Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag kontaktade volvo (V90 CC bensin) förra året menade de att värmaren främst fanns för att värma motorn. Det var spillvärme som värmde kupén. Ville man ha ordentligt med värme/kyla i kupé var man tvungen att även fjärrstarta motorn.
Detta låter ju lite sådär... har V70 MY14 i dagsläget, nöjd överlag men manuell, och börjar bli sugen på automat och har spanat in V60 MY21, främst bensinare pga mest kortare sträckor...
Om någon får fram mer info om detta så återkom gärna, har i dagsläget dieselvärmare samt motorvärmare/kupévärmare, om det är så att motorn inte värms upp av de nyare inbygga bränslevärmarna får man ju fundera på att installera en extra motorvärmare då kanske.....
Ja jag fattar då inte heller. Tycker det är en rejäl tankevurpa av Volvo om värmaren nu bara värmer kupén. Jag menar, om motorn är varm då blir ju kupén varm på nolltid, plus att man får mindre utsläpp, sliter mindre på motorn osv..

Kör en Amarok med 3-liters diesel i jobbet och på den kan man iaf med autocom och VW’s dator välja om värmaren ska värma motorn eller kupén främst. Där har jag valt att ta bort kupévärmen helt till förmån för uppvärmning av motorn.
Verkar märkligt om man inte värmer motorn med bränslevärmare. Jag har en v60-21 bensin. Jag har startat värmaren nu. Går ut om en kvart och känner på slangarna om jag når dem, gör väl inte det. Tyvärr har jag ingen ir-termometer. Hade ju kunnat gå mäta både på slangar och motor före och efter att värmaren är körd.
Nu gick jag ut till bilen. Bensinvärmaren körd 15 min. Sprutade in varm luft i bilen. Öppnande motorhuven . Inte lätt följa kylsystemet. Hittade två slangar som kom ut från torpedväggen. Dessa var varma. Kunde inte följa dem. Hittade ett annat rör som var ljummet, det satt på motorn. Någon med ir-termometer borde kunna mäta före och efter körd värmare. Jag startade och konstaterade att den skickade in värmd luft både efter en och två minuter. Hade den värmt bara i bilen borde det blivit kallluft efter att kylvattnet börjat cirkulera och kylt elementet kan jag tycka. Men nog tusan verkar den värma motorn med.
I tisdags startade jag motorn 28 grader, ons 33 grader, torsdag 33 grader.
Bensinvärmaren i cirka 25-30 minuter och bilen startade helt utan problem.
Jag tror absolut bensinvärmaren värmer motorn! 😀
Jag tror inte motorn skulle ha startat så lätt utan värmaren.

Edit: Min V60CC T5 2020 har ett ptc-element så värmen vid start kommer redan efter sekunder.
Tror att det är ptc-elemtet som värmer kupén vid start-stopp.
Det kan inte vara skillnad i funktionen på bensin och dieselvärmarna då? För jag tyckte allt kändes kallt under huven, men jag kanske ska testa igen imorgon att köra värmaren flera cykler med batteriladdaren kopplad bara för att se om jag kan hitta nåt som är varmt under huven…
Räcker säkert köra en halvtimma. Kommer två slangar ut från torpedväggen, inte direkt framför föraren men ungefär. Någonstans hittade jag ett metallrör vid motorn också, det var ljummet. Flera cykler borde ju även göra att motorn känns ljummen på utsidan med. Testa och se. Borde inte vara skillnad på bensin och diesel på em sådan här sak.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]