- tor 10 nov 2016, 00:49
#1124023
Bild på naken motor med termostatet vid klockan8
volvo_v70_2010_motor_diesel.jpg (56.77 KiB) Visad 9994 gånger
Om ditt mekande inskränker sig till att åka till däckhotellet och biltvätten så avråder jag ifrån att ens tänka tanken på att göra detta i egen regi.
Du bör vara ganska driven hemma mekaniker om du inte skall ställa till mer elände än göra nytta, en pajjad bult (torx) kan va fan så dyrt i slutändan.
ROSTLÖSARE!!! TÅLAMOD=LÅT SKITEN VERKA!
Dina händer kommer att se ut som Trump:s samvete i en vecka.
Börjar på en tråd om hur jag bytte termostat på min V70 MY2010 2.4D. Fortsätter när jag får stunder.
Ok bilen i garaget töm kylsystemet,du kommer att få ut ca 6liter.
Se till att du kan lyfta bilen med en domkraft+pallbock
Börja med att lossa minuspolen på batteriet.
Ryck stora plasthöljet med D5 märket på rätt upp bara.
Demontera vindrutetorkarna (kan behövas avdragare).
Lossa plasthöljet som döljer vindrutetorkarmekaniken (lossas med hjälp av "fiskben" eller skruvmejsel upp med mittenpluppen och sedan så är det bara att pilla upp plast pluggarna som håller plastcovern.
Skruva bort batteriet och batterilådan.
Demontera luftburken till luftfiltret.
Sa bort "sugröret" som går ner till turbon snett över ner bak på motorn luftmassemätare mm
Skruva bort värmeplåten som sitter över avgasgrenrören bakom motorn.
Skruva bort värmeskölden +den stora plåten som sitter mellan torpedväggen och grenröret.
Lossa de 2 svarta slangarna som sitter med en bygel(dra ut bygeln) dessa sitter nere vid ena hörnet där batterilådan satt och i ramen till batterilådans fäste skruva bort den med andra änden på de svarta slangarna sitter på de 2 rören med röda pluggar i ena änden till vänster i bild som du ser på bilden nedan.
Se till att du har en bra pannlampa, spegel (för det är skitsvårt att se hur man skall skruva) och torx + en bra hyllsnyckelsatts
Den sitter bakom under 5;ans avgaspipa dvs vid förarens högra knä fast rätt fram.
Lossa avgaskylaren den sitter vid sidan av motorn med en bult +2st bultar som sitter dragna rakt frammifrån.
Lossa gummislangen som sitter ihop med spjällhuset till avgaskylaren (EGR_KYLAREN) gör ren slang och spjäll=full i skit:-)
Lossa dragspels slangen till avgaskylaren som går till grenröret.
Lossa röret som går till avgaskylatren från termostatet (sitter inpressat med en O-ring så det är bara att ta i till den släppet skruva bort de 2 torxstruvarna i andra ändan som sitter på termostathuset, du har en ny sån sen och med lite O-rings fett så glider den in som...
vik undan avgaskylaren so du får lite utrymme dra av den grova slangen dom är påklädd en värmeskydds strumpa och lossa bygeln som låser den till termostaten.
Lossa skruven som termostaten sitter dragen i blocket med torx T30 eller T40 sen så är det bara att använda våld för att få lös fanskapet från den andra grova sidan som pekar mot passarserarsidan.
Skruva bort hasplåten under bilen så kan du komma åt därifrån.
Bara att bryta blöda svära gråta tillslut så åker fanskapet av röret, våld våld våld!.
Återmonteringen är som en smekning om du smörjer...
Sen så skall allt tillbaka.
Termortatet är grejen med en röd plug som sitter under grenröret
Det är därför volvo vill ha 7-8k för att göra jobbet, lätt att förstå när man står där och svär...
Lägger till en länk med lite bilder som kan underlatta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Du bör vara ganska driven hemma mekaniker om du inte skall ställa till mer elände än göra nytta, en pajjad bult (torx) kan va fan så dyrt i slutändan.
ROSTLÖSARE!!! TÅLAMOD=LÅT SKITEN VERKA!
Dina händer kommer att se ut som Trump:s samvete i en vecka.
Börjar på en tråd om hur jag bytte termostat på min V70 MY2010 2.4D. Fortsätter när jag får stunder.
Ok bilen i garaget töm kylsystemet,du kommer att få ut ca 6liter.
Se till att du kan lyfta bilen med en domkraft+pallbock
Börja med att lossa minuspolen på batteriet.
Ryck stora plasthöljet med D5 märket på rätt upp bara.
Demontera vindrutetorkarna (kan behövas avdragare).
Lossa plasthöljet som döljer vindrutetorkarmekaniken (lossas med hjälp av "fiskben" eller skruvmejsel upp med mittenpluppen och sedan så är det bara att pilla upp plast pluggarna som håller plastcovern.
Skruva bort batteriet och batterilådan.
Demontera luftburken till luftfiltret.
Sa bort "sugröret" som går ner till turbon snett över ner bak på motorn luftmassemätare mm
Skruva bort värmeplåten som sitter över avgasgrenrören bakom motorn.
Skruva bort värmeskölden +den stora plåten som sitter mellan torpedväggen och grenröret.
Lossa de 2 svarta slangarna som sitter med en bygel(dra ut bygeln) dessa sitter nere vid ena hörnet där batterilådan satt och i ramen till batterilådans fäste skruva bort den med andra änden på de svarta slangarna sitter på de 2 rören med röda pluggar i ena änden till vänster i bild som du ser på bilden nedan.
Se till att du har en bra pannlampa, spegel (för det är skitsvårt att se hur man skall skruva) och torx + en bra hyllsnyckelsatts
Den sitter bakom under 5;ans avgaspipa dvs vid förarens högra knä fast rätt fram.
Lossa avgaskylaren den sitter vid sidan av motorn med en bult +2st bultar som sitter dragna rakt frammifrån.
Lossa gummislangen som sitter ihop med spjällhuset till avgaskylaren (EGR_KYLAREN) gör ren slang och spjäll=full i skit:-)
Lossa dragspels slangen till avgaskylaren som går till grenröret.
Lossa röret som går till avgaskylatren från termostatet (sitter inpressat med en O-ring så det är bara att ta i till den släppet skruva bort de 2 torxstruvarna i andra ändan som sitter på termostathuset, du har en ny sån sen och med lite O-rings fett så glider den in som...
vik undan avgaskylaren so du får lite utrymme dra av den grova slangen dom är påklädd en värmeskydds strumpa och lossa bygeln som låser den till termostaten.
Lossa skruven som termostaten sitter dragen i blocket med torx T30 eller T40 sen så är det bara att använda våld för att få lös fanskapet från den andra grova sidan som pekar mot passarserarsidan.
Skruva bort hasplåten under bilen så kan du komma åt därifrån.
Bara att bryta blöda svära gråta tillslut så åker fanskapet av röret, våld våld våld!.
Återmonteringen är som en smekning om du smörjer...
Sen så skall allt tillbaka.
Termortatet är grejen med en röd plug som sitter under grenröret
Det är därför volvo vill ha 7-8k för att göra jobbet, lätt att förstå när man står där och svär...
Lägger till en länk med lite bilder som kan underlatta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Bilagor
volvo_v70_2010_motor_diesel.jpg (56.77 KiB) Visad 9994 gånger
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015