Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvojohan
Jag skulle vilja höra era teorier eller mest av allt fakta om varför bilen drar si eller så mycket bensin? Jag har hört att tjuvluft ska påverka negativt på soppaförbrukningen, å det finns säkert mer - varför? Jag kan tänka mig att om bilen inte är servad som den ska så kan den dra mer bensin, men stämmer det?

Skulle vara lite kul att höra vad ni tror eller vet - dels för att min egen bil drar enormt med soppa B234F men också vad man bör tänka på .... MVH Johan.
Användarvisningsbild
av lingua
Felkoder?

//Tompa
av martinu
Hej, jag har en volvo 745 glt 16v -90 som inte är så värst farlig på soppa! Den kanske drar ca 0,8 på långkörning och 1,0 stad. vad har du för däcktryck?
av volvojohan
lingua skrev:Felkoder?

//Tompa

Det har jag faktiskt inte kollat.... Har mätt upp nu och på full tank körde jag 35 mil... :shock: Då var det blandad körning... Hur fasen kommer det sig? Vad brukar vara problemet?
av volvojohan
martinu skrev:Hej, jag har en volvo 745 glt 16v -90 som inte är så värst farlig på soppa! Den kanske drar ca 0,8 på långkörning och 1,0 stad. vad har du för däcktryck?

Eftersom min bil är sänkt så mkt så har jag bara 2.4 i däcken... Annars brukar jag köra runt 2.7 beror ju på vad man har för tum å så... Men på sommarn med ett par 16" kan man ju köra me nästan 3 utan problem..
Användarvisningsbild
av tbear
Min 740 började plötsligt dra rätt mycket mer soppa, kom bara 48-50 mil per 60liter mot normalt drygt 60mil.

Felet var att en rör-anslutning i locket till tankarmaturen, som en ledning med slangklämma är ansluten till, delvis rostat sönder i radien och den cirkulerande soppan kunde sålunda läcka ut droppe för droppe.

Jag tätade detta först med metalliskt epoxy (A4 metalset), men det höll bara några månader så jag fick göra lagningen ordentligt i Oktober. Jag monterade ur locket med tankarmaturen och avlägsnade rörstumpen helt och ersatte med andra rör och nipplar vi har skrotat på jobbet (flyg kvalitet). Klippte ur papp packningar och smorde in med bensinfett. Och det blev tätt som attan och sedan dess så drar hon normalt med soppa igen.

Men nu skall ni höra något lustigt : Jag förväxlade min 740 med en annan dagen efter och dök inunder där bak för att kolla att lagningen fortfarande var tät - och ser ett mörkt spår av soppa som runnit uppifrån och ned under tanken. Jag suckar och svär och reser mig och tittar på regskylten - och ser att det inte är min bil. Det var en annan 740 med samma fel !!!

Ett tips alltså - skruva upp luckan under mattan i trunken och kör motorn.
Lys med ficklampa och kolla efter läckage. På min droppade det ganska rejält, luktade soppa naturligtvis, särskilt vid full tank.

Hittade just denna tråd med bild. Exakt vad jag råkade ut för !!!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=25012
av volvojohan
tbear skrev:Min 740 började plötsligt dra rätt mycket mer soppa, kom bara 48-50 mil per 60liter mot normalt drygt 60mil.

Felet var att en rör-anslutning i locket till tankarmaturen, som en ledning med slangklämma är ansluten till, delvis rostat sönder i radien och den cirkulerande soppan kunde sålunda läcka ut droppe för droppe.

Jag tätade detta först med metalliskt epoxy (A4 metalset), men det höll bara några månader så jag fick göra lagningen ordentligt i Oktober. Jag monterade ur locket med tankarmaturen och avlägsnade rörstumpen helt och ersatte med andra rör och nipplar vi har skrotat på jobbet (flyg kvalitet). Klippte ur papp packningar och smorde in med bensinfett. Och det blev tätt som attan och sedan dess så drar hon normalt med soppa igen.

Men nu skall ni höra något lustigt : Jag förväxlade min 740 med en annan dagen efter och dök inunder där bak för att kolla att lagningen fortfarande var tät - och ser ett mörkt spår av soppa som runnit uppifrån och ned under tanken. Jag suckar och svär och reser mig och tittar på regskylten - och ser att det inte är min bil. Det var en annan 740 med samma fel !!!

Ett tips alltså - skruva upp luckan under mattan i trunken och kör motorn.
Lys med ficklampa och kolla efter läckage. På min droppade det ganska rejält, luktade soppa naturligtvis, särskilt vid full tank.

Hittade just denna tråd med bild. Exakt vad jag råkade ut för !!!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=25012

Det kan vara värt på min faktiskt men jag vet inte om den "helt plötsligt" börjat dra så mkt soppa för den gjorde det när jag köpte han .. Men tack för tipset :)

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]