Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MrC
Hejsan jag undrar vad denna runda grunka heter där returslangen går in i, som sitter på bensintanken, fick nedslag på besiktningen pga läckage :(
Är en 740 -91

Bild

Tack i förhand samt God Jul & Ett Gott Nytt År!
Användarvisningsbild
av #27
Tankarmatur.
av MrC
#27 skrev:Tankarmatur.
Hittade ingen på biltema & mekonomen, nån som vet vad den kostar ny eller begangnad?
av Elias
De är rätt så dyra nya vet jag. Har aldrig sätt några priser själv men det priset jag hört är 1800kr för en ny. Den nya är istället för metall gjort i plast och håller längre. satt på senare modeller tror jag om det inte avr en utbytes produkt.

Mitt tips är att åka till skroten och fråga om de har en i plast istället för metall. Jag gav 200kr för en hel tank med fungerade tankmätare o fungerande pump. och då var armaturen gjord av plast.

Lycka till!

//Elias
Användarvisningsbild
av tbear
Jag lagade min, knäckte bort rörstumpen, borrade så att det blev ett hål där röret setat, monterade en genom-föringsnippel med mutter på varje sida, 2 aluminiumrör med passande nipplar, pappackningar insmorda med bensinfett. Blev kanon tätt. Hade ingen lust att lägga ut 1800 på en gammal armatur (om man har tur att hitta rätt sort). Men det är jag det, lite händig och så behöver man någonstans att vara.
av MrC
Tack för råden, ska först se om jag hittar en beg, pga har inget ställe att mecka på förutom på ute parkeringen hehe
Time will tell.... Jag kan messa senare hur lösningen vart.
av MrC
Har hittat en med plast som sitter på en -92, ni som har byt dom här, har jag en fråga till, är det samma storlek på slangarna? på dom med plast som utan? pga jag har delen 30 mil ifrån mig som jag ska få skickad.
Då menar jag om det bara är att bytta?, eller måste jag riva halva bilen för detta? hehe
För jag måste byta den på al´a pundar style (kall uteparkering)

Ha det bäst sålänge =)
av SteffeB
MrC skrev:Har hittat en med plast som sitter på en -92, ni som har byt dom här, har jag en fråga till, är det samma storlek på slangarna? på dom med plast som utan? pga jag har delen 30 mil ifrån mig som jag ska få skickad.
Då menar jag om det bara är att bytta?, eller måste jag riva halva bilen för detta? hehe

Ha det bäst sålänge =)
Samma diameter på slangar och rör, men köp nya slangar och slangklämmor och byt bort det gamla junket.

Lucka finns att skruva bort ovanför tanken så att du byter ovanifrån.
Ta en träbit eller annat lämpligt och slå sen på den och på räfflorna på "muttern" så lossnat det efter ett par grövre svordomar.

Vinkla sen in den nya armaturen och återmontera, om du ska in och värma fingrarna så se till att O-ringen inte ligger lös och sväller. Skruva ihop hyffsat snabbt alltså.

Spara den gamla förpumpen på den rostiga armaturen, du kan behöva den eller sälja billigt till nån kompis.
av MrC
SteffeB skrev:
MrC skrev:Har hittat en med plast som sitter på en -92, ni som har byt dom här, har jag en fråga till, är det samma storlek på slangarna? på dom med plast som utan? pga jag har delen 30 mil ifrån mig som jag ska få skickad.

Ha det bäst sålänge =)
Samma diameter på slangar och rör, men köp nya slangar och slangklämmor och byt bort det gamla junket.

Lucka finns att skruva bort ovanför tanken så att du byter ovanifrån.
Ta en träbit eller annat lämpligt och slå sen på den och på räfflorna på "muttern" så lossnat det efter ett par grövre svordomar.

Vinkla sen in den nya armaturen och återmontera, om du ska in och värma fingrarna så se till att O-ringen inte ligger lös och sväller. Skruva ihop hyffsat snabbt alltså.

Spara den gamla förpumpen på den rostiga armaturen, du kan behöva den eller sälja billigt till nån kompis.
Tack så mycket för informationen...
God Jul På dig o Gott Nytt År!!!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]