplevt samma saker och som är av samma åsikt eller är det bara jag som tenderar att överreagera för att jag råkat ut för detta allt för ofta!? :shock:

Nu finns det säkert en del yrkes-chaufförer som kan reagera på ovanstående och hävda att de har pressade kör-scheman osv, men så stor skillnad kan det inte vara mellan att hålla 80 km/h i snittfart istället för 85 km/h. Dessutom sparar det bränsle vilket sparar pengar samt utsläppen minskar vilket skonar miljön! :D
av Infide
Man tänker inte direkt på att spara på miljön när man åkt från Barcelona och är på väg till Oslo, tro mig.
Användarvisningsbild
av Brainy
Infide skrev:Man tänker inte direkt på att spara på miljön när man åkt från Barcelona och är på väg till Oslo, tro mig.
Men ibland funderar jag på om det tänks alls?

Ta ett exempel från här om veckan, jag ligger på 110väg och har ställt farthållaren på den hastigheten efter navigatorn, börjar komma ikapp en kö på tre 25.25metare... när jag är riktigt nära så börjar bil nr 2 i kön köra om bil nr1, då går även bil nr.3 snabbt ut i vänsterfil.
När bil #2 kört om #1 så har det gått tillräckligt länge för att jag ska sitta och svära för mig själv och då har jag ju bil #3 framför mig som också ska om.
När denna kört om bil #1 så har han en tillräckligt stor lucka framåt för att gå åt sidan och släppa förbi mig, men icke! Då ska han också köra om bil #2 som han har en tillräckligt stor lucka fram till för att jag om jag hade varit tillräckligt ful skulle ha kunnat kört om honom på innern.

Sådana ggr kokar jag inombords över hur mycket vissa skiter fullständigt i andra i trafiken.
Jag var även hela tiden mycket noga med att hela tiden kunna se hans ytterbackspegel så de skulle se att jag låg bakom.

Klarar man inte av att köra Barcelona - Oslo utan att göra sådana idiotgrejer så är det nog dags att byta yrke...

/Anders
av Sevak
Jag pendlar varje dag mellan linköping och norrköping. Åker ofta även upp till sthlm. För helvete jag svär minst 5 ggr per resa. Man kommer i 140 och så ska en lastbil köra om en annan presic när jag ska köra om båda 2. De blir sån kö. Sen finns det en annan grej jag irriterar mig på så mycket . Det händer 8 av 10 ggr. jag kommer i vänster filen i 140 så är de flera förare som kör på höger filen de ser att det är en last bil ca 300 m längre fram. Då kör idioterna ut på vänster filen presic när jag ska köra om. Det här händer alltid alltid. För helvete är det svårt att låta den som håller högre hastighet än dig själv få köra om. Varför ska man köra ut 300 m innan man ser en lastbil för o köra om. Vänta tills de är 20-50 m. Jag blir så jävla arg.
Ser man att en bil kommer i hög hastighet vänta då för att köra om.

En sista sak. Hur många gånger händer inte det här dig. Du väntar på att köra in i en rondell idioten som kör i rondellen använder inte blinkers. Så du väntar i onödan för han svänger in presic innan du ska ut. Tänk hur mycket tid man skulle spara om alla använda vänsterblinkers när de kör i rondellen höger blinkers när de ska köra ut.
av matzen10
Sevak skrev:Jag pendlar varje dag mellan linköping och norrköping. Åker ofta även upp till sthlm. För helvete jag svär minst 5 ggr per resa. Man kommer i 140 och så ska en lastbil köra om en annan presic när jag ska köra om båda 2. De blir sån kö. Sen finns det en annan grej jag irriterar mig på så mycket . Det händer 8 av 10 ggr. jag kommer i vänster filen i 140 så är de flera förare som kör på höger filen de ser att det är en last bil ca 300 m längre fram. Då kör idioterna ut på vänster filen presic när jag ska köra om. Det här händer alltid alltid. För helvete är det svårt att låta den som håller högre hastighet än dig själv få köra om. Varför ska man köra ut 300 m innan man ser en lastbil för o köra om. Vänta tills de är 20-50 m. Jag blir så jävla arg.

En sista sak. Hur många gånger händer inte det här dig. Du väntar på att köra in i en rondell idioten som kör i rondellen använder inte blinkers. Så du väntar i onödan för han svänger in presic innan du ska ut. Tänk hur mycket tid man skulle spara om alla använda vänsterblinkers när de kör i rondellen höger blinkers när de ska köra ut.
I rondellen ska man INTE använda blinkern! Men när man ska UR rondellen ska man använda blinkern!

