- ons 30 nov 2016, 23:03
#1129298
EDIT: Senast uppdaterade länkar 2024-01-17
Många rapporterar att motorn havererat efter att brusten multirem trasslat in sig i kamremmen.
De vanligaste problemen som får multiremmen att brista verkar vara:
-Frihjulslager på AC-kompressor
-Frihjulslager på generator
-Skuren AC-kompressor
-Spännrulle
Haverierna är totalt onödiga då skydd saknas för kamremmen. Att multiremmen är känslig är ju ett faktum på många bilar. Detta borde man tagit hänsyn till vid konstruktionen så att kamremmen var mer skyddad. Att konsekvenserna blir ett motorhaveri bara för att multiremmen brister är inte acceptabelt vare sig för bilägarna eller försäkringsbolagen (maskinförsäkring) som ska betala kalaset. Det verkar som att Volvo inte tar på sig haverierna ekonomiskt i de fall som beskrivs på forumet.
Frågan är nu: hur vanligt är detta? Är det ett problem som är så pass vanligt att Volvo kan tvingas till att åtgärda bilarna med kompletterande skydd som hindrar de allvarliga konsekvenserna i form av motorhaveri? Kan Volvo tvingas att återkalla bilar ur trafiksäkerhetssynpunkt? Bilen blir ju plötsligt av med både broms- och styrservo under körning, kan vara ett riskmoment. Plötsligt totalt bortfall av motoreffekt under en omkörning kan vara ett riskmoment. På manuellt växlade bilar kan teoretiskt sett drivhjulen låsas om nu motorn totalhavererar och låses, tills man kopplar ur? Kan vara ett riskmoment. Det finns tillverkare som tvingats återkalla bilar för mindre problem än så här.
Om vi hjälps åt att fylla på med länkar till info om dessa händelser (både från detta forum och andra källor) så kan vi samla allt på ett ställe. Observera att vi försöker att hålla oss till inträffade händelser där resultatet var att multiremmen brast och påverkade kamremmen med följd att motorn havererade. Motorhaveri av annan orsak ska inte tas upp i denna tråd. När inlägg med länkar tillkommer så kopierar jag med jämna mellanrum upp dessa i första inlägget för enkel åtkomst och översikt. Om intresse finns kan man även tänka sig att skriva aktuell motortyp och MY i anslutning till länken. Givetvis ska tråden användas även för diskussion i ämnet!
Jag börjar med några länkar jag hittat.
VolvoV70II 2,5FT -09 motorhaveri?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=131016
Multiremproblem
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130958
Motorhaveri p g a multirem, ac-kompressor mm. Vilka motorer?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130464
Har den skurit..?!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130382
Multirem som inte spårar + skada på kamrem, V60 D5
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=128741
Multirem gick av på min xc60 d4 awd 2014
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=128326
Multiremsbrott XC60 D3 AWD MY12
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126448
multiremsbrott=kamremmen kuggar 2,4D. D5 lösning?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125931
Byta topplock på D5:a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125072
Multirem tog sönder kamrem 2.5FT. Kompisens D3, samma dag!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=114477
Brusten multirem igen, knappt 100 mil efter byte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=108844
Motorras pga brusten multirem, S80 -09 2.5FT
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107590
Vovlo V70 II Diesel Motorras
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78384
Motorhaveri trots kamremsbyte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=101101
V70 II 2.5 FT -11 Motorhaveri ... igen!!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100961
Volvo v70 2.4D 2008 motor ras!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=70353
KUGGAD KAMREM PÅ EN XC60 D5 2016
viewtopic.php?f=70&t=178766
Många rapporterar att motorn havererat efter att brusten multirem trasslat in sig i kamremmen.
De vanligaste problemen som får multiremmen att brista verkar vara:
-Frihjulslager på AC-kompressor
-Frihjulslager på generator
-Skuren AC-kompressor
-Spännrulle
Haverierna är totalt onödiga då skydd saknas för kamremmen. Att multiremmen är känslig är ju ett faktum på många bilar. Detta borde man tagit hänsyn till vid konstruktionen så att kamremmen var mer skyddad. Att konsekvenserna blir ett motorhaveri bara för att multiremmen brister är inte acceptabelt vare sig för bilägarna eller försäkringsbolagen (maskinförsäkring) som ska betala kalaset. Det verkar som att Volvo inte tar på sig haverierna ekonomiskt i de fall som beskrivs på forumet.
Frågan är nu: hur vanligt är detta? Är det ett problem som är så pass vanligt att Volvo kan tvingas till att åtgärda bilarna med kompletterande skydd som hindrar de allvarliga konsekvenserna i form av motorhaveri? Kan Volvo tvingas att återkalla bilar ur trafiksäkerhetssynpunkt? Bilen blir ju plötsligt av med både broms- och styrservo under körning, kan vara ett riskmoment. Plötsligt totalt bortfall av motoreffekt under en omkörning kan vara ett riskmoment. På manuellt växlade bilar kan teoretiskt sett drivhjulen låsas om nu motorn totalhavererar och låses, tills man kopplar ur? Kan vara ett riskmoment. Det finns tillverkare som tvingats återkalla bilar för mindre problem än så här.
Om vi hjälps åt att fylla på med länkar till info om dessa händelser (både från detta forum och andra källor) så kan vi samla allt på ett ställe. Observera att vi försöker att hålla oss till inträffade händelser där resultatet var att multiremmen brast och påverkade kamremmen med följd att motorn havererade. Motorhaveri av annan orsak ska inte tas upp i denna tråd. När inlägg med länkar tillkommer så kopierar jag med jämna mellanrum upp dessa i första inlägget för enkel åtkomst och översikt. Om intresse finns kan man även tänka sig att skriva aktuell motortyp och MY i anslutning till länken. Givetvis ska tråden användas även för diskussion i ämnet!
Jag börjar med några länkar jag hittat.
VolvoV70II 2,5FT -09 motorhaveri?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=131016
Multiremproblem
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130958
Motorhaveri p g a multirem, ac-kompressor mm. Vilka motorer?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130464
Har den skurit..?!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130382
Multirem som inte spårar + skada på kamrem, V60 D5
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=128741
Multirem gick av på min xc60 d4 awd 2014
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=128326
Multiremsbrott XC60 D3 AWD MY12
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126448
multiremsbrott=kamremmen kuggar 2,4D. D5 lösning?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125931
Byta topplock på D5:a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125072
Multirem tog sönder kamrem 2.5FT. Kompisens D3, samma dag!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=114477
Brusten multirem igen, knappt 100 mil efter byte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=108844
Motorras pga brusten multirem, S80 -09 2.5FT
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107590
Vovlo V70 II Diesel Motorras
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78384
Motorhaveri trots kamremsbyte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=101101
V70 II 2.5 FT -11 Motorhaveri ... igen!!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100961
Volvo v70 2.4D 2008 motor ras!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=70353
KUGGAD KAMREM PÅ EN XC60 D5 2016
viewtopic.php?f=70&t=178766
Senast redigerad av 3 Camel, redigerad totalt 0 gång.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."