Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ostberg
Tack för alla bra tips. Om jag har tändningen på, och drar startmotorn direkt med batteriet. Borde inte bilen starta då? Eller gör det sista fjädrande läget i tändningslåset någonting mera än att ge ström till solenoiden? För att startmotorn tuggar bara. Men motorn tänder inte. Tyder det på någonting?
sicnarf skrev: lör 13 jan 2024, 15:27 Det lyser i instrumentet vid vridning? Men startmotorn går ej runt? Kan vara start kontakten som är paj.
Den sitter i Tändningslåset på vänster sidan med 2 torx. Ta loss plasten under. Skruva loss startkontakten. Sedan testa starta med en mejsel.
Om bilen startar så hittar du felet där.
av Ostberg
Uppdatering.

Allting fungerar som det ska utom styrningen till startreläet. Det finns inga felkoder. Det klickar helt enkelt inte i startreläet. Jag har kontrollerat reläerna och de är hela. Vad är det för signaler som krävs för att startreläet ska ”klicka” när jag vrider på nyckeln?
sicnarf skrev: lör 13 jan 2024, 15:27 Det lyser i instrumentet vid vridning? Men startmotorn går ej runt? Kan vara start kontakten som är paj.
Den sitter i Tändningslåset på vänster sidan med 2 torx. Ta loss plasten under. Skruva loss startkontakten. Sedan testa starta med en mejsel.
Om bilen startar så hittar du felet där.
Lyftpunkt bak V60 2015

En kanske lite dum fråga, men ville dubbelko[…]

Okej jag löste det. Spjället stod fel s[…]

Skulle vara intressant att testa med en kamera av […]

Inte så mycket idag, väntar på at[…]