Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1129298
EDIT: Senast uppdaterade länkar 2024-01-17

Många rapporterar att motorn havererat efter att brusten multirem trasslat in sig i kamremmen.

De vanligaste problemen som får multiremmen att brista verkar vara:

-Frihjulslager på AC-kompressor
-Frihjulslager på generator
-Skuren AC-kompressor
-Spännrulle

Haverierna är totalt onödiga då skydd saknas för kamremmen. Att multiremmen är känslig är ju ett faktum på många bilar. Detta borde man tagit hänsyn till vid konstruktionen så att kamremmen var mer skyddad. Att konsekvenserna blir ett motorhaveri bara för att multiremmen brister är inte acceptabelt vare sig för bilägarna eller försäkringsbolagen (maskinförsäkring) som ska betala kalaset. Det verkar som att Volvo inte tar på sig haverierna ekonomiskt i de fall som beskrivs på forumet.

Frågan är nu: hur vanligt är detta? Är det ett problem som är så pass vanligt att Volvo kan tvingas till att åtgärda bilarna med kompletterande skydd som hindrar de allvarliga konsekvenserna i form av motorhaveri? Kan Volvo tvingas att återkalla bilar ur trafiksäkerhetssynpunkt? Bilen blir ju plötsligt av med både broms- och styrservo under körning, kan vara ett riskmoment. Plötsligt totalt bortfall av motoreffekt under en omkörning kan vara ett riskmoment. På manuellt växlade bilar kan teoretiskt sett drivhjulen låsas om nu motorn totalhavererar och låses, tills man kopplar ur? Kan vara ett riskmoment. Det finns tillverkare som tvingats återkalla bilar för mindre problem än så här.

Om vi hjälps åt att fylla på med länkar till info om dessa händelser (både från detta forum och andra källor) så kan vi samla allt på ett ställe. Observera att vi försöker att hålla oss till inträffade händelser där resultatet var att multiremmen brast och påverkade kamremmen med följd att motorn havererade. Motorhaveri av annan orsak ska inte tas upp i denna tråd. När inlägg med länkar tillkommer så kopierar jag med jämna mellanrum upp dessa i första inlägget för enkel åtkomst och översikt. Om intresse finns kan man även tänka sig att skriva aktuell motortyp och MY i anslutning till länken. Givetvis ska tråden användas även för diskussion i ämnet!

Jag börjar med några länkar jag hittat.

VolvoV70II 2,5FT -09 motorhaveri?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=131016

Multiremproblem
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130958

Motorhaveri p g a multirem, ac-kompressor mm. Vilka motorer?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130464

Har den skurit..?!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130382

Multirem som inte spårar + skada på kamrem, V60 D5
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=128741

Multirem gick av på min xc60 d4 awd 2014
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=128326

Multiremsbrott XC60 D3 AWD MY12
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126448

multiremsbrott=kamremmen kuggar 2,4D. D5 lösning?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125931

Byta topplock på D5:a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125072

Multirem tog sönder kamrem 2.5FT. Kompisens D3, samma dag!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=114477

Brusten multirem igen, knappt 100 mil efter byte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=108844

Motorras pga brusten multirem, S80 -09 2.5FT
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107590

Vovlo V70 II Diesel Motorras
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78384

Motorhaveri trots kamremsbyte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=101101

V70 II 2.5 FT -11 Motorhaveri ... igen!!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100961

Volvo v70 2.4D 2008 motor ras!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=70353

KUGGAD KAMREM PÅ EN XC60 D5 2016
viewtopic.php?f=70&t=178766
Senast redigerad av 3 Camel, redigerad totalt 0 gång.
#1130294
Senaste numret av tidningen ViBilägare beskriver på konsumentsidan ett fall av motorras på en V70 MY08 vid 15600 mil. Motortyp framgår inte. (Men på en bild talar motorkåpan för att det är en diesel). Orsaken till raset ska har varit bitar från havererad drivrem som fått kamremmen att kugga över. En verkstad hade bytt drivremmen men glömt att rengöra bakom kåpan för kamremmen. Efter 12 mils körning från verkstaden rasade motorn.

Verkstaden ifråga ville först inte erkänna något fel. Flera andra verkstäder kontaktades och flera sade att detta är ett vanligt fel. Det hela slutade med anmälan till ARN och att verkstaden via sitt försäkringsbolag tog på sig skadan som löste in bilen.

Så det kan gå. Bara för att en drivrem ger upp. Slutar med totalhavererad motor och att bilen löstes in. Att drivremmar ger upp är mycket vanligt på många bilmärken. Men att det ska resultera i ett motorras som i Volvos fall, bara för att kamremmen är dåligt skyddad, är inte rimligt. Det kommer kanske snart många olika ägare och försäkringsbolag att anse.
#1131055
Ytterligare en till statistiken:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Inte jag heller kommer att köpa en Volvo nästa gång, av ren protest! Fy fan, vad dåligt av Volvo att inte kunna ta fram ett skydd som skulle förebygga dessa totalt onödiga haverier. Rent kundförakt.
#1131205
Vid sidan av det utmärkta initiativ Camel redan tagit (att samla länkar om saken i en tråd) tycker jag någon av dem som haft problemet eller i vart fall har en bil med en motor som kan beröras av det borde ta initiativ till en tråd som tar formen av ett öppet brev till Volvo om problemet och vad Volvo rimligen borde göra åt det. Sedan har alla andra här på forumet möjlighet att skriva under genom att posta ett inlägg i tråden. När det väl blivit en hoper bör man göra Volvo uppmärksam på tråden och samtidigt göra ett utskick med länk till tråden till motortidningar/motorjournalister. Säkert kan en sådan tråd få "medianapp" precis som den här och kanske tvinga Volvo att verkligen ta tag i den här frågan på ett vettigt sätt.

Jag skulle själv kunna tänka mig att starta en sådan tråd om jag var berörd av problemet. Men ingen av mina båda bilar platsar riktigt (den ena för gammal och den andra för ny). Det bör av trovärdighetsskäl vara någon som är mer berörd än jag.
#1567603
Riktigt surt när det händer.
Jag har inget bevis för det, men min magkänsla är att den vanligaste orsaken att multiremmen havererar på dessa motorer är generatorns frihjulslager. Det är en relativt billig och enkel försäkring att byta detta frihjulslager i samband med att multirem och spännare byts på service.

S40 2008, 2.0D Jag felsökte hjullager bak oc[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]

Personligen känner jag mig tryggare med Bosch[…]

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]