Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Servade avgaskylet som sitter ihop med EGR ventilen. Gjorde detta på min andra bil som gått samma miltal för ett tag sedan då motorlampan började att lysa på den. (V60 D4 2014)
På aktuell bil (V70 D4) så har denna under en längre tid börjat att rycka på lågavarv med kall motor, där av rengörning av EGR kyl.

Nu innan ihopsättande så blev jag fundersam över själva ventilen.
Allt löper lätt men är precis som att det satt en pigg i vägen för rullhjulet.
Från fullt öppen till halvstängd går det lätt, sen stannar det upp.
Krävs ett litet tryck så går den till helt stängd.

Länk till film:
https://youtube.com/shorts/PRQ85FipIWI?feature=shared

1. Tror ni att eldonet orkar dra detta själv?
2. Tips på att få allt att flyta lätt?
3. Går det ta loss bara eldonet? Själv styrbrickan sitter ”svetsad” på plats.

Väldigt tacksam för tips och ni som haft samma bekymmer.
Det är väl en förslitning på kurvan där den legat och jobbat mycket. Gick det inte att jämna till ytan med typ fil och smärgelduk?
Tror det är riskabelt att ta isär de nitade axlarna. Jag kunde inte få lös axeln med spjället. Troligen behövs bra grejer för att återställa som det var från fabriken.
Jag knackade på axeln med ett drivdorn och hammare. Var försiktig så att du inte slår det vint. Sedan tvättade jag och motionerade axeln och spjäll. Verkar som det fastnar sot mellan axeln och gods som försämrar rörelsen.
Min rycker ochså lite speciellt när den är kall. Det gjorde den även före egr rengöring. Kontrollera att friskluft intaget är tätt hela vägen. Det var inte min men efter det var fixat och egr rengöring gjord ger den ingen felkod. Som sagt rycker lite men det kan jag leva med. Läste om nån som bytt både egr, kylare etc. och den ryckte fortfarande. Kanske man får lämna så om det inte är väldigt irriterande.
meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]