Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har Volvon i garaget för batteribyte och tänkte inspektera under batterilådan efter kablar med potentiell skavrisk och som kan orsaka framtida bekymmer som jag läst drabbat vissa här på forumet. Frågan är var riskområdena ligger?

Är en 5cyl 2015,
IMG_1681.jpeg
IMG_1681.jpeg (3.48 MiB) Visad 849 gånger
IMG_1684.jpeg
IMG_1684.jpeg (3.37 MiB) Visad 849 gånger
IMG_1685.jpeg
IMG_1685.jpeg (3.81 MiB) Visad 849 gånger
Liten återkoppling, hittade ett ställe med lite gnugg på höljet på vänster sida om batterilådan mot en kant på motorn. I övrigt kunde jag inte se någon direkt risk på just min bil just nu.
IMG_1698.jpeg
IMG_1698.jpeg (1.74 MiB) Visad 684 gånger
IMG_1699.jpeg
IMG_1699.jpeg (1.25 MiB) Visad 684 gånger
IMG_1700.jpeg
IMG_1700.jpeg (1.44 MiB) Visad 683 gånger
Och gällande vattenpump till dieselvärmare så sitter den nog annanstans, har för mig dieselvärmaren flyttar plats vid något tillfälle och sitter i höger hjulhus på min så pumpen kanske är där nånstans också? :-)
Tar mig friheten att sticka in en kanske inte helt ovidkommande fråga. Vad är det för grov tejp som lindats runt kablaget i sista bilden d v s vad kallas den för i handeln? Vävtejp? Kan vara en idé att skydda kablarna i förebyggande syfte.
Hej hej.
Det är mer kabelpiskan som går under batteriethyllan in till själva elcentralen som i det flesta fall är boven. Det är en ganska dålig plats för kablar egentligen. Om man tittar på kabelgenomföringen i kall-zonen på höger sida så är den helt öppen och det samlas rätt mycket bös där med tiden. Jag brukar göra rent hela den kabelpiskan när jag väl är inne i kall-zonsområdet och håller på.

Bild

Ang vattenpumpen så tror jag att (utan att ha grund för min hypotes) den sitter inne i kall-zonen bakom ECM på bilar utan Start och Stopp funktion, då i synnerhet på alla automatiska växellådor fram till MY2015(Diesel 5:an och AWD vill jag minnas aldrig fick Start och Stopp). På bilar med Start och Stopp har stödbatteriet och själva styrningen till den driften ockuperat hela kall-zonen i princip och utrymmet där vattenpumpen normalt sitter. Därför flyttade man vattenpumpen till vänster under batterihyllan istället.

Tejpen de använder är av typ kablagetejp och den ser ta mig tusan exakt ut om biltemas kablagetejp 19mm:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000043596
Tack för tipset, får inspektera mer i det där i framtiden. Dammsög en del där under ABS pumpen (eller vad det är), var fullt med blött böss där kring de öppna kablarna.

Känns ändå som de ligger ganska fixerade iaf, är det att de ärgar eller att de nöts mot nån särskild kant eller så?

Jag körde bara med nån vävtejp jag hade hemma för att lägga på lite mer slit-yta.
Det var speciellt på 5cyl dieslar årsmodell 08 09 och vissa 10or som kabelstammen ligger och nöter på sidan av batterihyllan. Silvrigmotorkåpa.

Du har den nyare versionen av motorn. Brukar inte ligga och skava där på dessa. På den nyare 5an så är det vanligare med strul nere vid AC kompressorn eller vid 1an och 2ans glödstift.
Jag har en 2012:a där jag fick haveri på grund av sönderskavd kabelstam under batterihyllan. Så det kan hända på nyare än 2010 också.
Angående inlägget längre upp så har vi en femcylindrig med AWD (en XC70) som har Start/Stopp. Det är en 2016. Min 2012:a har det inte, men det beror på att det är en automat. Volvo hade bara funktionen färdig för femcylindriga med manuell låda 2012. Automaterna fick Start/Stopp 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]