Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skovde
Hallå!

Är det nån som har byggt hus nyligen?
Kanske nån som har byggt ett Hjältevadshus?

Jag och sambon är sugna på att bygga, och vi har tittat mycket på hjältevadshus.
Dom byggs på krypgrund, nån som har erfarenhet av moderna krypgrunder, tydligen så håller man fukten borta med hjälp av en avfuktare?

tacksam för råd och förslag!

Mvh Robert
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, forumet på byggahus.se är inte alls dumt.

Själv skall jag (vi) oxå bygga hus, bygglovsansöka skickades ini måndags.. :P
Men det blir lösvirke på betongplatta.

/L
Användarvisningsbild
av skovde
Loner skrev:Precis, forumet på byggahus.se är inte alls dumt.

Själv skall jag (vi) oxå bygga hus, bygglovsansöka skickades ini måndags.. :P
Men det blir lösvirke på betongplatta.

/L
Trevligt =)

Ska du snickra själv eller anlitar du firma?

Mvh Robert
av NCR
Bygg för tusan inte med krypgrund, det är ju att be om problem i framtiden. Gjuten platta är ett betydligt säkrare alternativ, krypgrunder orsakar ju väldiga problem i dagens blöta väder, ring till Anticimex och prata med en av deras besiktningsmän så får du säkert höra några saftiga historier.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Ska m,an ha krypgrund så ska man bygga den på de ställen de gjorde
förr, dvs på rullstensåsar och andra naturliga ställen med bra
avrinning för vatten.
av Addict
NCR skrev:Bygg för tusan inte med krypgrund, det är ju att be om problem i framtiden. Gjuten platta är ett betydligt säkrare alternativ, krypgrunder orsakar ju väldiga problem i dagens blöta väder, ring till Anticimex och prata med en av deras besiktningsmän så får du säkert höra några saftiga historier.
Håller med. Det är ju en fattigmansgrej... Finns inget som slår platta på mark med ingjuten golvvärme!
Användarvisningsbild
av skovde
Addict skrev:
NCR skrev:Bygg för tusan inte med krypgrund, det är ju att be om problem i framtiden. Gjuten platta är ett betydligt säkrare alternativ, krypgrunder orsakar ju väldiga problem i dagens blöta väder, ring till Anticimex och prata med en av deras besiktningsmän så får du säkert höra några saftiga historier.
Håller med. Det är ju en fattigmansgrej... Finns inget som slår platta på mark med ingjuten golvvärme!
Det blir nog att bygga med krypgrund iallafall, har kollar runt och hört mig för. har inte hört nått negativt från dom som har byggt med krypgrund. iofs så har väl dom jag pratat med inte bott i sina hus i mer 5-8 år.
Det känns som att avfuktarna funkar bra, och självklart får man
ju tänka sig för vart man bygger huset.
Användarvisningsbild
av skovde
Jo jag har fått höra massa "saftiga" historier.
men då har det handlat om riktigt gamla hus som är byggda i riktiga surhål...

Mvh Robert
av Frodda
skovde skrev:
Jo jag har fått höra massa "saftiga" historier.
men då har det handlat om riktigt gamla hus som är byggda i riktiga surhål...

Mvh Robert

Då ska du få höra en till ;-)
Att bygga en nytt hus på krypgrund förstår jag igentligen inte? om du har möjligheten göra de på betongsula.
Vad finns det för positivt med det?
Betongsulan har det negativa att syllar, har man otur med gammalt hus så får man byta syllarna.
Än så länge har jag dock sluppit.

Kan väl förstå dig om det är billgare att man väljer det, men jag personligen tycker ju nog du ska tänka både en o två gånger innan du beslutar om krypgrund.
Är väl rätt schysst med golvvärme i en större del av huset?=)

Men det du skriver kan många gånger kan det avhjälpas med en schysst avfuktare.
Själv köpte jag hus för 1 år sen ca hus byggt 1977 som är gjort på betong sula.
på 70`talet var väl inte kvaliten den bästa i hus, det skulle gå snabbt när man gjorde dom så lite fusk är där i huset.
Men har väl påbörjat renoveringen så sakta, byta gavlarna som är panel.
Märkte när jag renoverade toaletten där uppe o skulle byta all gips att en del reglar var o är par cm för korta..så igentligen det som höll ihop det var en låång spik.
Det är för mig inte direkt kvalite =)
MEN , jag la golv värme, flyt spacklade golvet..o du..
det är det bästa jag gjort!
Det är verkligen en rekommendation till dig att du gör i nytt hus!

Ställ dig frågan;
Varför ska jag ha krypgrund? Vad är det för positivt?
och jämnför krypgrund och betongsula.
Tror säkert du kommer fram till en vettig slutsats som blir bäst för dig!
Lycka till! återkom gärna med bygget! alltid roligt höra :-)

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]