- lör 20 jan 2024, 20:51
#1568007
God afton, jag planerar att till våren göra en egen rostskyddsbehandling av underredet på min relativt fräscha S80 -00.
Jag hade tänkt köra med biltemas tunnflytande rostskyddsmedel med spraypistol i alla dörrar, balkar osv. Sen köra först tunn och seda tjockflytande på sprayburk på resten. Jag har svårt att hitta något sprayschema för var alla hål finns osv. Har heller aldrig gjort detta tidigare så jag letar information lite överallt för att lära mig hur man gör. Att lämna in den till Dinitrol år nog inte ekonomiskt gångbart för en bil som är så pass gammal. Har ej köpt något än, är bara i planeringsstadiet ännu.
Sedan lär man kanske ta bort plasten i hjulhusen och göra samma behandling där?
Farsan tycker att jag bara ska skrapa bort rost där det finns rost och smeta på underredesmassa. Men från vad jag har läst så kan det göra så att rosten sprids snabbare ifall det inte får torka helt. Är lite kluven. Hur stort eller litet projekt ska man göra av det liksom. Underredet har rost på sina ställen men den är definitivt inte rutten. Jag brukar vara noga med att spola bort salt så fort det blir plusgrader osv.
Tycker ni på forumet att detta är ett åtagande som är mödan värd? Bilen är värderad till 24,000-25,000 enligt car.info.
Den hae gått precis över 17000 mil och har 5244s2 med manuell 5-växlad låda.
Jag hade tänkt köra med biltemas tunnflytande rostskyddsmedel med spraypistol i alla dörrar, balkar osv. Sen köra först tunn och seda tjockflytande på sprayburk på resten. Jag har svårt att hitta något sprayschema för var alla hål finns osv. Har heller aldrig gjort detta tidigare så jag letar information lite överallt för att lära mig hur man gör. Att lämna in den till Dinitrol år nog inte ekonomiskt gångbart för en bil som är så pass gammal. Har ej köpt något än, är bara i planeringsstadiet ännu.
Sedan lär man kanske ta bort plasten i hjulhusen och göra samma behandling där?
Farsan tycker att jag bara ska skrapa bort rost där det finns rost och smeta på underredesmassa. Men från vad jag har läst så kan det göra så att rosten sprids snabbare ifall det inte får torka helt. Är lite kluven. Hur stort eller litet projekt ska man göra av det liksom. Underredet har rost på sina ställen men den är definitivt inte rutten. Jag brukar vara noga med att spola bort salt så fort det blir plusgrader osv.
Tycker ni på forumet att detta är ett åtagande som är mödan värd? Bilen är värderad till 24,000-25,000 enligt car.info.
Den hae gått precis över 17000 mil och har 5244s2 med manuell 5-växlad låda.