Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1562658
Ja, och det berodde förstås även på att redan 2012 var enda bensinalternativet i Sverige (för XC70) T6, som då implicerade Summum och därför en rätt hög prislapp att börja med.
Dessutom var detta just när koldioxiddiskussionen var nära toppen i högljuddhet och då var förstås en treliters (nästan) bensinsexa med över 300 hästapållar inte det första man ställde sig upp och skröt om att man hade köpt. Då var det dieseln som skulle rädda världen.
av Niklas85
#1562726
Först vill jag tacka alla dom svarat på mina frågor och funderingar! Tack tack.
Sen nästa pilsner där det diskuteras vart man får köra med sina dieselbilar vart ju också en intressant tanke som jag inte alls tänkt på, kanske inte drabbar mig jätte mycket för stunden utan mer intressant att hålla värdet på bilen! Sen diskuterades olika problem med dieselmotor som egr ventil partikelfilter mm.
Våran nuvarande bil står typ hela veckor då vi båda cyklar/går till jobb, bil används vissa kvällar för barnens aktiviteter och kanske någon sväng under helgen!
Är de bara dumt att åka diesel? Nyare xc70 verka mest finnas som diesel alternativ! Har ni några andra tips?
Trevlig kväll!
av rosefors
#1562732
Här finns verkligen helt skilda åsikter. Det är helt sant att andelen dieselbilar av denna generation volvo är många gånger fler än bensinare. Vad som också är sant är att det inte finns så många bensinaltetnariv heller som är "hållbara" för denna generation.

Det man ska ha med sig är att fördelningen av sålda bensin vs dieselbilar reflekterar åsikterna du får när du frågar, med andra ord tänk då på att folk gärna argumenterar för vad man själv har. Det är ju en rätt primitiv mental försvarsmekanism de flesta människor har att argumentera för sånt som stödjer sina egna val och beslut. Tänk samtidigt på att de flesta av dessa bilar såldes nya en gång i tiden som tjänstebilar där de ekonomiska incitamenten för de åren bilen gått som tjänstebil har legat till grund för valet av diesel. Så ser det inte ut idag. Och framför allt inte om bilen inte går många mil om året. Den ekonomiska kalkylen mellan de två alternativen blir en helt annan.

Slutligen. Det är inte så att det finns brist på dessa bilar. Vill man ha en välutrustad bensinare med bränslevärmare så finns dom, om man bara har lite tålamod och sondera blocket löpande, om man nu väldigt gärna vill ha en bränslevärmare. Dom går såklart även att eftermontera, men ärligt talat det är fan ingen dealbreaker om man har egen uppfart och två hål i väggen. Det viktigaste är att bilen funkar i ur och skur och inte bjuder på plötsliga reparationskostnader på 20kkr i stöten.
av rosefors
#1562733
Som ett tillägg kan jag säga att P2, dvs V70N är en avsevärt bättre bil, framför allt per krona. Det är en svensk bil, av svenskt stål, byggd för svenskt klimat. V70II är sminkade Fordar.
av berrabus
#1562745
rosefors skrev:Som ett tillägg kan jag säga att P2, dvs V70N är en avsevärt bättre bil, framför allt per krona. Det är en svensk bil, av svenskt stål, byggd för svenskt klimat. V70II är sminkade Fordar.
Håller inte alls med.
V70 2008-> är klart mkt bekvämare och bättre att köra än tidigare varianter.
Sedan vet jag inre heller vad som saknas i en 2008-> för att den skall vara bra i svensk klimat?
av rosefors
#1562747
berrabus skrev: lör 02 dec 2023, 08:12
rosefors skrev:Som ett tillägg kan jag säga att P2, dvs V70N är en avsevärt bättre bil, framför allt per krona. Det är en svensk bil, av svenskt stål, byggd för svenskt klimat. V70II är sminkade Fordar.
Håller inte alls med.
V70 2008-> är klart mkt bekvämare och bättre att köra än tidigare varianter.
Sedan vet jag inre heller vad som saknas i en 2008-> för att den skall vara bra i svensk klimat?
Undersidan på en V70N som gått 20 år i Sverige ser ut som en 3 år gammal bil
Undersidan på en V70II som gått i Sverige i 10 år är helt upprostad.

