Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brannigan123
Någon som orkar förklara skillnaden?
Min stolsvärme har pajat på en V90 cc från 2021 uttagen 21-05, så garantin gick ju nyligen ut.
Goodwill verkar inte vara aktuellt enligt Volvo.
Kan man claima reklamationsrätten?
Användarvisningsbild
av sewen
Ang reklamation
-De två första åren ligger bevisbördan på företaget att bevisa att felet inte är ursprungligt/tillverkningsfel.
-Efter två år är det konsumenten som ska bevisa att felet är ursprungligt/tillverkningsfel.
av Lövet
Brannigan123 skrev:Någon som orkar förklara skillnaden?
Min stolsvärme har pajat på en V90 cc från 2021 uttagen 21-05, så garantin gick ju nyligen ut.
Reklamationsrätt är väldigt missförstått tyvärr. I princip innebär den att felet måste ha funnits vid köpet. Dock kan felets natur ibland vara så att felet visar sig efteråt (därav 2 års regeln). Men om varan (stolsvärmen) tydligt har fungerat efter köpet så gäller reklamationsrätten _inte_. Det är enbart garanti som skulle ha täckt ett sådant fel. Generellt är elektroniska fel extremt svåra att hävda reklamationsrätt på för antingen fungerar de eller så fungerar de inte. De kan inte vara dolda på samma sätt.

I ditt fall skulle jag säga att du har noll chans i allmänna reklamationsnämnden att hävda ursprungligt fel på grund av felets natur tyvärr. Jag har själv försökt med en PDC sensor som gick sönder efter 3v i ARN och förlorade direkt.
Användarvisningsbild
av bem
När stolsvärmen i förarsätet på en V70 jag hade slutade funka så lät jag min Volvoverkstad laga det. Det var väl en sisådär 10-12 år sen. Det visade sig vara värmeelementet man sitter på som pajat så de tog ur stolen, av med klädseln, klistra dit nytt värmeelement ovanpå det gamla och sen montera tillbaka allt igen. Jag blev lite förvånad att det inte blev så dyrt. Du kanske vet redan vad det kostar fixa på din bil?
Lite synd att Volvo har så kort fabriksgaranti, bara 2 år men det är som det är. Osis att garantitiden är ute på din. Nog bara bita i sura äpplet och låta laga om du inte klarar sånt här själv. Jag försökte själv byta värmeelementet i sätet, hade ur hela förarsätet och hade det uppe på ett bord och börja ta lös stolsklädseln när jag insåg att det här var nog bäst lämna bort till verkstan, så blev det och det ångra jag inte.
Användarvisningsbild
av sewen
Lövet skrev:
Brannigan123 skrev:Någon som orkar förklara skillnaden?
Reklamationsrätt är väldigt missförstått tyvärr. I princip innebär den att felet måste ha funnits vid köpet. Dock kan felets natur ibland vara så att felet visar sig efteråt (därav 2 års regeln). Men om varan (stolsvärmen) tydligt har fungerat efter köpet så gäller reklamationsrätten _inte_. Det är enbart garanti som skulle ha täckt ett sådant fel. Generellt är elektroniska fel extremt svåra att hävda reklamationsrätt på för antingen fungerar de eller så fungerar de inte. De kan inte vara dolda på samma sätt.

I ditt fall skulle jag säga att du har noll chans i allmänna reklamationsnämnden att hävda ursprungligt fel på grund av felets natur tyvärr. Jag har själv försökt med en PDC sensor som gick sönder efter 3v i ARN och förlorade direkt.
Här håller jag inte riktigt med. Det går att hävda fabrikationsfel om något går sönder (elektroniskt, mekaniskt eller nåt annat) inom två år då det ligger på säljande part att bevisa att felet inte är ursprungligt utan något som du har orsakat. Att det fungerat tidigare motsäger inte att det är ett fabrikationsfel. Även om det är så att du orsakat felet, tex genom att bryta av elementen genom att belasta de hårt med exempelvis ett knä, så är det som sagt de som sålt produkten som ska bevisa att det är det gått till. Vilket är i princip omöjligt. Felet kan ju lika gärna bero på undermålig/klen konstruktion från början (som tyvärr verkar vara fallet med stolsvärmen i nyare Volvo då många har samma problem). Alltså fabrikationsfel och därmed en reklamation.
Som sagt gäller reklamationsrätten upp till 3 år men efter 2 år är det du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt och inte orsakat av slitage eller yttre åverkan. Lika omöjligt det.
av Lövet
sewen skrev:Här håller jag inte riktigt med. Det går att hävda fabrikationsfel om något går sönder (elektroniskt, mekaniskt eller nåt annat) inom två år då det ligger på säljande part att bevisa att felet inte är ursprungligt utan något som du har orsakat.
Den enda bevisning som krävs är varudeklarationen och ett utlåtande. Fungerade det när du köpte och går sönder efteråt är det enbart fel som kan ha varit dolda som anses ursprungliga. Tro mig, jag har fått stryk i ARN om exakt detta (fast det var en PDC om man ska vara petig).

