Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
#1562345
COCS skrev: sön 26 nov 2023, 16:06 Nej, han skriver ju att generatorn ger 13,5 Volt när den slår till, så det tycks ju inte vara fel på den...

När generatorn INTE är igång, har han bara ca 11 Volt = batteriet är troligtvis kasst.

ELLER så har jag missuppfattat hans skrivelse?

PS. En generator laddar INTE hela tiden = den slår till och av och försöker upprätthålla rätt spänning så bra som möjligt. Den kan inte vara tillslagen konstant, eftersom det då blir överbelastning i det elekriska systemet. Med andra ord; har man ett dåligt batteri, så kommer inte generatorn att kunna ladda upp det, men den försöker till och av och efter ett tag blir det felmeddelande.
Veckans roligaste beskrivningen av generatorns funktion ,dessvärre är det inte sant. Så här lärde man inte laddningsfunktionen på elektriker utbildningen.
Användarvisningsbild
av COCS
#1562354
Då får jag väl förtydliga mig och jag har kanske fel ändå, men det här (skrivet nedan) är vad jag vet om detta:

Generatorn som enhet - snurrar ju hela tiden, men laddrelät eller laddregulatorn ska slå till och från vid behov. Annars skulle ju batteriet laddas konstant helt i onödan t.ex. vid långa körsträckor. När en generator laddar, tar den effekt från motorn (för generatorn ger ett ökat motstånd / tröghet vid laddning) och ökar därmed bränsleförbrukningen. Därför ska inte generatorn ladda i onödan, utan bara ge laddning när det behövs - vilket tas om hand av laddrelät eller laddregulatorn som avger laddströmmen (när det behövs). Det finns i övrigt ingen som helst fördel med att en generator ska försöka ladda ett batteri - som redan är fulladdat, då det är till nackdel för batteriet och belastning på det övriga elsystemet i bilen.

PS. Om laddningen inte fungerar som den ska, t.ex. p.g.a. ett dåligt batteri, så blir det felmeddelande (på moderna bilar), men det kan ju bero på flera olika orsaker. Jag hade dock börjat med att kolla upp att batteriet är helt ok.

Beklagar väldigt mycket om jag har fel...

Hälsningar Christian Sjöberg
av glock40sw
#1562432
Tja, det är mycket enkelt egentligen .Generator laddar hela tiden ,regulator reglerar spänningen och batteri strömmen. Bilen förbrukar ström hela tiden ,när motor går och generator måste täcka behovet ,batteriet fungerar som balans och reserv. Om du tänker en gammaldags batteriladdare ,som hade bara några komponenter ,transformator två dioder och amperemätare. När man startade laddningen för nära på tomt batteri slog mätaren till botten och medan laddningen fortsatte började amperemätaren visa mindre och mindre värden mot noll ampere , när batteriets resistans ökade.
av Andreas7777
#1562584
Lite uppdateringar...

Jag har som sagt mätt upp både 11 volt och 13,5 volt under en tidsperiod på 10 minuter med motorn igång.
Varningarna med "lågt batteri" har kommit sporadiskt och ibland försvunnit under färd vilket även detta pekar på att det fungerar ibland men inte alltid.

Batteriet är ca 6 månader gammalt och första gången det hände så laddade jag upp det med batteriladdare utan problem så batteriet tror jag inte att det är. Det har heller inte dragit någon tjuvström när bilen stått avstängd (har mätt).

Jag har nu fått loss de tre skruvarna men det där "locket" vill inte lossna, har försökt bryta lite men det känns som om det är det nedre fästet där kabelanslutningen sitter som inte riktigt vill släppa.
av sicnarf
#1562589
In mot grenröret sitter en stjärnskruv och det är denna stjärna som är den trixiga biten. Du lyckas efter lite svordommar få bort även den.
av Andreas7777
#1562676
Gick nästan iallafall...

Det två sista skruvarna på själva regulatorn var redan lite dåliga och de gick inte att få bort.
Nu blir det till att lämna in bilen.

Jag funderar på att låta byta hela generatorn då den ändå ska plockas bort av verkstaden.
När jag letar på generatorer till min bil via reg.nr så får jag upp både 12V/14V samt 120/140/160 Ampere.
Jag antar att jag ska ha 14 Volt men hur många Ampere?

Kan man välja fel och ha sönder något i elsystemet?
av sicnarf
#1562683
Vad tråkigt! Hur kan nya oskruvade skruvar vara dåliga när dessa ligger skyddade bakom plastlocket?
Någon tidigare ägare har varit framme kanske? Är de lättaste att få bort annars.
Du kunde testat med dremel att kapa bort annars om du kommer åt. Regulatorn måste bytas ändå ju.
av Andreas7777
#1562692
Ja, jag var inne på att ha sönder hela regulatorn och hackade lite försiktig men det är ett metallstycke i botten som är ingjutet i plasten och jag visste inte riktigt om det var något jag skulle kunna ro i hamn, så nu blir det som sagt generatorbyte.

Är det stor skillnad på en generator för 2000:- (skruvat, biltema) och en för 7000:- (Bosch på Mekonomen)?
V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Min har dragits isär och separerats vid inre […]