Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjaar
#805883
firechrille skrev:okej, det låter bra det :) ingen som kan bekräfta detta? :)
Det står under "Länkar El-trådar". "Camel" har bra inlägg och skriver följande: "Helljusets båda halogenlampor är kopplade via ett relä i CEM. De är inte övervakade".

Ska du konvertera till xenon?
#805968
okej, planen lutar mot att montera 55w xenon på helljuset och 35w i halvljuset :) tvekar dock pga det folk skrivit om relät i CEM, känns dyrt om nå går sönder men samtidigt vill jag kunna hålla allt inne i lyktan.
av pjaar
#805971
firechrille skrev:okej, planen lutar mot att montera 55w xenon på helljuset och 35w i halvljuset :) tvekar dock pga det folk skrivit om relät i CEM, känns dyrt om nå går sönder men samtidigt vill jag kunna hålla allt inne i lyktan.
Men eftersom det inte är övervakning i helljuset behöver du bara använda detta som startsignal till ett separat relä för xenonen. Då är det ingen fara för CEM. Har läst att det kan bli andra fel om man tar ström direkt från helljuset till xenon-ballasterna. Men du kanske hade tänkt i den tanken?

Detta kanske du vet men det är inte lagligt att konvertera vare sig halv- eller helljus. Halvljuset behöver till exempel nivåreglering när man har xenon.
#805982
pjaar skrev:
firechrille skrev:okej, planen lutar mot att montera 55w xenon på helljuset och 35w i halvljuset :) tvekar dock pga det folk skrivit om relät i CEM, känns dyrt om nå går sönder men samtidigt vill jag kunna hålla allt inne i lyktan.
Men eftersom det inte är övervakning i helljuset behöver du bara använda detta som startsignal till ett separat relä för xenonen. Då är det ingen fara för CEM. Har läst att det kan bli andra fel om man tar ström direkt från helljuset till xenon-ballasterna. Men du kanske hade tänkt i den tanken?

Detta kanske du vet men det är inte lagligt att konvertera vare sig halv- eller helljus. Halvljuset behöver till exempel nivåreglering när man har xenon.


OCH det senare SKALL man respektera alltså INGEN xenonkonvetering av halvljusen comprende!
Användarvisningsbild
av Camel
#806130
pjaar skrev:
firechrille skrev:okej, det låter bra det :) ingen som kan bekräfta detta? :)
Det står under "Länkar El-trådar". "Camel" har bra inlägg och skriver följande: "Helljusets båda halogenlampor är kopplade via ett relä i CEM. De är inte övervakade".
På MY08-MY09 är det ett relä i CEM som driver helljusen. På senare MY är det ett MOSFET-drivsteg (elektronisk krets). I båda fallen manar jag till försiktighet och tänka på att inte driva xenonballaster direkt på helljusledningarna. Använd ett relä och ta endast styrströmmen från helljusledningarna och använd ett transientskydd för reläspolen. Angående felmeddelanden: På MY08-MY09 finns ingen övervakning alls på helljuset. På senare MY (med MOSFET) finns det övervakning men det verkar inte ge några felmeddelanden i DIM utan skyddar endast drivsteget. Och använd en separat plusledning för matning av relät samt separat minusledning för ballasterna till kaross. Ha dessa ledningar åtskilt från andra ledningar. Det finns annars risk att annan utrustning skadas. På S40N/V50 finns exempel på skadad torkarmotor. På V70/XC70 finns exempel på skadad ljusreglering.
#806669
Blir att köra separat relä på både halv och hel. Appropå xenon i halv jag vet inte vrf alla grinar så mkt över det jovisst gamla härk typ 740 / 123 mercor osv tål jag inte men finns ingen som klagat över xenonen jag har i v70n idag samt inte ens polisen klagade på mina 55w bixenon på jobbets bil.

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]