- tor 14 sep 2023, 10:04
#1554835
Behöver nya undre fästclips till sidokjolarna på min V70 -11, de är på lackering.
Var hos min lokala Volvohandlare för att få tag i rätt sort och beställa dessa, och då uppstod frågan om hur många clips det behövs för båda kjolarna. Informationen framgår inte av VIDA och jag har ju inte kjolarna med mig.
Min tanke var då att om jag får artikelnumret kan jag väldigt enkelt ringa eller titta in igen och beställa över disk så snart jag kollat exakt antal jag behöver, men fick svaret att "vi får inte lämna ut artikelnummer." Det gjorde mig minst sagt förvånad, så jag frågade varför man lagt sig till med den policyn. Svaret var "för då kan det bli fel, kolla exakt hur många du behöver och återkom så ordnar vi det sen."
Vi hade ju redan letat upp rätt delar i VIDA, vilket i sig är krångligt eftersom VIDA inte är särskilt logiskt upplagt. Risken att det skulle "bli fel" är ju obefintlig! Har svårt att tänka mig annat än att man inte vill att en kund hittar korrekt del någon annanstans till ett bättre pris än 700 kr för 20 plastclips, vilket är vad jag och teknikern som letade efter clipsen i VIDA tror behövs.
Är strategin för att skydda sig mot billigare konkurrens att vägra ge kunden artikelnumner på reservdelar numera?
Var hos min lokala Volvohandlare för att få tag i rätt sort och beställa dessa, och då uppstod frågan om hur många clips det behövs för båda kjolarna. Informationen framgår inte av VIDA och jag har ju inte kjolarna med mig.
Min tanke var då att om jag får artikelnumret kan jag väldigt enkelt ringa eller titta in igen och beställa över disk så snart jag kollat exakt antal jag behöver, men fick svaret att "vi får inte lämna ut artikelnummer." Det gjorde mig minst sagt förvånad, så jag frågade varför man lagt sig till med den policyn. Svaret var "för då kan det bli fel, kolla exakt hur många du behöver och återkom så ordnar vi det sen."
Vi hade ju redan letat upp rätt delar i VIDA, vilket i sig är krångligt eftersom VIDA inte är särskilt logiskt upplagt. Risken att det skulle "bli fel" är ju obefintlig! Har svårt att tänka mig annat än att man inte vill att en kund hittar korrekt del någon annanstans till ett bättre pris än 700 kr för 20 plastclips, vilket är vad jag och teknikern som letade efter clipsen i VIDA tror behövs.
Är strategin för att skydda sig mot billigare konkurrens att vägra ge kunden artikelnumner på reservdelar numera?
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)