F.ö. håller jag med om alla dessa praktiska irritationsmoment på vägarna!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Sevak skrev:Jag pendlar varje dag mellan linköping och norrköping. Åker ofta även upp till sthlm. För helvete jag svär minst 5 ggr per resa. Man kommer i 140 och så ska en lastbil köra om en annan presic när jag ska köra om båda 2. De blir sån kö. Sen finns det en annan grej jag irriterar mig på så mycket . Det händer 8 av 10 ggr. jag kommer i vänster filen i 140 så är de flera förare som kör på höger filen de ser att det är en last bil ca 300 m längre fram. Då kör idioterna ut på vänster filen presic när jag ska köra om. Det här händer alltid alltid. För helvete är det svårt att låta den som håller högre hastighet än dig själv få köra om. Varför ska man köra ut 300 m innan man ser en lastbil för o köra om. Vänta tills de är 20-50 m. Jag blir så jävla arg.

Helt rätt! Folk SKA använda blinkers i rondellen, och även när man svänger ur rondellen!!! Fattar inte vad det var för jävla idiot som kom på en så urbota korkad jävla idé att man inte ska använda blinkers i rondeller!!!!

Appropå omkörningar så är det så förbannat störande när man kör på vägar med mitträcke, kommer upp bakom en lastbil med 4-5 bilar bakom. När det väl blir tvåfiligt så ligger alla och fegar en lång sträcka. När jag sen slår på blinkers och börjar köra om så kan man ge sig fan på att det kommer en dåre som kastar sig ut framför mig utan blinkers från kön bakom lastbilen! VAD ÄR DET MED FOLK?!?!? Har ni slut blinkers, eller vad fan är det frågan om?
Jag blir så jävla förbannad så jag har lust att preja dom av vägen och trycka upp blinkersspaken i näsan på dom! :evil:

Gud vad jag svär... :???: , det var inte meningen. Blev bara så upprörd.
av matzen10
Det är väl självklart att man INTE ska använda blinkern när man kör I en cirkulationsplats! Det är ju bara en körriktning tillåten! Så spar på svordomarna! Självklart ska man använda blinkern när man ska UT ur rondellen..

Men om man SKA blinka vänster i rondellen, lucifer, så SKA man även blinka på andra vägavsnitt där vägen svänger enligt ditt sätt att se på det.. :shock:

M V H
---> Matz
av anp
_lucifer_ skrev:

Helt rätt! Folk SKA använda blinkers i rondellen, och även när man svänger ur rondellen!!! Fattar inte vad det var för jävla idiot som kom på en så urbota korkad jävla idé att man inte ska använda blinkers i rondeller!!!!
Visserligen väldigt OT i denna tråden.
En bil som kör rakt genom en cirkulation ( kl, 6 till 12 ), och vid utfart blinkar Höger. Den verkar alla veta vart den avser ta vägen utan vänsterblinkers.

Men om samma bil fortsätter till nästa utfart ( kl, 6 till 9 ), då upphör mångas förmåga att tolka bilens tänkta färdväg om den inte blinkar Vänster!?

Enkelt uttryckt, om ett fordon som färdas i cirkulationen inte blinkar Höger innan en utfart.
Avser det mest troligt att fortsätta runt rondellen, eller framförs av någon som skiter i vilket vad gäller samarbete med övriga trafikanter.

Nuvarande regler ser jag som mycket tydligare och enklare än tidigare regler.
Vad som var så tydligt med att blinka Vänster genom hela cirkulationen, och även under utfart ur densamma, har jag aldrig förstått.
Jag kan förvisso se poängen med det, om jag också såg vart fordonet kom in i cirkulationen.
Vet jag inte det, så är vänsterblinkningen helt intetsägande för mig som väntar på att köra in i cirkulationen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
anp skrev:
Nuvarande regler ser jag som mycket tydligare och enklare än tidigare regler.
Vad som var så tydligt med att blinka Vänster genom hela cirkulationen, och även under utfart ur densamma, har jag aldrig förstått.
Jag kan förvisso se poängen med det, om jag också såg vart fordonet kom in i cirkulationen.
Vet jag inte det, så är vänsterblinkningen helt intetsägande för mig som väntar på att köra in i cirkulationen.
Fortsätter OT trenden lite till....
Det har väl aldrig varit tillåtet att blinka vänster vid utfart av en rondell!?
Inte under min livstid i alla fall!

Man blinkade enbart vänster då man skulle vänster och sedan höger innan man skulle ut. Klart och tydligt, ingen behövde fundera.
Enda gången man inte slog på blinkersen mer än när man svängde ut var när man skulle rakt fram.

Idag råder det ren anarki i rondellerna dels pga Agda 130år som varken hittar till vägverket eller har tillgång till Internet för att uppdatera sina körkunskaper! :)

Nä, gör som finnarna! Inför högerregel i rondeller så slipper man bry sig om folk har blinkers eller inte!
av anp
Jag skrev aldrig att man även skulle blinka Vänster vid utfart ur cirkulationen. Utan genom den, och även vid utfart ur den.
Många blinkar alltså Vänster genom cirkulationen, och fortsätter så även ut ur den.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]