Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
firechrille skrev:Blir att köra separat relä på både halv och hel.
Halvljuset är övervakat.
firechrille skrev:Appropå xenon i halv jag vet inte vrf alla grinar så mkt över det/.../
Mycket sällan som ljusbilden blir acceptabel. Dessutom ökar bländningsrisken utan nivåreglering på ljuset.
firechrille skrev:/.../inte ens polisen klagade på mina 55w bixenon på jobbets bil.
Det är inte alltid som Polisen gör sitt jobb (om det var xenonkonverterat).
av pjaar
firechrille skrev:Blir att köra separat relä på både halv och hel. Appropå xenon i halv jag vet inte vrf alla grinar så mkt över det jovisst gamla härk typ 740 / 123 mercor osv tål jag inte men finns ingen som klagat över xenonen jag har i v70n idag samt inte ens polisen klagade på mina 55w bixenon på jobbets bil.
Helljuset bländar man av hur som helst så det blir förmodligen ingen irritation bland medtrafikanterna. Halvljuset har som det är nämnt ingen automatisk nivåreglering så det kan bli väldigt bländande.
Hej. Jag har samma fråga angående en v70-2011
Har köpt en ledramp som jag inte får att funka.
Har provat ”tjuva” 12v från alla kablar i kontakten som borde gå till helljuset, men utan någon lycka.
Xenon halvljus, halogen helljus.
Mäter kontakten och hittar inget stift på kontakten som från 12v när helljuset slås på.
Jag har köpt canm8 för jag fick ett utlåtande om att det var canbus på helljuset också. Men nu blev jag osäker.
Är det något som vet eller har ett bra svar åt mig?
Mvh
Det är pol 9 i kontaktdonet. Och 5 till helljus för Xenon. Signalen kommer direkt från CEM, så den kan säkert vara övervakad och slå från om det tas för mycket ström. Då tror den det är kortslutning eller något annat sånt fel.
Volvo har en sats som man kan koppla in. Så får man möjlighet att slå från extraljuset antingen med en knapp i mittkonsolen eller via meny på Sensus-bilar.
av antett
Canm8 ska såklart fungera, eftersom bilen meddelar på canbussen att helljuset är på, och då slår Canm8 till reläet kopplat till det som driver dina lampor . Menar du att du inte fick det att funka, eller testade du inte?
av skarj
oldtimersmc skrev: lör 16 nov 2013, 21:56
pjaar skrev:
firechrille skrev:okej, planen lutar mot att montera 55w xenon på helljuset och 35w i halvljuset :) tvekar dock pga det folk skrivit om relät i CEM, känns dyrt om nå går sönder men samtidigt vill jag kunna hålla allt inne i lyktan.
Men eftersom det inte är övervakning i helljuset behöver du bara använda detta som startsignal till ett separat relä för xenonen. Då är det ingen fara för CEM. Har läst att det kan bli andra fel om man tar ström direkt från helljuset till xenon-ballasterna. Men du kanske hade tänkt i den tanken?

Detta kanske du vet men det är inte lagligt att konvertera vare sig halv- eller helljus. Halvljuset behöver till exempel nivåreglering när man har xenon.

OCH det senare SKALL man respektera alltså INGEN xenonkonvetering av halvljusen comprende!
Det är ju halvljuset som är intressant att få bättre, men jag förstår vad du menar, bländningsrisken, MEN som med allt, man avgör ju själv, oavsett om det är olagligt eller inte, som att köra för fort tex, för dåliga däck, använda blinkers, ja sånt som väldigt många ger fan i trafiken. Låt samvetet bestämma, det är iaf så alla gör, alltid.
Själv har jag inte konverterat alls, men alla bryter mot både regler och lagar, ibland sunt ibland dumt.
För den som möter bilister som har illegalkonverterat till Xenon är det ofta inte så roligt.
Nej, samvetet kan man inte låta bestämma, för alldeles för många har ett helt defekt sådant, om något alls. Det är därför det finns regler. Att exempelvis köra med dåliga däck är inget som man ska avgöra själv, för man är inte ensam på vägarna.
De andra kan ha barn att komma hem till.
av Henkan
Bilar med öppen reflektor ska man inte xenonkonvertera. Har man projektorlins så fungerar det bättre, ljusbilden blir nästan bra, man måste ha koll på höjdinställningen. Det finns/fanns fulxenonlampor som var ställbara i djupled så att man kunde få ljusbilden näst intill perfekt. Men det är ju fortfarande olagligt.

Men man behöver inte köra till en bens[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]