Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ETTI
Hej! Har en Volvo 940 -95 B230FK
Backade in bilen i garaget en kväll och när jag skulle gå ut och starta den 2 dagar senare så var den totalt död.
Först så hade jag bara gnista ibland, sen var den totalt borta. Kollade med tändstift direkt på tändspole och hade ingen gnista där heller, bytte tändspole utan någon lycka.

Har iallafall nu bytt, hallgivare, tändmodul, tändbox, tändspole, tändhattar, tändstift, fördelarlock och rotor. Har fått gnista på tändspolen men ingenting till tändhattarna/stiften även fast jag har bytt fördelarlock och rotor.

Prövade använda feldiagnostiken som sitter på denna bil, men det blinkade ingenting och fick ej ut några koder.

Nån som har någon ide vad det kan vara?
Vad som helst uppskattas, börjar klias i skallen lite för mycket :party:
Användarvisningsbild
av lennarte
Har kamremen gått av? Det händer ganska ofta att den går av just i startögonblicket. Öppna oljelocket och titta ner samtidigt som du "kör" på starten. Lååånga armar behövs, eller en "hjälpande hand" :-o :-D :-D
Felkoder? Kolla här
viewtopic.php?f=57&t=31891
Du ska trycka 3 sek (inte 1 sek). Och för att radera felkoder trycker du 6 sek släpp knappen, lampan tänds. Tyck 6 sek och släpp knappen, då ska lampan förbi släkt = felkod raderad
av ETTI
Kamremmen är hel och kamaxeln snurrar på som vanligt, prövade återigen kolla felkoder genom att hålla 3 sekunder ;-) och fick 1-1-1 (inget fel)

Det finns inget vid svänghjulet som har skapat problem? Nån givare eller så? Rasade kopplingen och fick crossväxla några mil för att åka och sätta in en ny, såg då att svänghjulet var skadat pågrund av värme. Tänkte om timingen har blivit skev pågrund av de? :-/
av ETTI
Tack ska kika på det när jag kommer hem, kan det vara någon fel med jordning eller att tändspolen inte får nog mycket ström när jag vrider på startmotorn? Har 12V på rödkabel som sitter på tändspolen men har inte testat när jag vrider på, har 6 stycken extraljus på taket med positionsljus, tänkte om det kan vara att den ej för nog mycket ström till fördelaren eller är jag helt ute och vandrar :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
ETTI skrev:har 6 stycken extraljus på taket med positionsljus, tänkte om det kan vara att den ej för nog mycket ström till fördelaren eller är jag helt ute och vandrar
Dom har du väl inte tända när du ska starta den?
av ETTI
Positionarna är alltid på extra ljusen, mätte med multimeter och fick 12 volt till tändspolen, tänkte ändå om det kan vara tjuven, har dock startat bilen flera gånger innan hur det är nu med extraljusen men tänkte om det kan ha blivit något bängel :x
Användarvisningsbild
av lennarte
Normalt ska allt vara släkt/avstängt just när startmotorn går. Även det som är på vid tändning på. Förutom då sådant som tillhör motorstyrningen och sådant. Saker som ska vara på alltid brukar kopplas på X i tändlåset. Då är det avstängt med nyckeln ur och när startmotorn går. Detta kallades förr "radioläge".
av ETTI
Det löste sig tillslut, åkte till biltema och köpte ännu en ny rotor, prövade sätta dit den och bilen hoppade igång :-D

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]