Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om ditt mekande inskränker sig till att åka till däckhotellet och biltvätten så avråder jag ifrån att ens tänka tanken på att göra detta i egen regi.
Du bör vara ganska driven hemma mekaniker om du inte skall ställa till mer elände än göra nytta, en pajjad bult (torx) kan va fan så dyrt i slutändan.

ROSTLÖSARE!!! TÅLAMOD=LÅT SKITEN VERKA!
Dina händer kommer att se ut som Trump:s samvete i en vecka.

Börjar på en tråd om hur jag bytte termostat på min V70 MY2010 2.4D. Fortsätter när jag får stunder.
Ok bilen i garaget töm kylsystemet,du kommer att få ut ca 6liter.
Se till att du kan lyfta bilen med en domkraft+pallbock
Börja med att lossa minuspolen på batteriet.

Ryck stora plasthöljet med D5 märket på rätt upp bara.
Demontera vindrutetorkarna (kan behövas avdragare).

Lossa plasthöljet som döljer vindrutetorkarmekaniken (lossas med hjälp av "fiskben" eller skruvmejsel upp med mittenpluppen och sedan så är det bara att pilla upp plast pluggarna som håller plastcovern.
Skruva bort batteriet och batterilådan.
Demontera luftburken till luftfiltret.

Sa bort "sugröret" som går ner till turbon snett över ner bak på motorn luftmassemätare mm
Skruva bort värmeplåten som sitter över avgasgrenrören bakom motorn.
Skruva bort värmeskölden +den stora plåten som sitter mellan torpedväggen och grenröret.

Lossa de 2 svarta slangarna som sitter med en bygel(dra ut bygeln) dessa sitter nere vid ena hörnet där batterilådan satt och i ramen till batterilådans fäste skruva bort den med andra änden på de svarta slangarna sitter på de 2 rören med röda pluggar i ena änden till vänster i bild som du ser på bilden nedan.
Se till att du har en bra pannlampa, spegel (för det är skitsvårt att se hur man skall skruva) och torx + en bra hyllsnyckelsatts
Den sitter bakom under 5;ans avgaspipa dvs vid förarens högra knä fast rätt fram.

Lossa avgaskylaren den sitter vid sidan av motorn med en bult +2st bultar som sitter dragna rakt frammifrån.
Lossa gummislangen som sitter ihop med spjällhuset till avgaskylaren (EGR_KYLAREN) gör ren slang och spjäll=full i skit:-)
Lossa dragspels slangen till avgaskylaren som går till grenröret.
Lossa röret som går till avgaskylatren från termostatet (sitter inpressat med en O-ring så det är bara att ta i till den släppet skruva bort de 2 torxstruvarna i andra ändan som sitter på termostathuset, du har en ny sån sen och med lite O-rings fett så glider den in som...
vik undan avgaskylaren so du får lite utrymme dra av den grova slangen dom är påklädd en värmeskydds strumpa och lossa bygeln som låser den till termostaten.

Lossa skruven som termostaten sitter dragen i blocket med torx T30 eller T40 sen så är det bara att använda våld för att få lös fanskapet från den andra grova sidan som pekar mot passarserarsidan.

Skruva bort hasplåten under bilen så kan du komma åt därifrån.

Bara att bryta blöda svära gråta tillslut så åker fanskapet av röret, våld våld våld!.
Återmonteringen är som en smekning om du smörjer...

Sen så skall allt tillbaka.

Termortatet är grejen med en röd plug som sitter under grenröret

Det är därför volvo vill ha 7-8k för att göra jobbet, lätt att förstå när man står där och svär...

Lägger till en länk med lite bilder som kan underlatta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Bilagor
volvo_v70_2010_motor_diesel.jpg
Bild på naken motor med termostatet vid klockan8
volvo_v70_2010_motor_diesel.jpg (56.77 KiB) Visad 9995 gånger
av mako
Tack för en bra guide.
Gjorde detta i förrgår. Tog ca 4,5 timmar. Jag tog inte bort plasten vid vindrutetorkarna, jag tog inte bort värmeskyddet på torpedväggen, jag tog inte bort kontaktstycket där slangarna till bilens värme går in. Det behövdes inte.
EGR kylaren sitter med 2 bultar i framkant. Bränsleledningar är i vägen för dessa bultar men går lossa fästet till dom och då kommer man åt. Bultarna till dragspelsslangen hade 2 bultar in i egr kylaren som jag trodde skulle gå av. Lirkade fram och tillbaka på dom mm för mm i ca 20 min och till slut lossnade dom. Släppte den bara från egrkylaren. Inte grenröret.
Behövde inte bryta eller använda särskilt mycket våld. Lilla röret som går in i egrkylaren var väl det värsta men sprutade in lite wd40 runt så gled den ut hyfsat lätt.

