Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ferm100
Hej!
Har en 745 1990 som jag gör Kamremsbyte på!
En mutter på vattenpumpen. Alltså remskivan när man lossar Höfläkten. Den sitter helt fast går varken vrida höger eller vänster och prova smörja men händer inget. Hur ska man gå tillväga för måste få klart den bilen!

Tacksam för svar
Mvh :-)
Sen Tappade jag även 10mm hylsa neråt hoppas den inte åkte in i nån kylslang men det tror jag inte för då borde ja ju sett det. ( Därför jag nämnden kylslangar för jag hade lite nedersta Slangar som var Lös och upp i luften men man borde ju sett det. Nån som har tips hur Man kan få upp den under tiden jag väntar på att kunna lösa det med muttern. Tittar neråt mot ”Motorskyddet som är under motorn” men ser verkligen ingenting
Om muttern "tjurar" så ställ fläkten så muttern är överst, en vass huggmejsel och en bra hammare och klappa till ordentligt. Sedan lossar du den lätt.
Hej Lennarte! Ja muttern tjurar som fan. Hur menar du med ställ fläkten så muttern är överst. Menar du att man ska röra på själva fläkten? Händer väl inget om man rör på fläkten eller har jag fel?

Okej Så ingen vanlig vass Skruvmejsel funkar med en bra hammare?

Mvh
Du ska ha muttern överst. En vanlig mejsel är för mjuk, en mutter kan vara ganska hård. Men en huggmejsel är hårdare (härdat stål) än det mesta. Det brukar räcka med ett slag "längs" skruven, sedan kan du låssa muttern lätt. Typ sådan här
https://montano.se/product.html/huggmej ... f4EALw_wcB
Du vrider runt fläkten tills den muttern är överst. Så du kan placera huggmejsel rakt uppifrån. Du slår ett slag med en hammare, så brukar man kunna lossa muttern med en ringnyckel sedan
Fläkten är förmodligen en visco fläkt. Då kan du snurra på fläktbladen när motorn står stilla. Förmodade att du hade plockat bort remmarna för generator, servo pump kompressor, vattenpump m.m. Då kan du vrida på höfläkten så rätt mutter kommer uppåt. När du då har "klappat till den" får du hålla mot med en skruvmejsel mot dom andra muttrarna när du lossar.
Vet ej hur det är på din motor, men det han vara så att du måste lossa alla 4 muttrarna några varv innan du får bort den första helt

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]