Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorsken
God afton, jag planerar att till våren göra en egen rostskyddsbehandling av underredet på min relativt fräscha S80 -00.

Jag hade tänkt köra med biltemas tunnflytande rostskyddsmedel med spraypistol i alla dörrar, balkar osv. Sen köra först tunn och seda tjockflytande på sprayburk på resten. Jag har svårt att hitta något sprayschema för var alla hål finns osv. Har heller aldrig gjort detta tidigare så jag letar information lite överallt för att lära mig hur man gör. Att lämna in den till Dinitrol år nog inte ekonomiskt gångbart för en bil som är så pass gammal. Har ej köpt något än, är bara i planeringsstadiet ännu.

Sedan lär man kanske ta bort plasten i hjulhusen och göra samma behandling där?

Farsan tycker att jag bara ska skrapa bort rost där det finns rost och smeta på underredesmassa. Men från vad jag har läst så kan det göra så att rosten sprids snabbare ifall det inte får torka helt. Är lite kluven. Hur stort eller litet projekt ska man göra av det liksom. Underredet har rost på sina ställen men den är definitivt inte rutten. Jag brukar vara noga med att spola bort salt så fort det blir plusgrader osv.

Tycker ni på forumet att detta är ett åtagande som är mödan värd? Bilen är värderad till 24,000-25,000 enligt car.info.

Den hae gått precis över 17000 mil och har 5244s2 med manuell 5-växlad låda.
av rosefors
Jag tycker också att man ska gå på där det är vanligt att dessa bilar rostar. Det uppfyller inget självändamål att dränka ner hela bilen. Dessa bilar från P2-generation är ganska motståndskraftiga mot rost.

Tjockflytande underredsmassa gör ingen nytta på gammal bil. Där det finns rost behöver det va linolja eller annat rostskyddade lättflytande penetrerande medel för att kunna bilda barriär mot syret. Att gegga på rostskyddsmassa är kontraproduktivt då det bara kapslar in fukten och det rostar ändå.

Man bör absolut ta bort rost där det finns rost. Desto mer "kex" det finns, desto mer porer finns det för fukt och salt att suga sig fast i.

Problemet är att när något rostat mer än bara ytligt bildas det djupgående porer precis som karies i tänder som man aldrig får bort av att slipa på ytan, vilket innebär att det går aldrig att rostskydda genom att måla med epoxy eller liknande rakt upp och ner. Det måste antingen först hehandlas med nått penetrerande eller återigen använda något oljebaserat/lättflytande rostskyddsmedel som agerar självläkande syrebarriär.

Olika personer har olika råd och knep för hur man ger sig på rost. Du kommer nog gå lika många olika förslag som du får svar.

För att göra det enkelt så är mina förslag:

Koncentrera dig på hundben och skärmkanter, särksilt bak där det inte går att byta skärmar enkelt. Borra hål på insidan av hundbenet innanför innerskärmen och dränk mellanutrymmet mellan ytter och innerplåt i hundbenet med lättflytande. Allt annat är hanterbart då du kan byta dörrar och framskärmar.

Kolla sedan framför allt uppe i fjäderbenstornen, men du behöver nästan ta ner fjäderbenen för att se ordentligt där.

- Använd linolja / rostskyddande konserveringsolja där det redan finns rost men som du lämnar orörd.
- Där det finns rost som du slipar ner med exempelvis rondellslip ner till plåt, använd Hammerite. Det är en kompromiss men effektiv sådan för hur lite jobb man lägger ner.
- Om det är lite rost som du slipar ner och du vet att det är helt plåtrent utan porer, där kan du använda 2K epoxyprimer.
- På ställen där det inte rostat alls kan du använda tjockflytande.
av Gorsken
Det var ett väldigt utförligt svar, jag tror att det täcker in allt. Hundben och skärmkanter alltså till att börja med. Jag har inte undersökt jättenoga hur mycket rost det finns under den gråa beläggning som majoriteten av ramen har.

Har jag förstått dig rätt att du menar du att man använder linolja som en tidseffektiv kompromiss där man inte riktigt orkar fixa rosten grundligt men ändå vill göra något för att bromsa den?