Dock kan man ju inte se nåt av vad man gör utan får känna sig fram. Att googla upp bilder på motorn och ha på datorskärmen bredvid underlättade.

När jag bytt termostaten tog jag isär den gamla och hittade felet på den. Det var själva packningen som smulat sönder sig. Så den läckte igenom massa vatten.

Nu ska jag fixa dieselvärmaren eftersom den gått i stort sett hela tiden i flera år eftersom motorn aldrig blivit varm. Den la av för några veckor sedan. Eftersom det är 10 minus ute så var det inte kul att köra.

En annan sak jag märkte var att kabelhärvan som går från motorn in till torpedväggen har legat och skavt mot vakuumpumpen. Skyddshöljet var skadat men ingen koppartråd som var exponerade. Satte en slang runt och drog fast med buntband.

Termostat från volvo kostade 2198 kr. Men köpte på vparts istället 899kr
mako skrev:Tack för en bra guide.
Gjorde detta i förrgår. Tog ca 4,5 timmar. Jag tog inte bort plasten vid vindrutetorkarna, jag tog inte bort värmeskyddet på torpedväggen, jag tog inte bort kontaktstycket där slangarna till bilens värme går in. Det behövdes inte.
EGR kylaren sitter med 2 bultar i framkant. Bränsleledningar är i vägen för dessa bultar men går lossa fästet till dom och då kommer man åt. Bultarna till dragspelsslangen hade 2 bultar in i egr kylaren som jag trodde skulle gå av. Lirkade fram och tillbaka på dom mm för mm i ca 20 min och till slut lossnade dom. Släppte den bara från egrkylaren. Inte grenröret.
Behövde inte bryta eller använda särskilt mycket våld. Lilla röret som går in i egrkylaren var väl det värsta men sprutade in lite wd40 runt så gled den ut hyfsat lätt.

Dock kan man ju inte se nåt av vad man gör utan får känna sig fram. Att googla upp bilder på motorn och ha på datorskärmen bredvid underlättade.

När jag bytt termostaten tog jag isär den gamla och hittade felet på den. Det var själva packningen som smulat sönder sig. Så den läckte igenom massa vatten.

Nu ska jag fixa dieselvärmaren eftersom den gått i stort sett hela tiden i flera år eftersom motorn aldrig blivit varm. Den la av för några veckor sedan. Eftersom det är 10 minus ute så var det inte kul att köra.

En annan sak jag märkte var att kabelhärvan som går från motorn in till torpedväggen har legat och skavt mot vakuumpumpen. Skyddshöljet var skadat men ingen koppartråd som var exponerade. Satte en slang runt och drog fast med buntband.

Termostat från volvo kostade 2198 kr. Men köpte på vparts istället 899kr
Jag gör i princip allt själv på bilen men just det här jobbet kommer jag låta en Volvoverkstad göra 4:e januari. 5400:- kan det vara värt istället för att stå utomhus och göra det själv :)

Samma här, värmaren har lagt av med felmeddelande efter att bilen gått med för låg motortemp under längre tid. Skall ta tag i det vilket år som helst :)
av mako
Tar volvo 5400 för det? På en 2,4D? Termostat 2200 kr. Det blir 3200 för jobbet. Dom har en timkostnad på ca 1500. Då gör dom det på 2 timmar. Tycker det verkar otroligt billigt. Har läst i andra forum där priset ligger runt 10000 kr hos volvo.
mako skrev:Tar volvo 5400 för det? På en 2,4D? Termostat 2200 kr. Det blir 3200 för jobbet. Dom har en timkostnad på ca 1500. Då gör dom det på 2 timmar. Tycker det verkar otroligt billigt. Har läst i andra forum där priset ligger runt 10000 kr hos volvo.
Instämmer. Därav låter jag dem göra det.
Arbete 2.3hr och ca 50% av kostnaden.

Tror inte det är så många andra ställen som gör det för den pengen.
Sen är det inte Volvoägd verkstad men iallfall auktoriserad verkstad http://biltjanst.com/

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]