V70N är allting aluminium eller galvat.
V70II är inget av det. Målad pressad plåt som rostar.

V70N är enkel att jobba med.
V70II tar allt 5 ggr längre tid.

Ta ut generatorn på V70N tar 5 minuter.
Ta ut generatorn på V70II tar 5 timmar.

Ta ut kupefläkten på på V70N tar 20 minuter.
Ta ut kupefläkten på V70II tar timmar och kräver specialverktyg för tusentals kronor.

Ta ut fjädrrbenet på V70N tar 10 minuter och rostar inte fast
Ta ut fjäderbenet på V70II tar minst en timme, om det inte rostat fast.

Byta hjullager på V70N tar 30 minuter och behövs inga verktyg mer än 16mm hylsa och en hammare.
Byta hjullager på V70II tar en hel dag och kräver press eller pressverktyg och du kommer både svära och slå ihjäl dig själv för att ens försöka göra det själv.

Bakvagnen på V70N.... har aldrig varit något som behöver underhåll annat än byte av dämpare.
Finns inte en V70II vars bussningar inte är tokslut efter 10.000 mil, och kräver som vanligt specialverktyg.

Ta av avgassystemet på en V70N tar 10 minuter och kostar 3500 för ett rostfritt på Raka rör.
På V70II måste man kapa av helvetet, för det går över bakvagnen, och kostar över det dubbla.

Att göra hjulinställning bak på en 10 år gammal V70II, nån som testat? Brukar sluta med kapen samt byte av nedre länkarm, eller ett absolut helvete med kapen, ut med armen och nån timme i pressen.

Komma in i tanken på V70N for whatever reason = inga problem genom ett hål under baksätet.
Komma åt tanken på V70II där trasig givare är ett vanligt fel på dessa modeller = tank ner eftersom det finns inget hål på ovansidan. Dvs Heldagsjobb.

På V70N kan man byta turbo, no problem.
På V70II är turbon integrerad i grenröret = 5ggr större jobb.

Byta huvudenhet eller förstärkare på V70N = 10 minuters jobb.
Byta huvudenhet eller förstärkare på V70II kräver programmering och/eller bruteforce/pinkodsknäckning med egna verktyg som tar timmar.

Koppla på egen tredjepartsförstärkare på V70N = enkelt via tillgänglig lågnivåsignal.
Koppla på tredjepartsförstärkare på V70II = finns ingen lågnivå = ljudet blir därefter.

V70N 00-04 brukar sägas ha dom skönaste stolarna Volvo någonsin har tillverkat (ett par snäpp över samma stol på 05-08). V70II har visserligen schysta stolar men ingen ser i närheten så snygga ut som V70Ns sportstolar, och inte heller lika sköna.

V70II har 3 ggr så många skruvar, kåpor, luftriktare, plastbitar, flärpar och gud vet vad. Allt tar oerhört mycket längre tid (om man vill göra det rätt)

V70II är en sminkad Ford mondeo. V70N är en svensk Volvo.
Senast redigerad av 5 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av berrabus
#1562752
Man kan ju även köpa en 142:a istället. Den har ju iofs inte så bra rostskydd men den är ju så mkt enklare att jobba med när man behöver byta ngt.

Vi har haft samma diskussion tidigare och kan bara konstatera att vi tycker olika.

Sedan undrar jag om du inte överdriver lite o ovan jämförelser ;)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1562753
Niklas85 skrev: fre 01 dec 2023, 20:48Har ni några andra tips?
Det finns en del...
Ungefär vad ligger budgeten på?
av rosefors
#1562755
berrabus skrev: lör 02 dec 2023, 09:11 Man kan ju även köpa en 142:a istället. Den har ju iofs inte så bra rostskydd men den är ju så mkt enklare att jobba med när man behöver byta ngt.

Vi har haft samma diskussion tidigare och kan bara konstatera att vi tycker olika.

Sedan undrar jag om du inte överdriver lite o ovan jämförelser ;)
Det är ingen överdrift. Kolla på hur hjuluphängningen ser ut på V70N jämfört med V70II. V70N är designat för att kunna underhållas. V70II är designad för att du ska motiveras att köpa en ny bil när problemen dyker upp.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]