Brukar du göra rent ned någon typ av avfettning och högtryckstvätt först eller skrapar du bara där du ser behov utav det? Jag har inte tillgång till en lift just för tvätt som det ser ut i dagsläget om jag inte ska hyra en på en mack eller så.
av rosefors
Allting som har med hjulupphängning, dvs framvagnsbalk, bakvagn och alla förstärkningsplåtar behöver man inte lägga nån direkt fokus på. Bakvagnen (om det är som på V70) är aluminium och framvagnsbryggan liksom övriga förstärkningsplåtar är galvat. Likadang är det med i stort hela hjulupphängningen. Undersidan på dessa bilar klarar sig generellt väldigt bra! Många gånger bättre än senare generationer volvo. Vill påstå att volvo från dessa år och denna generation är de mest motståndskraftiga bilarna mot rost volvo någonsin byggt.

Linolja eller annan lättflytande rostskydd använder du om du inte vill slipa bort rost utan nöjer dig med att typ skrapa bort de värsta flagorna. Så som svar på frågan, ja det är det mest tidseffektiva lösningen om du inte vill slipa rost med typ vilkenslip. Generell gäller att olja skyddar utmärkt mot rost just för att det alltid täcker eftersom det flyter in i alla springor och porer där vatten annars letar sig in. Allting i Metall som ska stå länge konserveras genom att dränkas i olja, inklusive jetmotorer och vapen.

Hammerite som är en hammarlack är också en kompromiss men är en "torr" enkomponentsmålarfärg som inte är vattenbaserad utan nån olja/syntet med zinkfosfat som skapar ett galvaniskt rostskydd. Man kan därför måla direkt på rost med denna men inte om det är flagor. Så bra flyter inte denna lösning utan här behöver du avlägsna den mesta rost med typ vinkelslip. På grund av denna färgs egenskaper kan man dock inte måla ovanpå denna.
av Gorsken
Tack, nu känner jag att jag har fått bättre koll. Nu ska jag bara göra upp en plan och välja metod. Linolja verkar dock som en bra one-and-done metod. Jag såg på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=WZr4qoKGfXs&t=12s

För långt, orkade inte kolla videon:
  • Han skrapade bort det mesta av rosten
  • Sprayade i alla hålrum först
  • Sprayade resten av ramen
  • Färdigt
Angående det där med att borra upp hundben, kommer det inte börja rosta runt hålet om jag bara borrar upp det och låter det vara? Jag utgår ifrån att du menar att jag ska borra i den lägsta punkten så att vattnet rinner ut. Skall man då göra någon snabb lackering där då?

Allvarligt talat så bryr jag mig inte jättemycket om hur det ser ut under bilen för vem ser det förutom jag när jag hissar upp bilen på liften eller besiktningen.

Det viktigaste som redan konstaterat verkar vara att inte stänga inne vatten tillsammans med luft så att det bara rostar inifrån. Linolja ska tydligen tränga bort fukt dessutom så den gör liksom en del av jobbet åt en för att sedan stelna över tiden.

Så denna guide ihop med att komma åt skärmkanterna genom hålen och hundbenen genom att borra hål och spruta in lättflytande linolja hela vägen med Biltema rostskyddsspruta med 360° slang tillsammans med kanske vore något? Sedan linolja på burk Så bättrar man på vart efter hur ofta det nu blir.

Alltså något sånt här: Jag ser dock att Bauhaus har en 5L dunk med kokt Linolja för 370 kronor.

Vad tycker du/ni om det tillvägagångssättet? Sorry om jag frågar mycket men jag tycker om att vrida och vända på saker för att hitta lösningar.
av rosefors
Som han säger i videon, olja/petroliumbaserade produkter tränger undan vatten. Det är bland annat syftet med 5-56 och WD-40 vars namn står för Water Displacement formula 40. Syftet med dessa två produkter är dock inte att vara ett längre tids verkande skydd utan bara tränga undan vatten och sen dunsta. Så det är därför man använder oljebaserade produkter men som all annan petroleum så behöver det appliceras då och då eftersom det dunstar.

Utsidan av hundbenet, den delen framför hjulet som syns på bilen brukar i regel börja rosta för att det rostat igenom från insidan. Denna del har ju prio att rostskydda just eftrsom den är synlig och föstör lacken, men för att komma åt ordentligt där behöver man göra upp hål på insidan, precis som du sen skriver själv längre ner. Du behöver inte lacka och hålla på med hålet du borrat sen. Finns massa hål i karossen för clips etc. Bara täck det med samma rostskyddsmedel.
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]