Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1562834
Jag kikade lite i gamla upplagor av Teknikens världs Alla bilar 2012, där det såg ut såhär som ett exempel när det begav sig...
Tror jag har alla upplagor sen 1999.
.
20231202_220428_copy_1453x1665.jpg
20231202_220428_copy_1453x1665.jpg (555.63 KiB) Visad 483 gånger
av berrabus
#1562877
rosefors skrev:Byta lampa på V70II är mycket enklare helt klart. Det är en av fördelarna med V70II.

Om det är xenon på V70N så är rekommendationen att ta ut lampan. Lättast är att ta av kofångaren. Denna är dock inte värre än ett 5-10minuters jobb om man vet vart skruvarna sitter (också därför R-kofångarna stjäls så ofta och så lätt), för att komma åt dom 4 skruvarna 10mm 6kant. Två skruvar uppe ovanpå under huven, en skruv nere hörnet insida samt en längst ut på sidan under blinkersen. Ett jobb på max 30 min man behöver göra en gång per 10.000-mil i värsta fall.

Om det är halogen behöver man inte ta ut lampan. Man kan byta glödlampor med lampan på plats.

Tillägg: Kan I sammanhanget nämna att strålkastarlinserna på V70N 00-04 är i glas och man behöver således inte hålla på och slipa/polera glasen pga att dom blivit helt mjölkiga följt av nedslag på besiktningen. Vill man kan man även använda xenonlamporna från 03-04 på facelift 05-08 sluppit problemet även där, något som inte är möjligt på V70II.
Ja det låter verkligen som ett 5-10 minutersjobb inkl ta bort kofångaren som du skriver så då går även det snabbare än på V70II där jag behövde 10 minuter för att byta båda lamporna.
Trilskas det när man skall ha tillbaks insatserna kan det tom ta 11 minuter.
av rosefors
#1562884
Ja det är tur det inte är jobbigare än så när det är där gränsen går för ens mekarskills, att byta glödlampor.

Desto större anledning att välja bort V70II, en 10+ år gammal bil helt utan garantier och försäkringar.

Säg till om du behöver mer hjälp med bytet. Lycka till.
av Niklas85
#1562888
Det behöver absolut inte vara just xc70 funkar lika bra med vanlig v70 v60 kanske dem har jag ingen koll alls på faktiskt! Dem så kallade vea motorerna är de dem som gäller även på bensin sidan? Samma sak där att de är annan motor om de är awd?
av rosefors
#1562892
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 14:23 Det behöver absolut inte vara just xc70 funkar lika bra med vanlig v70 v60 kanske dem har jag ingen koll alls på faktiskt! Dem så kallade vea motorerna är de dem som gäller även på bensin sidan? Samma sak där att de är annan motor om de är awd?
Volvocars hade inte hunnit testa AWD med VEA tillräckligt för att släppas förrän som årsmodell 2017 eller nått sånt. Har lite dålig koll där, men oljeringsproblemet var åtgärdat till MY17.

Men ja, varför inte en V60 2017 eller nyare? Då får man en modern drivlina och en bil som fortfarande täcks av maskinskadeförsäkringen. Största skillnaden med VEA mot tidigare är annars kanske inte motorn utan den nya växellådan som är avsevärt mycket trevligare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1562914
Niklas85 skrev: sön 03 dec 2023, 14:19
fjohan82 skrev: lör 02 dec 2023, 09:22
Niklas85 skrev: fre 01 dec 2023, 20:48Har ni några andra tips?
Det finns en del...
Ungefär vad ligger budgeten på?
Runt 200tkr har jag tänkt!
Då hade jag kikat på något likt dessa, beroende på om automat och awd är krav eller ej...

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 6-17055532
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 4-17317664
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-17267988
https://www.bytbil.com/hallands-lan/per ... 9-17362899
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 8-17099225

Som jag förstår det så drabbas inte nyare Volvo, bla V90, av kommande nedstängning av 2G och 3G.
Kan vara bra att ha i åtanke om bilen ska behållas en längre tid och om man anser att Volvo On Call är ett krav.

Sen är ju V60 T6 med 6-cyl motor något annat än en 4-cyl maskin. :-)
av rosefors
#1562915
V60 T6 4cyl VEA går avsevärt bättre än gamla T6 6cyl Si6 som den heter.

Gäller även V60 Polestar. 2018 VEA går betydligt bättre än de tidigare årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1562916
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 17:22 V60 T6 4cyl VEA går avsevärt bättre än gamla T6 6cyl Si6 som den heter.

Gäller även V60 Polestar. 2018 VEA går betydligt bättre än de tidigare årsmodellerna.
Finns inte jättemånga av dessa för maximalt runt 200K.
av rosefors
#1562918
fjohan82 skrev: sön 03 dec 2023, 17:27
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 17:22 V60 T6 4cyl VEA går avsevärt bättre än gamla T6 6cyl Si6 som den heter.

Gäller även V60 Polestar. 2018 VEA går betydligt bättre än de tidigare årsmodellerna.
Finns inte jättemånga av dessa för maximalt runt 200K.
Så är det kanske, vet inte exakt vart dom ligger.
T5an är dock en trevlig maskin den med som inte är lika känslig. Som jag förstått det finns en koppling på den där kompressorn som inte har så mycket mer att ge vid 15.000 mil och kräver en viss ekonomisk insats.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]