Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av spegel00
Tjena, nu påväg hem från jobbet så börja bak-bromsarna hugga tag lite när jag bromsar och sen när jag skulle stanna vid ett rödljus och åka iväg så låg bromsen i, och sen släppte bromsen tag efter ca 1sek?

Är det huvudbromscylindern som spökar? Eller skulle det räcka med att lufta bromsarna? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av frasse4
Du kan prova att ta bort beläggen och motionera kolvarna med en polygrip. Glöm inte att lägga i en tunn träskiva om du trycker ut kolvarna utan belägg så de inte ploppar ur.

Om det hugger kan det vara beläggen på handbroms axlarna som släppt också.
av spegel00
@frasse4, Okej tack för tipset, ska till garaget imorgon och felsöka lite. Har ju setat och dragit i handbromsen endel när jag sladdat osv så kanske är något med det som spökar då?
av TioTusenKRBil
Smörj kolvarna om du ska motionera. Använd då inte 5.56 utan typ silicon (silikon? ena är bra andra inte), iaf sånt man ska ha på bromsar rent allmänt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det funkar med 5.56/WD40 också om kolvarna kärvar. Dessa är rostlösande och det är ofta rost på kanten utanför inre tätningen som är orsaken. Dock är det i längden inte bra för yttre tätningen, den kan tappa formen och då blir det lättare för fukt och kondens att ta sig in.
av TioTusenKRBil
Innuti använder man såklart bromsvätska. Utanpå menar jag, innan man komprimerar kolven. Är inte liiika viktigt när det är en ut/in kolv, men ska den skruvas är det nog ett måste att smörja damasken lite så den inte vrids sönder. Bara något jag gör för att vara på säkra sidan.
Användarvisningsbild
av lennarte
TioTusenKRBil skrev:Innuti använder man såklart bromsvätska
Innanför den inre tätningenn ja, där får aldrig vara något annat. Men utanför kan man använda rostlösning tillfälligt om det trögar ordentlig. Det dunstar ju med tiden, och man kan ju spraya silikon efter.
Jag har en gång för nu ganska länge sedan "fått igång" ett bromsok på en Ford Transit. Där var samma typ av bromsok (4-kolvs ok) som Volvo anväda under måånga år. Där var en kolv som inte ville gå lätt. Det slutade med att jag "pillade in" fin smärjelduk mellan kolven och den kanten utanför inre tätningen och med WD40 fick bort lite av rosten. Detta med ok och skiva monterat på bilen. Kopparspray efter och koppar fett på (ordentligt) på baksidan av klossarna så funkade det i flera år, i alla fall så länge han (en granne) hade den kvar
Användarvisningsbild
av lennarte
TioTusenKRBil skrev:Är inte liiika viktigt när det är en ut/in kolv, men ska den skruvas är det nog ett måste att smörja damasken
Där och då använder jag sedan några år tunnt silikonfett och en injektionsspruta, eller numera silikonspray. Tycker dock att dom elektriska handbromsarna inte är vidare bra hållbarhet på. Ska man kunna lämna garanti på det få man nog byta oken efter några år. Bytte (klossar skivor och ok) på en V60 AWD - 13 för ett år sedan, F-n vad rostigt och sprucket el delen var. Hade jag inte bytt el husen hade den börjat slira splinsen inom något år. Är handbromsen då dragen lär du inte komma hem med den bilen den dagen. Har även bytt klosssr på dotterns Hyundai I40 - 12 där var bytt el oken bak redan 2020, hon köpte den 2021
av spegel00
Tack för svaren allihopa! Ska skruva isär och undersöka idag, så löser jag det förhoppningsvis
Jobbigt att bromsen ligger på när man ska åka ifrån ett rödljus när man har en bil bakom sig :-D Och sen vibrerar det satan i bilen nu när jag bromsar mer än ca 20%
av TioTusenKRBil
Tänk på att broms som ligger genererar värme, och i kombination med gammal bromsvätska (1-2 år gammal är för gammal egentligen) så börjar den koka, och då har du noll broms.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]