Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Den har strulat ett tag nu, smårycker och får felkod 2-3-2. Helt plötsligt blev det värre, kändes helt plötsligt som vatten i tanken. Vilket är i princip omöjligt med tanken full av "K-Sprit". Där var bara några liter E85 kvar så jag fyllde tanken med E5 (98 oktan) Den "rycker", ibland ganska ordentligt men bara när motorn är varm. Ligger en ny Biltema tändspole i garaget, får se om det blir skillnad...
Användarvisningsbild
av lennarte
Var ute och skulle byta tändspolen igår, Biltemas passade ej. Min 745-a har DIN (M4) anslutning (för tändkabel), Biltemas 53-400 har SAE. Får ta en runda dit igen. Kanske skulle prova denna istället. Får kolla noggrannare på dom, det står inte i vilket utförande på tändkabel det är
https://biltema.se/redirect/productrela ... 2000037025
Bilen har stått ett några dagar, det har varit ner till - 5°. Kanske eventuellt vatten i tanken var fruset??? Körde en runda i går kväll, bilen går kanon tills den blir genomvarm typ 1,5 - 2 mil då börjar den "smårycka" igen. Kör på E5 (98 oktan) numera
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi pratade bränslerelä i en annan tråd, och jag hade några liggande. Bytte till ett av dom och körde en lång omväg (3 - 4 mil) till Biltema. Bilen gick som "en klocka" hela vägen. Stannade några gånger och justerade bränsletryck och kollade felkoder. Allt Ok, kör nu på 2 kg bränsletryck (har större spridare) men ska nog minska der till 1,8 som jag hade när jag körde på bensin förra gången. Det verkar som det går bäst på 1,8 kg på E5 och 3,6 kg på E85. Väl på Biltema lämnade jag tillbaka tändspolen som hade fel anslutning och satte tillbaka det bensin relä som satt där innan. Körde motorvägen hem, motorn spinner som de ska, var en kort stund uppe i över 160 km/tlm och allt funkar som det ska. Hällde i STP rengöring och vattendrivande (2 flaskor till) i förgår när jag körde en runda. Förmodligen har det varit vatten i tanken i alla fall.... . Fast felet inte kommit förrän efter någon mil
Användarvisningsbild
av lennarte
Tankat igen, fortfarande bensin. Bilen är helt återställd, motorn spinner så fint så fint. Var och hämtade ved, 2 m³ 2400 kr.
Säg den glädje som varar, ABS-lampan tändes. Får titta på det i nästa vecka, ska till dotterns gym så fort jag ätit och reperera utrustning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Var ju och tankade igår (E5) , då på en annan INGO mack. Där var en personal 😱😱😱. Som kollade runt. Pratade med henne en stund om mitt vattenproblem. Hon hade inte hört något om detta, men skulle "föra det vidare". Jag sa' till henne att även kommunen hade problem med dåligt bränsle (E85) men "dom" (INGO) levererade inte dit. Fortsätter med bensin ett tag till i alla fall. Funderar på och maila till dom, mest gör att se om dom svarar
Användarvisningsbild
av lennarte
Bilen går numera som den ska, d.v.s riktigt, riktigt bra. Stark och snabb som aldrig förr och c:a 1 l/mil senaste tankning (fortfarande E5) Dock jävlas den med mig på andra sätt.
1, ABS-lampan lyser, ingen ABS
2, Värmen fungerar inte som den ska nu när det blivit kallt (vi har minusgrader och snö här nu).
3, Fläkten går bara på full fart (fläkt motstånd?).
4, AC-n fungerar inte längre (kan ha med fläkt motståndet att göra??)
5, Min "professionella fusklagning" av avgasröret gick sönder igår så främre ljuddämpare släppte från katen och har ramlat ner på gatan..... 🤬🤬🤬
Så nu får den stå tills det blir bättre väder....... 😢😢
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Chris72
Vad trist utan värme nu, fläkt på högsta hastighet tyder på fläktmotstånd, men ACen slår väl knappast till när det är riktigt kallt då trycket blir vädligt lågt på gasen under +4c iofs kan vara annat när du har gasolblandning, min R134a börjar vakna till liv vid den tempen, räcker även om man har bensinvärmaren igång ett tag o det blir varmt under huven, eller köra in i p-garage
Men det kan såklart hänga ihop med fläkten, min ECC gick inte när min fläkt klappade ihop en het sommardag :P
Får du värme om du kör fläkten på högsta? annars kan man ju misstänka att värmekranen fastnat; den vacummstyrda som sitter i motrrummet, för du har ju bytt värmepaketet nyss så den biten skall ju vara ok.

ABSen är väl lite knivigare, hände för mig när jag missade en snötäckt fartbula, då gick de ärgade ledningarna på bakaxeln av så ABS o hastighetsmätare dog, men lätt att laga i alla fall.
-13 här så glad man inte skruvar bil just nu, ganska svalt där nere hos dig med nu gissar jag.
//Chris 72
Användarvisningsbild
av lennarte
Här har det blivit mildare igen. Just nu har det börjat snöa. Ska i morgon köra in bilen i carporten och hissa upp den på bockar. Ska börja med avgassystemet, köpte lite rörbitar när jag fått ihop det förra gången. Ska svetsa i en ny bit (med 2 böjar) i katalysatorn som ska passa in i främre ljuddämparen. Medan den är "uppe" ska jag kolla på givaren på bakaxeln, har fixat den förr (många år sedan) då den ärgat sönder i kontaktstycket. Sedan får jag ta det andra efterhand. Men ska kolla på fläktmotstånd och blandningsspjället, det senare går ordentligt trögt att manövrera. Värmekranen funkade fint när jag satt ihop ventilationen efter elementbytet
Har för mig att AC-n alltid går när jag kör med defrostern på. Får prova med att tvångsstyra kompressorn från tryckvakten och se vad som händer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Punkt 5 enligt ovan....
Hissa upp och bocka bilen. Fixa avgasröret
IMG_20231207_102737.jpg
IMG_20231207_102737.jpg (2.26 MiB) Visad 567 gånger
Har satt tillbaka gummi fästena till upphängningarna som lossnat. Det har släppt i min provisoriska lagning, alternativt "gått av" en bit till. Kapade bort det gamla och satte dit nya 2,5" delar så det blir samma diameter hela vägen.
IMG_20231207_114257.jpg
IMG_20231207_114257.jpg (2.78 MiB) Visad 567 gånger
Sitter och "håller middag" nu, ska ut och svetsa röret mot katen och sedan sätta klammer på det andra när jag "vilat middag". Det är skönt att vara pensionär.... 😁😁
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]