Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maskinarn
#1571430
Hej,
Har problem med min V70 2012. Det är en 2,5 FT aut med AFV bi-fuel, 19200 mil.

Bilen har felkoder
P002726 - Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 1)
P034000 - Camshaft Position Sensor A Circuit (Bank 1 or single sensor)

Problemet började vid körning där den gick dåligt och inte kunde accelerera på 50-väg på väg till jobbet. På väg hem samma dag var den svag och kom knappt upp för en backe i villa-området.
Hemma på garagaeinfarten läste jag ut felkoder och körde sen in i garaget.
Efter byte av kamaxelgivare på insugskammen så startade den en gång och jag stängde av för att förbereda för att köra ut (behövde flytta på en bil). Efter det startar den inte alls.

Nu är även VVT-solenoid för avgas bytt och mycket talar för att den var trasig. Jag kan inte få den att röra sig med spänning på stiften medan den begaganade ersättningsdelen tydligt klickar vid spänningssättning.

Felet borde som sagt vara löst men den startar inte alls.
Nån som har några idéer om hur jag kan komma vidare?
av colsson
#1571514
Har du provat att nollställa motorn (nyckeln till 2ans läge så att alla lampor på instrumentet tänds utan att starta motorn, vänta i ca 30-40 sekunder till ett antal av lamporna slocknar, stänga av helt och sen starta?

Denna procedur nollställer en del spjäll etc som kanske står fel och därmed kanske orsakar svårigheter att starta. Vet dock inte riktigt om VVT-solenoioderna nollställs då eller om det måste göras med vida.
#1571521
binkie skrev: sön 25 feb 2024, 22:00 Återkommer felkoderna? Har du bränsletryck ? Kamremmen står rätt?
Har nu varit ute i garaget en sväng,
Felkoderna återkommer inte.
Bränsletryck finns, översteg börvärde när jag loggade i VIDA

Jag vet inte hur jag ska se att kamremmen står rätt. Tänkte att jag kan kolla kompressionen istället men behöver låna eller köpa en mätare.

Eller hur kan jag kolla att kamremmen står rätt?
#1571522
colsson skrev: mån 26 feb 2024, 20:12 Har du provat att nollställa motorn (nyckeln till 2ans läge så att alla lampor på instrumentet tänds utan att starta motorn, vänta i ca 30-40 sekunder till ett antal av lamporna slocknar, stänga av helt och sen starta?

Denna procedur nollställer en del spjäll etc som kanske står fel och därmed kanske orsakar svårigheter att starta. Vet dock inte riktigt om VVT-solenoioderna nollställs då eller om det måste göras med vida.
provade även detta men det var ingen skillnad
#1571608
Kompression kollad på 2 cylindrar.
1:an 6,5 bar
2:an 6,0 bar

Jag tror remmen har hoppat några kuggar. Har börjat demontera men inte dragit runt och kollat än.
Hittade dock en möjlig felorsak: en mus som hamnat emellan remmen och hjulet på insugskammen....
#1571632
Har varit med om exakt det på vår 2.5FT, musen alltså, i mitt fall rensade det toppen och slutade med motorbyte. Gick på försäkringen då det räknas som yttre åverkan.
#1571903
Nu har jag kommit lite längre och fått bort kåpan och ser remhjulens märkning på kammarna.
Jag får dock inte bort remhjulet på vevaxeln.
Har sprejat 556, kört mutterknackare, värmt försiktigt på muttern men den sitter som berget.
Har försökt se nollningsmärket på vevaxeln men det sitter så illa till.
Nån som har nåt tips?
Det är en automat och motorn väljer ju själv hur länge den crankar så startmotorn är inte till nån hjälp
#1571962
Problemet löst!
Jag fick ge upp försöken att ta loss remhjulet. Med hjälpa av endoskåp kopplat till telefonen lyckades jag identifiera märkena för nollning av veven och kunde konstatera att kamaxlarna låg 3 kuggar fel på remmen.

Efter återställning, runddragning av motorn och kontroll igen så gjorde jag ett startförsök och bilen startade.

Två problem lösta
1. trasig VVT-solenoid
2. Felaktig timing av insug och avgaskamaxel orsakad av mus i remtransmissionen.

Vore intressant att förstå om jag kunnat köra med 1:a felet utan att de märkts eller om det kan ha berott på 2:a felet?
2:a felet kan ju inte bero på 1:a

Bilen satte felkoder för VVT-solenoid, men tände inte någon varningslampa
740 som krånglar

Vevgivaren visade 189ohm efter 7-8km körning

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]