Hej hej.
Det är mer kabelpiskan som går under batteriethyllan in till själva elcentralen som i det flesta fall är boven. Det är en ganska dålig plats för kablar egentligen. Om man tittar på kabelgenomföringen i kall-zonen på höger sida så är den helt öppen och det samlas rätt mycket bös där med tiden. Jag brukar göra rent hela den kabelpiskan när jag väl är inne i kall-zonsområdet och håller på.
Ang vattenpumpen så tror jag att (utan att ha grund för min hypotes) den sitter inne i kall-zonen bakom ECM på bilar utan Start och Stopp funktion, då i synnerhet på alla automatiska växellådor fram till MY2015(Diesel 5:an och AWD vill jag minnas aldrig fick Start och Stopp). På bilar med Start och Stopp har stödbatteriet och själva styrningen till den driften ockuperat hela kall-zonen i princip och utrymmet där vattenpumpen normalt sitter. Därför flyttade man vattenpumpen till vänster under batterihyllan istället.
Tejpen de använder är av typ kablagetejp och den ser ta mig tusan exakt ut om biltemas kablagetejp 19mm:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000043596