Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Behöver nya undre fästclips till sidokjolarna på min V70 -11, de är på lackering.
Var hos min lokala Volvohandlare för att få tag i rätt sort och beställa dessa, och då uppstod frågan om hur många clips det behövs för båda kjolarna. Informationen framgår inte av VIDA och jag har ju inte kjolarna med mig.

Min tanke var då att om jag får artikelnumret kan jag väldigt enkelt ringa eller titta in igen och beställa över disk så snart jag kollat exakt antal jag behöver, men fick svaret att "vi får inte lämna ut artikelnummer." Det gjorde mig minst sagt förvånad, så jag frågade varför man lagt sig till med den policyn. Svaret var "för då kan det bli fel, kolla exakt hur många du behöver och återkom så ordnar vi det sen."

Vi hade ju redan letat upp rätt delar i VIDA, vilket i sig är krångligt eftersom VIDA inte är särskilt logiskt upplagt. Risken att det skulle "bli fel" är ju obefintlig! Har svårt att tänka mig annat än att man inte vill att en kund hittar korrekt del någon annanstans till ett bättre pris än 700 kr för 20 plastclips, vilket är vad jag och teknikern som letade efter clipsen i VIDA tror behövs.

Är strategin för att skydda sig mot billigare konkurrens att vägra ge kunden artikelnumner på reservdelar numera?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Kan tillägga att clipsen det gäller är dessa:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/a ... e/1005993/
Artikelnumret är 9133417.
Lack och plåtverkstaden visade sig ha exakt likadana hemma, flera lådor fulla, 4:95 kr/styck.

Jag var faktiskt beredd att beställa dem från Volvo för att vara säker på att få exakt rätt delar, men deras policy om artikelnummer gjorde mig minst sagt sur. Blir mer och mer övertygad om att lämna Volvo som märke för vardags/familjebilen, såna här idiotier spär bara på övertygelsen.

När V70:n är slutkörd blir det något helt annat, Volvo har inte längre något jag är intresserad av vare sig det gäller bilar eller kundservice. Både Volvo Cars och återförsäljarna lever i praktiken helt på företagskunder, förmånsbilar och leasingavtal. Dessa kunder ställer inga frågor, bara lämnar bilarna på service och reparationer under tre år för att sedan byta ut bilarna till nya. Privatkunder som är hänvisade till begagnade bilar, f.d. företags/förmånsbilar tar bara tid och resurser från den lönsamma verksamheten. Privatkunder vill man helst slippa, så varsågod. Jag tillmötesgår mer än gärna det önskemålet.
Får man lämna tillbaka om man vill, efter att ha sett produkten men inte öppnat förpackningen? :mad:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om de har beställt hem grejen speciellt åt dig tror jag de tar returavgift.
Saker de haft i lager har jag fått lämna tillbaka utan kostnad. Detta var några år sen, kan inte lova att det fortfarande är så :-)
Kvittot från häromveckan säger 10% returavgift oavsett..
kvitto.JPG
kvitto.JPG (21.94 KiB) Visad 2463 gånger
av binkie
Det är ingen policy från Volvo utan det låter som en snål återförsäljare. Helt idiotiskt att inte hjälpa kunden med artikelnr trots att man kanske inte får sälja artikeln själv.

Det slutar bara med att kunden får det lite besvärligare att hitta rätt artikelnr, men hittar det ändå via nätet/forum etc, kunden kommer med stor säkerhet inte återkomma till den återförsäljaren...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
binkie skrev: tor 14 sep 2023, 21:55 Det är ingen policy från Volvo utan det låter som en snål återförsäljare. Helt idiotiskt att inte hjälpa kunden med artikelnr trots att man kanske inte får sälja artikeln själv.

Det slutar bara med att kunden får det lite besvärligare att hitta rätt artikelnr, men hittar det ändå via nätet/forum etc, kunden kommer med stor säkerhet inte återkomma till den återförsäljaren...
Det är antagligen återförsäljarens policy, verkar som att flera börjat med det otyget.

I mitt fall blev ju resultatet precis det omvända mot den sannolika avsikten med policyn, jag köper absolut inte delar därifrån nu, trots att jag faktiskt var beredd att betala ett ohyggligt överpris för några clips. Väntar på några andra delar till min S70 som redan är beställda eftersom de inte finns att få tag på någon annanstans (undre fjäderfästen till bakvagnen verkar bara finnas via Volvo), men kan jag undvika det blir det inte en skruv till därifrån i framtiden. Att ha en dator med VIDA hjälper ju rätt mycket...
Användarvisningsbild
av PalleH
MarcusJ skrev: tor 14 sep 2023, 10:55 Kan tillägga att clipsen det gäller är dessa:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/a ... e/1005993/
Artikelnumret är 9133417.
Lack och plåtverkstaden visade sig ha exakt likadana hemma, flera lådor fulla, 4:95 kr/styck.

Jag var faktiskt beredd att beställa dem från Volvo för att vara säker på att få exakt rätt delar, men deras policy om artikelnummer gjorde mig minst sagt sur. Blir mer och mer övertygad om att lämna Volvo som märke för vardags/familjebilen, såna här idiotier spär bara på övertygelsen.

När V70:n är slutkörd blir det något helt annat, Volvo har inte längre något jag är intresserad av vare sig det gäller bilar eller kundservice. Både Volvo Cars och återförsäljarna lever i praktiken helt på företagskunder, förmånsbilar och leasingavtal. Dessa kunder ställer inga frågor, bara lämnar bilarna på service och reparationer under tre år för att sedan byta ut bilarna till nya. Privatkunder som är hänvisade till begagnade bilar, f.d. företags/förmånsbilar tar bara tid och resurser från den lönsamma verksamheten. Privatkunder vill man helst slippa, så varsågod. Jag tillmötesgår mer än gärna det önskemålet.
Vilken återförsäljare var det?
av rosefors
Jag har stött på det där själv nånstans, så jag undrar om det inte verkligen är en volvopolicy numera. Handlar själv bara genom kontakter jag redan har så har inte sprungit på det problemet på ett tag, men är det inte så att Tesla agerar på samma sätt?

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]

S40 2004

Hej, för att få ur startnycklen må[…]

Tack för uppdateringen =)

Ramlade av en slump på den här gamla tr[…]