Att bilhandlare är ansvariga för alla fel upp till 2 år om de inte kan bevisa motsatsen är nån slags myt som odlas på internet. Det stämmer helt enkelt inte i praktiken.
Användarvisningsbild
av sewen
@Lövet, Det är inte myt, det är en lag - konsumentköpslagen.
Vill du lära dig mer och inte bli överkörd av din handlare fler gånger kan du läsa om dina rättigheter på tex Hallå konsument. ;-)

"Köp gjorda efter 1 maj 2022
Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.
"
av Lövet
sewen skrev:@Lövet, Det är inte myt, det är en lag - konsumentköpslagen.
Vill du lära dig mer och inte bli överkörd av din handlare fler gånger kan du läsa om dina rättigheter på tex Hallå konsument. ;-)
Jag blev inte överkörd av handlaren, jag blev det av ARN. Din tolkning är inte korrekt av den texten helt enkelt. Upptäcks och uppstår är två olika saker. Om något fungerade vid leverans och sedan går sönder är inte det en fråga för reklamationsrätten. Det är det man har garantier till.
Användarvisningsbild
av sewen
@Brannigan123, Som sagt, din bil är över 2 år och då blir det betydligt knepigare att bevisa att felet du precis upptäckt/uppstått är ursprungligt. Du kan vända dig till din handlare där du köpte bilen för att få goodwill, till din verkstad så de får kontakta volvo för goodwill eller pröva olika volvohandlare/volvos egna butiker så kanske nån av de anser att det är goodwill. Om du orkar.

Nästa steg, om du orkar, är att försöka bevisa att felet är ursprungligt. Lättare sagt än gjort efter två år som sagt. Hallå konsument föreslår detta:

Kontakta en sakkunnig
För att kunna bevisa att felet är ursprungligt kan du låta en sakkunnig undersöka bilen. En sakkunnig kan till exempel vara någon som arbetar på en verkstad eller ett besiktningsföretag. Det är viktigt att företaget är opartiskt och inte har någon koppling till dig eller företaget du köpte bilen av. Se till att få ett skriftligt utlåtande så du har bevis på vad som är fel.

Du måste alltid betala den du anlitar för ett utlåtande. Men om felet visar sig vara bilhandlarens ansvar kan du i efterhand kräva att bilhandlaren ersätter dig för undersökningskostnaden.

Kontakta bilhandlaren igen
När du har bevis behöver du kontakta bilhandlaren igen. Kontakta helst bilhandlaren skriftligen, till exempel via mejl eller sms. Begär också att bilhandlaren besvarar dina krav skriftligen.

Meddela även bilhandlaren hur du kommer göra om bilen inte åtgärdas. Du kan till exempel framföra att du kommer vända dig till en annan verkstad för att laga bilen och då kommer begära ersättning för kostnader du drabbas av på grund av detta. Ett annat alternativ är att du framför att du anser att köpet ska hävas.

Säger bilhandlaren nej eller om du inte får något svar kan du gå vidare för att få ärendet prövat.
Användarvisningsbild
av Derank
TS kan använda sig av reklamationsrätten, det gjorde jag själv år 3 på min XC60, instrumentbrädan + fjäderbenen byttes på reklamationsrätten utan krusiduller. Gjorde samma sak på min förra V70 år 3 pajade startmotorn, gick ochså på reklamationsrätten.

Sedan är det en annan sak att ha rätt och att få rätt, men ta det med ÅF, ÅF här i stan är hyggliga som attan med reklamationsrätten, sedan finns det de som vägra allt, men ta det med ÅF först iaf.

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]